Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Misleidende verkoop

Wat kan ik doen bij misleidende verkoop?

Kloppen de beloftes van een verkoper niet? Staat er iets in een aanbieding dat niet waar is? Of was een website zo onduidelijk dat u iets kocht dat u niet wilde? Dan bent u misleid. Bij misleidende verkoop kunt u de aankoop ongedaan maken.

U kunt misleid worden door een verkoper, via een website of via reclame. Bij misleiding kloppen de beloftes van een bedrijf niet, of deze zijn erg onduidelijk. Of het bedrijf laat belangrijke informatie weg, of verbergt dit. Hierdoor koopt u iets dat u anders niet had gekocht. Op de website stond bijvoorbeeld dat u gratis een maaltijdbox kon proberen. Maar nu blijkt u een abonnement te hebben. Of in de advertentie van een wasmachine staat een keurmerk. Maar deze wasmachine heeft helemaal geen keurmerk. Een verkoper mag een beetje overdrijven. Hij mag algemene aanprijzingen doen zoals: 'Wij verkopen de mooiste jurken.' Of: 'Bij ons eet u het lekkerste ijs.'

Wet oneerlijke handelspraktijken

Misleidende verkoop en agressieve verkoop zijn verboden. Dat staat in de Wet oneerlijke handelspraktijken. U hebt in elk geval te maken met een misleidende handelspraktijk als:

  • de verkoper een keurmerk of certificaat gebruikt, terwijl dat niet mag
  • de verkoper zegt dat hij zich aan de regels houdt van een gedragscode, terwijl dat niet zo is
  • de verkoper zegt dat zijn gedragscode is goedgekeurd door een officiële organisatie, terwijl dat niet zo is
  • de verkoper zegt dat iets gratis is, terwijl u toch iets moet betalen of daarna vastzit aan een abonnement
  • de verkoper zegt dat hij iets tijdelijk of alleen nu kan leveren, terwijl dat niet zo is
  • de verkoper producten aanbiedt voor een hele lage prijs, terwijl hij de producten bijna niet op voorraad heeft (lokkertjes)
  • de verkoper in de prijs niet alle kosten noemt, waardoor de totaalprijs hoger is dan u had verwacht
  • de verkoper zegt dat hij een wedstrijd organiseert of prijzen verloot, maar helemaal geen prijzen uitdeelt
  • de verkoper zegt dat zijn product u kan genezen van een ziekte of probleem
  • u spullen krijgt opgestuurd met een rekening, waardoor u denkt dat u iets hebt besteld (ongevraagde toezendingen)
  • de verkoper net doet alsof profielen op een datingsite van echte personen zijn. Maar voor u is het niet duidelijk dat de profielen nep zijn.
  • de verkoper kortingen aanbiedt terwijl het geen echte kortingen zijn. Maakt de verkoper reclame met zogenaamde van/voor-prijzen? Dan moet het product kort geleden te koop zijn geweest voor die van-prijs. Kort geleden is niet langer dan drie maanden geleden. Is de van-prijs de adviesprijs van de leverancier? Dan moet de verkoper dat zo aangeven dat het in één oogopslag duidelijk is voor u
  • de verkoper reviews gebruikt die niet waar zijn
  • de website van de verkoper zo onduidelijk is dat u iets koopt dat u niet wilde. Bijvoorbeeld door te weinig informatie over het product, onlogische knoppen of vooraf aangevinkte hokjes
  • de verkoper zegt dat u voordeel krijgt door een persoonlijke aanbieding, terwijl dit niet zo is
  • de verkoper niet meldt dat hij prijzen of aanbiedingen voor u persoonlijk maakt of in een aangepaste volgorde laat zien
  • de verkoper niet vertelt wat hij met uw gegevens doet als u iets koopt
  • de verkoper kwetsbare consumenten, zoals kinderen, aanspoort iets te kopen

Kocht u iets via een website, per telefoon, aan de deur of op straat? Dan hebt u meestal bedenktijd. U kunt dan binnen 14 dagen zonder reden van de overeenkomst af. Dan hoeft u niet uit te leggen dat u van de koop af wilt omdat de verkoper u misleid heeft. Gebruik maken van uw bedenktijd is daarom vaak het minste 'gedoe'. U kunt snel van de koop af. En u hoeft niet uit te leggen waarom.

Moet u het product terugsturen? Dan mag de verkoper u alleen de verzendkosten laten betalen als hij u daarover duidelijk informeert. Die informatie moet makkelijk vindbaar zijn op de website. Anders moet de verkoper de verzendkosten betalen.

Kocht u door misleiding iets dat u helemaal niet wilt hebben? Dan kunt u de koop ongedaan maken. Dit heet: de overeenkomst vernietigen. U draait de koop dan helemaal terug, alsof het nooit is gebeurd. U maakt de koop ongeldig. De verkoper moet u alles terugbetalen, ook de verzendkosten. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Vindt u dat een reclame misleidend is, bijvoorbeeld een reclame-uiting op de radio, tv, online of in een krant? Dien een klacht in bij de Reclame Code Commissie. De Reclame Code Commissie controleert of het bedrijf zich houdt aan de regels van de Nederlandse Reclame Code. Zo zijn er regels voor:

  • reclame via ongevraagde e-mail
  • ongeadresseerde brievenbusreclame
  • reclame voor alcohol en tabak
  • reclame voor telefonische informatiediensten
  • reclame in sociale media

De Reclame Code Commissie kan het bedrijf adviseren om de reclame niet meer te gebruiken. Het bedrijf moet zich aan dit advies houden.

Doet het bedrijf niets met het advies? Meld het via ACM ConsuWijzer. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) beoordeelt niet of de Reclame Code Commissie een juiste beslissing heeft genomen. De ACM kan meldingen wel gebruiken om zelf een onderzoek te starten. Als uit het onderzoek blijkt dat het bedrijf zich niet aan de regels houdt, dan kan de ACM ingrijpen. Bijvoorbeeld door het bedrijf te dwingen ergens mee te stoppen of door een boete op te leggen.

Misleiding kan voelen als oplichting. Maar in de wet zijn dit verschillende situaties. Bij oplichting krijgt u vaak helemaal geen product of dienst. En de verkoper is er vandoor. Als u bent opgelicht is het erg lastig om uw geld of spullen terug te krijgen. Soms is er bij oplichting ook sprake van misleiding. Of andersom.

Bent u opgelicht? Doe dan aangifte bij de politie:

Twijfelt u of u bent opgelicht of misleid? Of allebei? Neem dan contact met ons op:

Onzinacties zijn aanbiedingen die voordelig lijken, maar dat helemaal niet zijn. Zo'n aanbieding kan u net over de streep trekken. Zeker als de actie maar heel kort duurt. Laat u daarom niet van de wijs brengen:

  • Vertrouw een laagsteprijsgarantie niet. Vergelijk de aanbieding altijd met prijzen in andere winkels en webshops.
  • Houd de prijzen een tijdje in de gaten. Prijzen gaan soms omhoog vlak voor een actie van start gaat. U krijgt bijvoorbeeld 17% korting op laminaat. Maar een week eerder verhoogde het bedrijf de laminaatprijzen met 20%. Het lijkt dan of u korting krijgt, maar dit is helemaal niet zo.
  • Geeft een verkoper korting op de 'adviesprijs'? Dan krijgt u waarschijnlijk minder korting dan u denkt. De adviesprijs is vaak helemaal niet de prijs van het product vóór de actie. Deze prijs is meestal veel lager.
  • Laat u niet gek maken als een actieperiode maar heel kort is. Bedenk dat acties vaak wel weer terugkomen.
  • Vraag u altijd af: als er geen actie was, zou ik het product dan ook kopen voor deze prijs? Of brengt de actie mij aan het twijfelen?
  • Lees de actievoorwaarden, vooral de kleine lettertjes. Let bijvoorbeeld op informatie over levertijd, beschikbaarheid en bijkomende kosten. Een product kan bijvoorbeeld voordelig zijn, maar pas laat leverbaar. Of u moet extra betalen voor de levering.
  • Gaat het om een online aanbieding? Gebruik dan onze checklist veilig online winkelen.

Voorbeelden van onzinacties

  • Prijsvoordeel op een eetkamerset: NU van 1.459 euro voor maar 1.129 euro! (De set was altijd al 1.129 euro en deze prijs verandert later ook niet.)
  • De korting op deze keuken is alleen vandaag geldig. Teken dus nu! (De korting is de volgende dag nog steeds geldig en komt later nog eens terug.)
  • Wij geven een laagsteprijsgarantie! (U kunt het product ergens anders kopen voor een lager bedrag.)
  • Aanbieding voor een televisie: Normaal 1.295 euro, Nu 499 euro! (+ 10 x 79 euro). (De werkelijke prijs staat verstopt in de kleine lettertjes achter de aanbiedingsprijs.)
  • De hele week 10% korting op alle matrassen! (Een week voor deze actie verhoogde de winkel de prijzen van matrassen met 11%.)
  • MEGADEAL: een laptop van 1.099 euro nu voor maar 999 euro! (De winkel heeft maar 2 aanbiedings-laptops. Zo wordt u naar de winkel 'gelokt' terwijl de kans groot is dat u de aanbieding niet kunt gebruiken.)

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook