Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Voorbeeldbrief - Niet eens met doorverwijzing (vervolgbrief)

Hebt u een probleem met een aankoop? En hebt u het bedrijf al om een oplossing gevraagd met een van onze andere voorbeeldbrieven? Maar stuurt het bedrijf u toch naar een ander? Met deze vervolgbrief zegt u dat het bedrijf het zelf moet oplossen.


Download voorbeeldbrief
Word document

Gebruikt u geen Word? Dan kunt u deze brief ook downloaden als:


Bekijk deze brief:

[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]

[naam ondernemer of bedrijf]
[adres]
[postcode en plaats]

[plaats, datum]

Onderwerp: klacht over aankoop

Geachte heer of mevrouw,

Op [datum] kocht ik van u een [naam product of dienst]. Het gaat om een [merknaam en type] met bestelnummer [noem ook het bestelnummer of referentienummer]. Ik kocht dit op website [naam website].

Wat is het probleem?

Ik heb een probleem met de aankoop.

[kies uw situatie:]

  • Het product is niet op tijd geleverd.
  • Het product is (te snel) kapot.
  • Ik wil het product terugsturen in de bedenktijd. [Leg het probleem uit, bijvoorbeeld: Maar u zegt dat ik het naar een bedrijf in het buitenland moet sturen. Hierdoor betaal ik hoge verzendkosten. Dit stond niet (duidelijk) op uw website.]
  • Ik heb niet gekregen wat er op uw website stond.
  • [iets anders]

Ik heb u al om een oplossing gevraagd. Zie mijn [e-mail / brief] van [datum] in de bijlage. Maar u lost het probleem niet op en stuurt mij naar een ander bedrijf. [Gebruik dus eerst een van onze andere voorbeeldbrieven om een oplossing te vragen. Stuur deze vervolgbrief pas als het bedrijf u daarna naar een ander stuurt. Voeg de eerste brief die u stuurde toe als bijlage.]

Hoe is dit wettelijk geregeld?

Volgens de wet sloot u met mij een overeenkomst. U staat namelijk op de website genoemd als verkoper van mijn aankoop. Er stond niet duidelijk bij dat ik voor dit probleem bij een ander bedrijf moet zijn. Dit betekent dat u verantwoordelijk bent om het probleem op te lossen. De Autoriteit Consument & Markt (de ACM) houdt toezicht op deze regels, zie www.acm.nl.

Wat verwacht ik van u?

Omdat wij een rechtsgeldige overeenkomst hebben, moet u uw verplichtingen nakomen. Ik verwacht daarom dat u het probleem oplost zoals ik u vroeg in mijn eerdere [e-mail / brief].

Biedt u geen oplossing?

Werkt u niet mee aan een oplossing, dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [Kunt u naar De Geschillencommissie of rechter? Dan kunt u deze zinnen toevoegen:] En mogelijk leg ik mijn klacht voor aan [maak een keuze: De Geschillencommissie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.

Ik ontvang graag binnen twee weken uw oplossing per [e-mail / brief].

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]