Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Wat zijn mijn rechten bij verduurzaming van mijn huis?

U hebt zonnepanelen, isolatie of een warmtepomp genomen. Of op een andere manier duurzaam geïnvesteerd in uw huis. Maar wat als er iets mis gaat? Bijvoorbeeld met de installatie van uw zonnepanelen of een rendement dat tegenvalt? Lees waar u recht op hebt bij duurzame producten en diensten.

Tip

Wilt u alvast weten hoeveel uw investering ongeveer gaat kosten en hoe snel u dat terugverdient? Doe de verbetercheck op Verbeterjehuis.nl

Een zonneboiler, warmtepomp of infrarood panelen. Het zijn allemaal voorbeelden van duurzame producten. U hebt er recht op dat deze producten goed werken. En niet eerder kapot gaan dan u mag verwachten.

Werkt uw duurzame product niet goed of gaat het te snel kapot? Meld het zo snel mogelijk bij de verkoper, maar in ieder geval binnen 2 maanden nadat u het ontdekt hebt. Kijk ook of u nog garantie hebt via de verkoper of fabrikant. U hebt sowieso wettelijke garantie. Maar soms is de garantie van de verkoper of fabrikant gunstiger voor u. Het kan handig zijn daar gebruik van te maken.

Let op

Soms biedt het bedrijf u aan garantie bij te kopen. Maar u betaalt dan vaak voor iets waar u wettelijk al recht op hebt. Lees daarom eerst goed de voorwaarden van de verkoper of ondernemer. Dan loopt u niet het risico dat u hier onnodig geld aan uitgeeft.

Levensduur

Hebt u geen verkopersgarantie of fabrieksgarantie? Of is deze verlopen? Ook dan hebt u mogelijk recht op gratis reparatie of vervanging. Want in de wet staat dat u recht hebt op een goed product. Dat betekent dat uw product een bepaalde tijd moet meegaan. En dat u het in die tijd normaal moet kunnen gebruiken. Dit noemen we de levensduur. De vraag hoe lang die levensduur is, hangt af van de eigenschappen van het duurzame product. Bijvoorbeeld de prijs en wat de verkoper u erover verteld heeft voordat u het product kocht.

Voorbeeld

U wilt een warmtepomp kopen. De verkoper zegt dat zijn model warmtepomp 15 jaar meegaat. U bekijkt enkele vergelijkingssites en de folder van de fabrikant. Daar staat dezelfde levensduur genoemd voor dit type warmtepomp. U mag er dan van uitgaan dat uw warmtepomp ongeveer die tijd meegaat. En niet na bijvoorbeeld 10 jaar al kapot gaat.

Tip

Bij zonnepanelen krijgt u vaak verschillende garanties op de onderdelen. De panelen hebben bijvoorbeeld een langere gemiddelde levensduur dan de omvormer. Daardoor verschilt de garantietermijn. Soms krijgt u daarnaast ook nog de zogeheten vermogensgarantie. De verkoper garandeert daarmee dat de zonnepanelen na lange tijd nog steeds een bepaalde opbrengst hebben. Vraag daarom altijd waar u precies garantie op krijgt als u zonnepanelen koopt. En wat de garantietermijn is per onderdeel.

Afwijkend product

Werkt het duurzame product op zich goed, maar wijkt het af van de afspraken die u met de verkoper erover hebt gemaakt? Of wat er op de folder of de website over het product staat? Ga ermee terug naar de verkoper. Hij moet gratis voor een oplossing zorgen.

Voorbeeld

U koopt 3 infrarood panelen. De leverancier belooft dat zij voldoende vermogen leveren om uw huiskamer van 40 m2 te verwarmen. Nu u de panelen in huis heeft, blijkt zijn informatie niet te kloppen. U meldt het probleem bij de leverancier. Hij belooft de panelen te vervangen voor andere met een hoger vermogen.

Schakelt u een bedrijf in, bijvoorbeeld om een elektrische boiler te installeren in uw huis? U sluit dan een overeenkomst met een ondernemer. Daarin legt u een aantal afspraken vast over hoe, wanneer en met welke middelen hij het werk gaat uitvoeren. En of u garantie krijgt op het werk.

Gaat er iets verkeerd of houdt de ondernemer zich niet aan de afspraken? Meld uw klacht zo snel mogelijk aan hem, maar in ieder geval binnen 2 maanden na ontdekking. Hij moet het probleem voor u oplossen. Wacht niet te lang, anders is de ondernemer misschien niet meer verplicht het probleem op te lossen.

Voorbeeld

U liet 2 jaar geleden een warmtepomp installeren. En sloot meteen een onderhoudscontract af bij hetzelfde installatiebedrijf. Tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt ontdekt de monteur dat een reparatie nodig is. Na de reparatie geeft uw warmtepomp een foutmelding. De monteur verhelpt het probleem. Maar hij rekent hiervoor extra kosten die buiten het onderhoudscontract vallen. Deze kosten hoeft u niet te betalen. Het bedrijf leverde een ondeugdelijke dienst en moet dit gratis herstellen.

U krijgt geen oplossing

Haal uw recht als de ondernemer weigert een oplossing te geven:

Garantie

Staat er in de overeenkomst dat u garantie hebt? Kijk dan hoe lang de garantieperiode is. Misschien kunt u hier nog een beroep op doen. Garantie van de ondernemer is overigens altijd een aanvulling op uw wettelijke rechten. Biedt de garantie niet wat u nodig hebt? Mogelijk kunt u nog gebruikmaken van uw wettelijke rechten.

Vochtproblemen na isolatie

Hebt u uw huis laten isoleren? En hebt u nu last van vochtschade? Dit probleem komt vaker voor. Bijvoorbeeld optrekkend vocht in de vloer of schimmelvorming op de muren. Voor dit soort schade hebt u recht op garantie. Maar dat hangt ook af van hoe de schade is ontstaan.

Soms krijgt u bijvoorbeeld vochtproblemen omdat u uw huis vaker had moeten luchten. Dan kunt u geen aanspraak maken op de garantie. Maar het kan ook zijn dat het isolatiemateriaal niet goed is aangebracht door het bedrijf. In dat geval valt de schade wel onder de garantie.

Kijk in de algemene voorwaarden van het bedrijf of hier iets over is opgenomen. Vraag het bedrijf te achterhalen wat de oorzaak is van de vochtschade. Komt u er samen niet uit? U kunt ook een onafhankelijk adviseur vragen uw huis te onderzoeken.

Hoe kan ik vochtproblemen na isolatie voorkomen?

Informeer u goed over het soort isolatie dat u wenst. Kijk bijvoorbeeld op Verbeterjehuis.nl waar u op moet letten bij ieder type isolatie. En vraag het isolatiebedrijf u te adviseren over de mogelijkheden van uw huis.

Vraag daarbij ook hoe u vochtproblemen voorkomt. Bijvoorbeeld door ventilatie. Check ook welke onderzoeken het bedrijf vooraf doet, bijvoorbeeld met een camera de spouwmuur van binnen bekijken. Ga na of eventuele toekomstige vochtproblemen onder de garantievoorwaarden van het bedrijf vallen. Maak eventueel afspraken over welke schade het isolatiebedrijf dekt. En laat dit vastleggen in de offerte of overeenkomst.

Biedt het isolatiebedrijf geen garantie op vochtschade? Mogelijk doet een ander bedrijf dat wel. U kunt isolatiebedrijven vinden via Verbeterjehuis.nl.

Fabrikant is failliet

Gaat de fabrikant failliet? En hebt u nog wel recht op garantie? De verkoper is dan nog steeds verplicht uw duurzame product te repareren of vervangen. Is dit niet mogelijk, bijvoorbeeld omdat er bepaalde onderdelen nodig zijn die alleen de fabrikant kon leveren? Dan hebt u recht op (een deel van) uw geld terug.

Voorbeeld

U hebt zonnepanelen gekocht en na 4 jaar gaat de omvormer stuk. U hebt nog 1 jaar fabrieksgarantie op de omvormer. De fabrikant is helaas failliet en kan deze niet meer leveren. De verkoper zegt daarom dat hij niets meer voor u kan doen. Daar hoeft u niet mee akkoord te gaan. De verkoper moet zorgen voor een nieuwe omvormer of de oude laten repareren. Ook al is de fabrikant failliet. Kan hij dit niet? Dan hebt u recht op uw geld terug.

Verkoper is failliet

Gaat de verkoper failliet? De verkoper is volgens de wet uw aanspreekpunt. Maar het is lastig uw recht bij de verkoper te halen door het faillissement. Hebt u nog fabrieksgarantie? Dan kunt u bij de fabrikant terecht. Hebt u geen fabrieksgarantie meer? Vraag de fabrikant toch om een oplossing. Hij is dit niet verplicht, maar misschien kan hij u toch helpen.

Lukt dit niet? Leg dan uw probleem voor aan de curator van de verkoper. En vraag hem om een oplossing. Maar meestal is de kans klein dat u uw geld terugkrijgt.

Dit hangt af van hoe en waar u de koop of overeenkomst hebt gesloten. U hebt bijvoorbeeld bedenktijd als:

  • de verkoper of ondernemer bij u thuis komt voor een advies- of verkoopgesprek. U maakt samen de offerte op en ondertekent deze als de verkoper er nog is.
  • u online een duurzaam product koopt
  • u via een website een ondernemer inhuurt
  • de verkoper of ondernemer u opbelt met een aanbod. En u telefonisch akkoord gaat.

Bij koop gaat uw bedenktijd in op de dag nadat u uw product hebt ontvangen. Bij een overeenkomst met een ondernemer gaat de bedenktijd in op de dag nadat u de offerte hebt ondertekend. De bedenktijd is altijd 14 dagen.

Tip

De verkoper moet u goed informeren van tevoren over uw bedenktijd. Doet hij dit niet? Dan hebt u soms recht op verlenging van de bedenktijd tot 1 jaar.

Voorbeeld 1

U bezoekt de showroom van een warmtepompverkoper. En koopt bij hem een warmtepomp. Dan hebt u geen bedenktijd. U hebt het product namelijk in een gewone winkel gekocht.

Voorbeeld 2

U hebt via de mail onderhandeld met een isolatiebedrijf over de prijs voor het isoleren van uw dak. U tekent de offerte en stuurt die per mail terug. Na een week wilt u annuleren. Het isolatiebedrijf rekent 20% annuleringskosten. U hebt de overeenkomst geheel online afgesloten. U hebt dus bedenktijd en hoeft geen annuleringskosten te betalen.

Geen bedenktijd

Er zijn wel enkele uitzonderingen. U hebt géén bedenktijd als:

  • u iets koopt dat het bedrijf op maat voor u maakt. Bijvoorbeeld omdat standaard zonnepanelen niet passen in uw ontwerp. Het maakt niet uit of u het product online, telefonisch of in een verkoopgesprek bij u thuis koopt.
  • u de offerte niet tijdens het verkoopgesprek, maar na vertrek van de verkoper ondertekent en terugstuurt. Bijvoorbeeld omdat u er nog een paar dagen over wil nadenken.
Let op

Wil de ondernemer binnen de bedenktijd starten met bijvoorbeeld het installeren van uw warmtepomp? Als u akkoord gaat, kan daarmee uw recht op bedenktijd vervallen.

Wilt u een overeenkomst met een bedrijf annuleren? En hebt u geen bedenktijd (meer)? De ondernemer mag in dat geval annuleringskosten rekenen. Hij heeft bijvoorbeeld al iemand ingehuurd die het werk zou gaan uitvoeren. Daardoor heeft hij onkosten gemaakt. De annuleringskosten zijn een vergoeding voor zijn schade. Deze worden meestal hoger als u langer wacht met annuleren.

Voorbeeld

U sluit bij u thuis een overeenkomst met een isolatiebedrijf. U spreekt af dat zij over 8 weken uw dak komen isoleren. Maar na 4 weken krijgt u een veel betere aanbieding van een ander bedrijf. U wilt daarom van de overeenkomst af. Het isolatiebedrijf gaat akkoord, maar rekent 30% annuleringskosten. Dat mag. Uw bedenktijd is voorbij en de ondernemer mag zijn onkosten aan u doorberekenen.

Hoge annuleringskosten

Vindt u de annuleringskosten te hoog? Lees wat u kunt doen:

Levert een bedrijf u een dienst? Bijvoorbeeld de installatie van uw zonnepanelen of reparatie van uw warmtepomp? Dan kan de ondernemer u om een aanbetaling vragen. Zo kunnen bedrijven de kosten dekken die ze maken voor ze bij u aan de slag kunnen. Een isolatiebedrijf moet bijvoorbeeld eerst materialen bestellen. De ondernemer mag zelf bepalen hoeveel hij als aanbetaling wil ontvangen.

Ook bij producten mag de verkoper een aanbetaling vragen. Maar dit mag niet meer zijn dan 50% van het aankoopbedrag. De verkoper mag wel een hogere aanbetaling in rekening brengen als u er mee akkoord gaat.

Een aanbetaling is wettelijk niet verplicht. De ondernemer of verkoper moet dit dus wel met u afspreken voordat u de overeenkomst sluit. Hij mag niet na de koop alsnog een aanbetaling vragen.

Let op

Bij een hoge aanbetaling loopt u altijd risico. Gaat het bedrijf failliet, dan is de kans klein dat u uw geld terugkrijgt.

In de algemene voorwaarden van het bedrijf kan ook staan dat u moet aanbetalen. Lees deze dus goed door voordat u de overeenkomst sluit. De ondernemer of verkoper moet u wel vertellen dat hij algemene voorwaarden gebruikt. En u de kans geven om deze voorwaarden te lezen voordat u de overeenkomst sloot. Deed hij dat niet? Dan kunt u zijn algemene voorwaarden ongeldig maken.

Wilt u weten wat u kunt doen als een ondernemer of verkoper een onterechte aanbetaling van u vraagt? Of als het bedrijf uw aanbetaling heeft en failliet is gegaan? Ontdek wat uw rechten zijn bij een aanbetaling.

De verkoper of ondernemer is verantwoordelijk en uw eerste aanspreekpunt als u een probleem hebt met uw duurzame product of dienst. Geeft uw warmtepomp bijvoorbeeld een foutmelding en lijkt het een fabricagefout te zijn? De verkoper moet uw probleem oplossen. Hij mag u niet naar de fabrikant sturen. Meld uw klacht of probleem zo snel mogelijk bij de verkoper of ondernemer. Doe dit uiterlijk binnen 2 maanden na uw ontdekking. Anders loopt u het risico dat hij niet meer verplicht is het probleem op te lossen.

Let op

Ook bij fabrieksgarantie is de verkoper uw eerste aanspreekpunt. Ga dus altijd terug naar de verkoper. Hij kan het product naar de fabrikant sturen. Of de fabrikant vragen contact met u op te nemen.

Hebt u meerdere duurzame maatregelen tegelijk genomen voor uw huis? Dan is het soms lastig te bepalen waar de oorzaak van het probleem ligt. En wie u dus moet aanspreken.

Voorbeeld

In de zomer hebt u dakisolatie en spouwmuurisolatie laten doen. In dezelfde periode kreeg u een warmtepomp. Nu is het winter en wordt uw huis niet warm. Het isolatiebedrijf zegt dat het komt door het type warmtepomp. De verkoper beweert dat uw huis niet warm wordt omdat er een verkeerd soort isolatiemateriaal is gebruikt. Beide bedrijven ontkennen verantwoordelijk te zijn voor het probleem.

U krijgt geen oplossing

Willen de bedrijven niet meewerken en blijven zij naar elkaar wijzen? Schakel dan een onafhankelijk deskundige in. Deze kan vaststellen wat de oorzaak is van het probleem. Laat zijn oordeel ook op papier vastleggen met datum en tijd, zodat u bewijs hebt. Ga vervolgens hiermee naar de verkoper of ondernemer. Krijgt u nog steeds geen oplossing? Haal uw recht:

U hebt uw huis verduurzaamd. Het rendement, de energiebesparing of de terugverdientijd liet u van tevoren uitrekenen. Of had u zelf berekend. Na enige tijd merkt u dat dit flink tegenvalt. Uw zonnepanelen leveren bijvoorbeeld veel minder vermogen en uw energieverbruik stijgt juist nadat u een warmtepomp kreeg. Wat nu?

Tip

Terugverdientijd en rendement, wat is dat precies en hoe wordt het berekend? Lees er alles over op Milieu Centraal.

Hebt u duidelijk een laag of zelfs helemaal geen rendement? Het is vaak moeilijk erachter te komen wat de oorzaak is. Zeker als u meerdere duurzame maatregelen tegelijk nam voor uw huis. Met het stappenplan hieronder weet u sneller waar u aan toe bent. En wat u kunt doen om uw recht te halen.

Let op

Hebt u de terugverdientijd of het rendement zelf berekend via bijvoorbeeld een rekentool op een site? Daar kunt u nooit helemaal op afgaan. Alleen een deskundige kan het toekomstige rendement goed uitrekenen nadat hij uw huis heeft bekeken. Bijvoorbeeld een onafhankelijk energieadviseur die een Maatwerkadvies energiebesparing voor uw woning uitgeeft. Maar dan nog moet u altijd rekening houden met lichte afwijkingen.

1 Sluit andere oorzaken uit

Mogelijk is er iets veranderd in uw huishouden. U bent bijvoorbeeld meer gaan thuiswerken of kreeg nieuwe apparaten in huis die veel energie verbruiken. Denk ook aan factoren van buitenaf zoals een strenge winter. Dit soort zaken kunnen een grote invloed hebben op uw energieverbruik. Sluit ze daarom eerst uit voordat u in gesprek gaat met het bedrijf.

2 Check uw duurzame product of dienst op gebreken

Soms ziet u zelf al wat er mis is. U ontdekt bijvoorbeeld luchtbellen in uw zonnepanelen. Hierdoor presteren zij onder de maat. Of de isolatie is slecht afgewerkt, waardoor het nu tocht in uw huis. Meld het gebrek zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 2 maanden nadat u het hebt ontdekt. De verkoper of ondernemer moet het probleem voor u oplossen. Bekijk stap 5 voor meer informatie hierover.

3 Ga na wat u met de verkoper of ondernemer hebt afgesproken

Zoek op wat de verkoper of ondernemer beloofde over het toekomstige rendement, de terugverdientijd of de energiebesparing. Staat er bijvoorbeeld een berekening in de offerte? Staat er iets over in zijn algemene voorwaarden? Denk verder aan mails, WhatsApp-berichten en chatgesprekken. Ook wat hij zegt over het product of de dienst op zijn website telt mee. Of misschien maakte een deskundige eerder een berekening voor u? Verzamel deze bewijzen zoveel mogelijk. Neem ze mee in het gesprek met het bedrijf.

Beloofde de verkoper of ondernemer een rendement dat te mooi is om waar te zijn? Gaf het bedrijf u niet alle informatie? En kreeg u daardoor een verkeerd idee van bijvoorbeeld de terugverdientijd? Dan bent u mogelijk misleid. Lees wat u kunt doen bij misleidende verkoop.

Tip

Heeft het bedrijf u alleen tijdens een verkoopgesprek een bepaald rendement beloofd? Dat is later vaak moeilijk te bewijzen. Schrijf daarom belangrijke afspraken over bijvoorbeeld rendement op voordat u de overeenkomst sluit. Zet allebei uw handtekeningen eronder. Dat mag in de offerte, maar ook op een apart stuk papier dat onderdeel is van de overeenkomst.

4 Vraag de ondernemer of verkoper te komen kijken

Komt u er niet achter waar het probleem ligt? Vraag het bedrijf uw duurzame product of dienst te checken op fouten of problemen.

Werkt de verkoper of ondernemer niet goed mee of twijfelt u over zijn oordeel? Schakel een onafhankelijk deskundige in voor een onderzoek. Overleg hierover met het bedrijf. U kunt dan afspreken dat degene die ongelijk krijgt, de rekening van de deskundige betaalt.

5 Vraag het bedrijf om een oplossing

Is vast komen te staan dat er iets mis is met uw duurzame product of dienst? En dat hierdoor uw rendement veel lager uitvalt dan beloofd? Dan moet de ondernemer of verkoper dit probleem voor u oplossen.

Is uw duurzame product kapot, niet goed of anders dan verwacht ? Bekijk welke stappen u kunt nemen en waar u recht op hebt:

Tip

Ontbindt u de koopovereenkomst? Dan moet u het duurzame product teruggeven aan de verkoper. Is uw product al geïnstalleerd? Het product verwijderen is soms erg lastig. Bijvoorbeeld zonnepanelen die op uw dak liggen. Mogelijk is een deel van uw geld terug of een schadevergoeding vragen in dit geval handiger. U behoudt zo het duurzame product en krijgt een bedrag voor het lagere rendement. Daarmee kunt u bijvoorbeeld uw hogere energieverbruik compenseren. Of de extra investering om uw huis alsnog warm te krijgen.

Gaat het om een fout in de installatie van het product? Of een andere dienst die niet goed is uitgevoerd? Lees wat uw rechten zijn en welke stappen u kunt nemen:

    6 Komt u er samen niet uit?

    Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

    De verkoper of ondernemer moet u altijd juist en volledig informeren. Dat moet hij doen voordat u de koop of overeenkomst sluit. Hij mag ook geen belangrijke informatie weglaten of bijvoorbeeld verstoppen op zijn website. Lees wat het bedrijf u nog meer moet vertellen:

    We spreken van misleiding als de verkoper of dienstverlener u onvoldoende of onjuiste informatie gaf. U kreeg daardoor een veel gunstiger beeld van het product of de dienst. En om die reden kocht u het product of sloot u de overeenkomst. Dat had u niet gedaan als u wel eerlijke informatie had ontvangen.

    Voorbeeld zonnepanelen

    U wilt een bepaald type zonnepanelen kopen. De verkoper zegt dat het piekvermogen per paneel 300 Wp is. U berekent op basis daarvan het rendement en koopt 12 panelen. Na een tijdje komt u erachter dat de panelen veel minder kilowatturen leveren. U schakelt een deskundige in. Deze ontdekt dat elk paneel maar 260 Wp haalt. De verkoper gaf u onjuiste informatie, waardoor uw rendement een stuk lager uitvalt. U hebt recht op vervangende panelen die wel het beloofde piekvermogen leveren. Of u kunt uw geld terugvragen.

    Overige voorbeelden

    Misleiding bij duurzame investeringen kan op allerlei manieren. Enkele voorbeelden:

    • de ondernemer belooft een hoog rendement in een advertentie, op zijn site of tijdens een verkoopgesprek. Maar dat blijkt achteraf niet te kloppen.
    • de ondernemer zegt dat u een bepaald soort isolatie moet kopen voor een goede werking van uw warmtepomp. Terwijl dat helemaal niet nodig is.
    • de ondernemer gebruikt een keurmerk waarbij hij niet is aangesloten. Of hij zet een logo op zijn website dat lijkt op een bekend keurmerk.
    • de ondernemer belooft een veel snellere laadtijd van de laadpaal voor uw auto dan haalbaar is.

    Denkt u dat u bent misleid? Dan kunt u de overeenkomst vernietigen en uw geld terugvragen. Bekijk hoe u dat doet:

    Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

    Zie ook