Klopt uw aanmaning niet? Zijn de incassokosten bijvoorbeeld te hoog? Met onze voorbeeldbrief vraagt u de ondernemer of het incassobureau om een aanmaning te sturen die wel klopt.
[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]
[naam ondernemer of bedrijf]
[adres]
[postcode en plaats]
[plaats, datum]
Geachte heer of mevrouw,
Op [datum] kreeg ik van u een aanmaning. Hierin staat dat ik [bedrag] euro moet betalen voor [naam product of dienst].
Uw aanmaning voldoet niet aan de wettelijke eisen. [kies uw situatie:]
Volgens de wet moet de aanmaning voldoen aan de wettelijke eisen. Als u niet op de juiste manier aanmaant, dan moet u een nieuwe aanmaning sturen die wel geldig is. Zolang u geen geldige aanmaning stuurt, en zolang de betalingstermijn van veertien dagen nog niet voorbij is, mag u geen incassokosten berekenen. Dit staat in het Burgerlijk Wetboek, boek 6, artikel 96. U kunt deze wet vinden op de website wetten.overheid.nl.
Ik vraag u vriendelijk om mij een nieuwe aanmaning te sturen die wel voldoet aan de wettelijke eisen. Tot die tijd betaal ik [de rekening nog niet / alleen de hoofdsom, maar niet de incassokosten].
[deze alinea kunt u naar keuze toevoegen:]
Blijft u mij aanmaningen sturen die niet voldoen aan de wettelijke eisen, dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of rechter, dan kunt u deze zin toevoegen:] En ik ga met mijn klacht naar [De Geschillencommissie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].
Met vriendelijke groet,
[uw naam en handtekening]