Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Uw recht halen

Hebt u een probleem met een bedrijf en komt u er samen niet uit? U kunt verschillende stappen zetten om uw recht te halen. Het is verstandig om juridisch advies te vragen. 


Op deze pagina:


Uw recht halen zonder naar de rechter te gaan

U hoeft niet gelijk naar een rechter als u er niet uitkomt met een bedrijf. U kunt soms naar een geschillencommissie. Of een andere organisatie kan u verder helpen.

De Geschillencommissie

Is het bedrijf aangesloten bij een geschillencommissie? Dan kunt u het probleem aan die geschillencommissie voorleggen. De geschillencommissie beslist wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moet iedereen zich hieraan houden.

Probleem met een bedrijf uit een ander EU-land

Hebt u een probleem met een Europees bedrijf? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum (ECC). Het ECC informeert u over uw rechten en kan u helpen als u een probleem hebt met een bedrijf in een ander EU-land, Noorwegen, IJsland of het Verenigd Koninkrijk.

Probleem met een online aankoop binnen de EU

Hebt u een klacht over een bedrijf uit de EU bij een online aankoop? En komt u er niet uit met het bedrijf? Dan kunt u terecht bij het platform Online Dispute Resolution (ODR) van de EU. Via het ODR kunt u uw klacht laten behandelen door een geschillencommissie.

Claimorganisaties

Een claimorganisatie verzamelt consumenten die hetzelfde consumentenprobleem hebben. Denk bijvoorbeeld aan vluchtvertragingen of vluchtannuleringen. Of woekerpolissen. Een claimorganisatie helpt u om uw recht te halen.

Een claimorganisatie mag zelf haar voorwaarden bepalen. Vergelijk daarom verschillende organisaties met elkaar. Let in ieder geval op het volgende:

  • Wat betaalt u aan de claimorganisatie? Vaak is dat een percentage van het bedrag dat u eist.
  • Betaalt u alleen als de organisatie succes heeft met de claim? Of betaalt u ook als u de zaak verliest?
  • Wat gaat de claimorganisatie precies voor u doen? Schrijven ze alleen een brief naar het bedrijf? Of gaan ze ook naar de rechter?
  • Zijn er goede contactmogelijkheden met de organisatie?

Naar de rechter

Kunt of wilt u niet naar de geschillencommissie of het ODR? Kijk dan of u naar de rechter kunt. Bekijk van tevoren goed hoeveel geld het gaat kosten en vraag juridisch advies. U kunt dan goed afwegen of u naar de rechter wilt gaan.

Juridisch advies

Gaat u naar de rechter? Dan is het slim om juridisch advies te vragen. Dat kan bij een advocaat, maar dat hoeft niet altijd. Er zijn ook andere organisaties die juridisch advies geven. Bijvoorbeeld uw rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket. Of kijk of uw gemeente juridische hulp aanbiedt.

Hebt u een laag inkomen? Dan kunt u soms rechtsbijstand van de overheid krijgen. Kijk daarvoor op de website van de Raad voor Rechtsbijstand.

Advocaat soms verplicht

Soms moet u verplicht een advocaat hebben. Gaat de rechtszaak om een bedrag onder de € 25.000? Dan kunt u naar de kantonrechter. Daar is een advocaat niet verplicht. Gaat de rechtszaak om een bedrag boven de € 25.000? Dan moet u naar de rechtbank. Daar is een advocaat verplicht.

Wilt u meer informatie over advocaten? Of hebt u hulp nodig bij het vinden van een advocaat? Kijk dan op de website van de Nederlandse Orde van Advocaten.