Iets vragen of melden?

Wat kan ik doen bij misleidende verkoop?

Kloppen de beloftes van een verkoper niet? Of staat er iets in een advertentie dat niet waar is? Dan bent u misleid. Bij misleidende verkoop kunt u de aankoop ongedaan maken.

Wat is misleiding?

U kunt misleid worden door een verkoper of via reclame. Bij misleiding kloppen de beloftes van een bedrijf niet, of deze zijn erg onduidelijk. Of het bedrijf laat belangrijke informatie weg, of verbergt dit. Hierdoor koopt u iets dat u anders niet had gekocht. Volgens de verkoper kunt u bijvoorbeeld met uw nieuwe horloge zwemmen. Maar in het zwembad blijkt het niet waterdicht. Of in de advertentie van een wasmachine staat een keurmerk. Maar deze wasmachine heeft helemaal geen keurmerk. 

Let op

Een verkoper mag een beetje overdrijven. Hij mag algemene aanprijzingen doen zoals: ‘Wij verkopen de mooiste jurken.’ Of: ‘Bij ons eet u het lekkerste ijs.’

Wet oneerlijke handelspraktijken

Misleidende verkoop en agressieve verkoop zijn verboden. Dat staat in de Wet oneerlijke handelspraktijken. U hebt in elk geval te maken met een misleidende handelspraktijk als:

  • de verkoper een keurmerk of certificaat gebruikt, terwijl dat niet mag
  • de verkoper zegt dat hij zich aan de regels houdt van een gedragscode, terwijl dat niet zo is
  • de verkoper zegt dat zijn gedragscode is goedgekeurd door een officiële organisatie, terwijl dat niet zo is
  • de verkoper zegt dat iets gratis is, terwijl u toch iets moet betalen
  • de verkoper zegt dat hij iets tijdelijk of alleen nu kan leveren, terwijl dat niet zo is
  • de verkoper iets aanbiedt voor een hele lage prijs, terwijl hij deze producten bijna niet kan leveren (lokkertjes)
  • de verkoper zegt dat hij een wedstrijd organiseert of prijzen verloot, maar helemaal geen prijzen uitdeelt
  • de verkoper zegt dat zijn product u kan genezen van een ziekte of probleem
  • u spullen krijgt opgestuurd met een rekening, waardoor u denkt dat u iets hebt besteld (ongevraagde toezendingen)
  • de verkoper net doet alsof profielen op een datingsite van echte personen zijn. Maar voor u is het niet duidelijk dat de profielen nep zijn.

Uw geld terugvragen tijdens de bedenktijd

Misschien hebt u bedenktijd. U kunt dan binnen 14 dagen zonder reden van de overeenkomst af. U kunt alleen bedenktijd hebben als u iets kocht via een website, per telefoon, aan de deur of op straat:

Gebruik maken van de bedenktijd is vaak het minste ‘gedoe’. U kunt snel van de koop af. En u hoeft niet uit te leggen waarom.

Moet u het product terugsturen? Dan mag de verkoper u de verzendkosten laten betalen. Dit moet dan wel in de algemene voorwaarden staan. Anders zijn de verzendkosten voor de verkoper.

Koop ongedaan maken (vernietigen)

Kocht u door misleiding iets dat u helemaal niet wilt hebben? Dan kunt u de koop ongedaan maken. Dit heet: de overeenkomst vernietigen. U draait de koop dan helemaal terug, alsof het nooit is gebeurd. De verkoper moet u alles terugbetalen, ook de verzendkosten. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op

De verkoper is ook verantwoordelijk voor fouten die in de informatie staan van de fabrikant, producent of importeur van het product. Hier mag u de verkoper dus op aanspreken. 

Een klacht indienen over misleidende reclame

Gebruikt een bedrijf misleidende reclame? Dan kunt u:
  • de misleidende reclame melden bij ConsuWijzer
  • een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie controleert of het bedrijf zich houdt aan de regels van de Nederlandse Reclame Code. Zo zijn er regels voor:

  • reclame via ongevraagde e-mail
  • ongeadresseerde brievenbusreclame
  • reclame voor alcohol en tabak
  • reclame voor telefonische informatiediensten
  • reclame in sociale media

De Reclame Code Commissie kan de verkoper adviseren om de reclame niet meer te gebruiken. De verkoper moet zich aan dit advies houden.

Doet het bedrijf niets met het advies? Dan kan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het bedrijf een straf geven, of andere maatregelen nemen.

Wat doe ik bij oplichting?

Misleiding kan voelen als oplichting. Maar in de wet zijn dit verschillende situaties. Bij oplichting krijgt u vaak helemaal geen product of dienst. En de verkoper is er vandoor. Als u bent opgelicht is het erg lastig om uw geld of spullen terug te krijgen. Soms is er bij oplichting ook sprake van misleiding. Of andersom.

Bent u opgelicht? Doe dan aangifte bij de politie:

Twijfelt u of u bent opgelicht of misleid? Of allebei? Neem dan contact met ons op:

Tips bij onzinacties

Onzinacties zijn aanbiedingen die voordelig lijken, maar dat helemaal niet zijn. Zo’n aanbieding kan u net over de streep trekken. Zeker als de actie maar heel kort duurt. Laat u daarom niet van de wijs brengen:

  • Vertrouw een laagsteprijsgarantie niet. Vergelijk de aanbieding altijd met prijzen in andere winkels en webshops.
  • Houd de prijzen een tijdje in de gaten. Prijzen gaan soms omhoog vlak voor een actie van start gaat. U krijgt bijvoorbeeld 17% korting op laminaat. Maar een week eerder verhoogde het bedrijf de laminaatprijzen met 20%. Het lijkt dan of u korting krijgt, maar dit is helemaal niet zo.
  • Geeft een verkoper korting op de ‘adviesprijs’? Dan krijgt u waarschijnlijk minder korting dan u denkt. De adviesprijs is vaak helemaal niet de prijs van het product vóór de actie. Deze prijs is meestal veel lager.
  • Laat u niet gek maken als een actieperiode maar heel kort duurt. Bedenk dat acties vaak wel weer terugkomen.
  • Vraag u altijd af: als er geen actie was, zou ik het product dan ook kopen voor deze prijs? Of brengt de actie mij aan het twijfelen?
  • Lees de actievoorwaarden, vooral de kleine lettertjes. Let bijvoorbeeld op informatie over levertijd, beschikbaarheid en bijkomende kosten. Een product kan bijvoorbeeld voordelig zijn, maar pas laat leverbaar. Of u moet extra betalen voor de levering.
  • Gaat het om een online aanbieding? Gebruik dan onze checklist veilig online winkelen.

Voorbeelden van onzinacties

  • Prijsvoordeel op een eetkamerset: NU van €1.459 voor maar €1.129! (De set was altijd al €1.129 en deze prijs verandert later ook niet.)
  • De korting op deze keuken is alleen vandaag geldig. Teken dus nu! (De korting is de volgende dag nog steeds geldig en komt later nog eens terug.)
  • Wij geven een laagsteprijsgarantie! (U kunt het product ergens anders kopen voor een lager bedrag.)
  • Aanbieding voor een televisie: Normaal €1.295, Nu €499! (+ 10 x €79). (De werkelijke prijs staat verstopt in de kleine lettertjes achter de aanbiedingsprijs.)
  • De hele week 10% korting op alle matrassen! (Een week voor deze actie verhoogde de winkel de prijzen van matrassen met 11%.)
  • MEGADEAL: een laptop van €1.099 nu voor maar €999! (De winkel heeft maar 2 aanbiedings-laptops. Zo wordt u naar de winkel ‘gelokt’ terwijl de kans groot is dat u de aanbieding niet kunt gebruiken.)

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer