Over ACM ConsuWijzer

Over ACM ConsuWijzer

ACM ConsuWijzer geeft praktisch advies aan consumenten. Het is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Bedrijven moeten consumenten eerlijk behandelen. Daar zijn regels voor. De ACM let op of bedrijven zich aan de regels houden. Maar als u zelf weet wat de regels zijn en waar u recht op hebt, kunt u beter opkomen voor uw belangen. ACM ConsuWijzer helpt uw vragen te beantwoorden. Onafhankelijk en gratis.

Waarvoor kan ik bij ACM ConsuWijzer terecht?

Op onze website vind u informatie over uw rechten als consument. Bijvoorbeeld waar u op moet letten als u iets koopt. Of wat u kunt doen als u een probleem hebt met een bedrijf. Wij leggen de regels uit en geven praktische tips. Voor veel situaties hebben wij een voorbeeldbrief. Die kunt u gebruiken om uw gelijk te halen.

Komt u er niet uit met de informatie op de site? Neem dan contact met ons op. Wij vertellen u dan wat de regels zijn en wat u kunt doen. Let op: we kunnen u de juiste weg wijzen. We lossen het probleem niet voor u op.

Soms kan een andere organisatie uw vraag beter beantwoorden. Wij geven u dan de contactgegevens van die organisatie.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Meld het dan bij ons.

Over welke onderwerpen kan ik een melding doen bij ACM ConsuWijzer?

U kunt in ieder geval over alle onderwerpen die op deze site staan meldingen bij ons doen. Daarnaast zijn er een aantal onderwerpen die niet op de site staan, maar waarover u wel bij ons kunt melden. Dat zijn de volgende onderwerpen:

  • Pandhuiswet: maximale wettelijke rente en informatieplicht pandhuizen
  • Dienstenwet: wetten en regels over dienstverlening in Nederland en in andere EU-landen en informatieplicht dienstverleners
  • Marktanalysebesluit: markmacht en concurrentie telecom-, post- en vervoermarkt

Wat gebeurt er als ik een melding doe bij ACM ConsuWijzer?

De Autoriteit Consument & Markt kan door uw melding zien:

  • waarover consumenten vragen hebben,
  • bij welke soorten bedrijven er problemen zijn,
  • welke bedrijven zich niet aan de regels houden,
  • waar de ACM iets aan moet doen.

Blijkt dat een bedrijf of branche misschien de regels overtreedt? Dan bepalen wij of actie nodig is. Wij bekijken daarbij bijvoorbeeld:

  • Hoe groot de totale schade voor consumenten is
  • Hoe groot het maatschappelijke belang is
  • of de ACM een oplossing voor het probleem kan bieden

Een actie kan bijvoorbeeld zijn:

  • extra voorlichting geven over een onderwerp
  • een branche extra controleren
  • onderzoek doen naar een bedrijf
  • een bedrijf dwingen om een oplossing te zoeken voor iets wat misgaat
  • bij een overtreding een boete geven aan een bedrijf

Kan ACM ConsuWijzer of de ACM zorgen dat een bedrijf stopt met verkopen?

Wij kunnen bedrijven niet dwingen om te stoppen met verkopen. We kunnen bedrijven wel dwingen om te verkopen volgens de regels. Daarvoor leggen wij bijvoorbeeld boetes op. Het is dus belangrijk dat u problemen met bedrijven bij ons meldt. Wij weten dan waar er iets misgaat.

Krijg ik te horen wat de ACM doet met mijn melding?

Wij laten u niet weten welke bedrijven wij onderzoeken. Bedrijven weten zelf ook niet altijd dat wij ze onderzoeken. Want dat kan het onderzoek beïnvloeden. Uit het onderzoek kan ook blijken dat bedrijven zich wel aan de regels houden. Ze kunnen dan ten onrechte een slechte naam krijgen. Daarom bepalen we pas na het onderzoek of we optreden en wat we bekendmaken.

Hoeveel mensen hebben problemen met hetzelfde bedrijf?

Wij vertellen niet hoeveel vragen en meldingen over een bepaald bedrijf binnenkomen. Maar wij maken wel regelmatig bekend over welke branches de meeste vragen en meldingen binnenkomen en waarover die gaan. Wij bepalen of we optreden en wat we daarover bekendmaken.

Ik ben het niet eens met de wet of de regels waar de ACM op toeziet. Wat kan ik doen?

De regels waar wij op toezien, zijn vastgesteld door de politiek. Ze zijn niet zomaar aan te passen. Maar u kunt altijd uw mening laten horen.

De ACM zet eens per 2 jaar onderwerpen op de agenda. Welke dat zijn, laten we weten op denkmee.acm.nl. Daar kunt u ons dan vertellen wat u belangrijk vindt als het gaat om consumentenrecht en concurrentie.

Kunnen bedrijven en zzp’ers ook terecht bij ACM ConsuWijzer?

In sommige gevallen kunnen we advies geven aan kleine ondernemers en zzp’ers. Het kan namelijk zijn dat u als ondernemer ook beschermd bent door de consumentenregels. Bijvoorbeeld als u ongewild een zakelijk energiecontract op uw woonadres hebt gekregen.

Het is belangrijk of u het product of de dienst voor zakelijk of privégebruik hebt aangeschaft. Soms is het lastig om te bepalen of de consumentenregels gelden voor ondernemers en zzp-ers.  

Ik ben niet tevreden over ACM ConsuWijzer. Wat kan ik doen?

Bent u niet tevreden met de dienstverlening van ACM ConsuWijzer? Laat ons online weten waarover u niet tevreden bent. Geef uw telefoonnummer, dan kunnen wij u bellen. Zo helpt u ons onze dienstverlening te verbeteren.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.