Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Over ACM ConsuWijzer

ACM ConsuWijzer hoort bij toezichthouder de ACM. Wij geven u op ACM ConsuWijzer gratis informatie en advies over uw rechten als consument. We letten op of bedrijven zich aan de regels houden. En we kunnen ingrijpen als bedrijven dat niet doen. Meld het daarom bij ons als u denkt dat een bedrijf de regels overtreedt.

Informatie en praktische tips op de website

Op onze website leggen wij u de wet zo begrijpelijk mogelijk uit. We vertellen waar u als consument recht op hebt. Bijvoorbeeld als u een probleem hebt met een bedrijf omdat een product te snel stuk is of een dienst niet goed wordt geleverd. Ook geven we praktische tips en kunt u onze voorbeeldbrieven gebruiken om uw recht te halen.

Persoonlijk advies over uw rechten als consument

Wilt u meer weten over uw rechten? Of vind u het prettig om even met iemand te overleggen? Dan helpen wij u graag persoonlijk verder. Als u contact met ons opneemt, geven wij u gratis advies over uw rechten en mogelijke vervolgstappen.

We kunnen alleen niet bemiddelen. Dat betekent dat wij geen contact opnemen met het bedrijf om voor uw persoonlijke probleem een oplossing te vinden. U kunt ons advies gebruiken om zelf tot een oplossing te komen.

Contactgegevens van andere organisaties

Soms kan een andere organisatie uw vraag beter beantwoorden. Wij geven u dan de contactgegevens van die organisatie.

Meldingen over bedrijven die regels overtreden

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Of hebt u een klacht over een bedrijf? Meld dit bij ons. Dan weten wij welke bedrijven zich mogelijk niet aan de regels houden. Als toezichthouder kunnen wij optreden als bedrijven zich niet aan de regels houden.

U kunt melden over alle onderwerpen die op onze website staan. Bijvoorbeeld over problemen met online winkelen, pakketreizen, garanties, energiecontracten of telefoonabonnementen. Er zijn een aantal onderwerpen die niet op de website staan, maar waarover u ook bij ons kunt melden. Dat zijn de volgende onderwerpen:

  • Pandhuiswet: deze wet beschermt u tegen hoge rentes en onduidelijke overeenkomsten bij pandbeleningen. Dat houdt in dat u geld leent en daarvoor spullen, goud of zilver als onderpand gebruikt.
  • Dienstenwet: deze wet geeft regels voor ondernemers die in andere EU-landen hun diensten aanbieden.
  • Marktanalysebesluit: We letten op of bedrijven eerlijk kunnen concurreren op de telecom-, post- en vervoermarkt. Soms leggen we extra regels op aan een bedrijf dat veel invloed op de markt heeft.

Wij houden alle meldingen bij

We bekijken uw melding en registreren deze in ons systeem. Zo houden wij bij welke bedrijven zich mogelijk niet aan de regels houden.

De ACM onderzoekt of het bedrijf zich aan de regels houdt

We kunnen ingrijpen bij bedrijven waar dat nodig is. Voordat we kunnen ingrijpen moeten we onderzoeken of een bedrijf echt de regels overtreedt. Omdat we veel meldingen over verschillende bedrijven ontvangen, kunnen we niet alle bedrijven onderzoeken waarover we een melding ontvangen. We onderzoeken een bedrijf als we er veel meldingen over krijgen of als het lijkt dat een bedrijf de regels ernstig overtreedt.

We nemen actie waar nodig

Blijkt uit ons onderzoek dat een bedrijf de regels overtreedt? Dan spreken we het bedrijf hierop aan. En geven we het bedrijf vaak eerst de kans om het zelf op te lossen. Doen ze dat niet? Dan gaan we ingrijpen. Dit doen we bijvoorbeeld door het bedrijf te dwingen ergens mee te stoppen, consumenten te waarschuwen voor dit bedrijf of door het bedrijf een boete op te leggen.

Bekijk onze animatie over wat er met uw melding gebeurt.

Laden
00:00
00:00

Close-up van een vrouw. Ze gaat achter haar bureau staan en opent haar laptop. Ze begint te typen.

“VOICE-OVER:
Uw melding bij ACM ConsuWijzer is heel belangrijk voor ons. Door uw melding weten we welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar we moeten ingrijpen.”

Het beeld zoomt in op haar laptop. Op het scherm staat links bovenin het logo van ACM ConsuWijzer. In het midden van het scherm staat een knop met daarop: ‘Melden’. De cursor van de muis beweegt over het scherm en klikt op de knop ‘melden’.

“VOICE-OVER:
We bekijken iedere melding.”

Het beeld verandert. Er komen 3 bedrijfsgebouwen in beeld. Links een klein gebouw, in het midden een middelgroot gebouw en rechts een groot gebouw. Onder de 3 gebouwen staan tellers. Op de tellers staan cijfers. De cijfers op de tellers lopen op. De teller van het middelgrote bedrijf loopt het snelst op. De tellers lopen niet meer op. De teller onder het kleine bedrijf staat op 1. De teller onder het middelgrote bedrijf staat op 19. De teller onder grote bedrijf staat op 5. De teller onder het middelgrote bedrijf begint te knipperen. Boven het middelste bedrijf verschijnt een driehoekig icoon met daarop een uitroepteken. Het icoon met het uitroepteken begint ook te knipperen.

“VOICE-OVER:
Als we veel meldingen krijgen over een bedrijf of als de meldingen heel ernstig zijn, komen we in actie.”

Het beeld zoomt in op het raam van het middelgrote bedrijf. Bij het inzoomen verschijnt er een man in beeld. Dit is een medewerker van het bedrijf. Hij zit achter zijn bureau. Op zijn bureau staat een vaste telefoon. De telefoon rinkelt en de man neemt de telefoon op. De medewerker wordt door de ACM gebeld.

“VOICE-OVER:
We spreken het bedrijf aan op de problemen. Vaak geven we het bedrijf eerst een kans om het probleem zelf op te lossen.”

Het beeld verandert. Er komt een close-up van de achterkant van een envelop in beeld. Vervolgens draait de envelop om naar de achterkant. De envelop klapt naar boven open. Uit de envelop schuift een brief naar boven. De envelop schuift naar beneden, uit beeld.

“VOICE-OVER:
Doen ze dat niet?”

De brief klapt open. Links bovenaan de brief staat het logo van de ACM. En er staan 3 grote iconen onder elkaar Het eerste icoon bovenaan is een driehoek met een uitroepteken. Daaronder staat een tweede icoon. Dit icoon is een achthoek met daarop een hand. De hand beeld een stopteken uit. Daaronder staat het derde icoon. Dit icoon is een rechthoek en er staat een euroteken op. Dit icoon beeld een boete uit.”

“VOICE-OVER:
Dan kunnen we consumenten waarschuwen, het bedrijf dwingen om ergens mee te stoppen óf een boete opleggen.”

Het beeld verandert. Er verschijnt een close-up van dezelfde vrouw als aan het begin van de animatie. De vrouw heeft een mobiele telefoon in haar hand. Ze belt de ACM. De vrouw knikt en informeert of er meer bekend is over haar melding.

“VOICE-OVER:
We kunnen u niet altijd laten weten waar we mee bezig zijn, want dat kan ons onderzoek tegenwerken.”

De vrouw hangt de telefoon op.
Het beeld verandert. Het beeld zoomt weer in op het scherm van haar laptop, zoals aan het begin van het filmpje. Op het scherm staat links bovenin het logo van ACM ConsuWijzer. In het midden van het scherm staat een knop met daarop: ‘Melden’. De cursor van de muis beweegt over het scherm en klikt op de knop ‘melden’. De laptop verschuift naar boven en daaronder verschijnt het logo van ACM ConsuWijzer in beeld.

“VOICE-OVER:
Iedere melding kan voor ons een reden zijn om actie te ondernemen. Blijf dus bij ons melden!”

Alleen als we nog vragen hebben over uw melding nemen we contact met u op. We kunnen u niet persoonlijk op de hoogte houden over het vervolg van uw melding. Als we bekendmaken welke bedrijven we onderzoeken kan dat schadelijk zijn voor ons onderzoek of voor een bedrijf. Uit ons onderzoek kan namelijk ook blijken dat een bedrijf geen regels overtreedt. We willen een bedrijf niet ten onrechte een slechte naam geven. Om die reden vertellen wij ook niet hoeveel meldingen over een bepaald bedrijf binnenkomen.

Op onze website maken we wel bekend bij welke bedrijven we hebben ingegrepen. Zo kunt u in de gaten houden of uw melding heeft geleid tot een actie. Ook maken wij het bekend als er veel meldingen binnenkomen over een bepaald onderwerp. We brengen dan een nieuwsbericht uit waarin we consumenten waarschuwen en tips geven.

Alleen als het consumentenrecht geldt. Want u kan als kleine ondernemer of als zzp-er soms beschermd zijn door het consumentenrecht.

Wilt u een klacht indienen over onze dienstverlening?

Laat ons weten waarover u niet tevreden bent. Zodra we uw klacht ontvangen, onderzoeken we wat er precies aan de hand is. We kijken eerst samen met u of we een oplossing kunnen vinden. Daarvoor gaan wij met u in gesprek.

Bent u het niet eens met de wet of de regels?

Dan hebt u verschillende mogelijkheden.

Als er vacatures zijn, staan deze op de website van de ACM. Daar staat ook hoe u kunt solliciteren.