Verplichte informatie bij koop product of dienst
Als u een product koop of dienst afsluit, dan moet het bedrijf u alle informatie geven die belangrijk is bij uw aankoop. Dit heet een informatieplicht. U moet bijvoorbeeld informatie krijgen over het bedrijf, de kenmerken van het product, de prijs en bijkomende kosten. De informatie moet juist, volledig en begrijpelijk zijn. En de informatie moet goed te vinden en te lezen zijn. Dus niet verstopt ergens op de website of in de algemene voorwaarden. Want dat kan misleidend zijn.
Op deze pagina:
Informatieplicht
U hebt informatie nodig om goed te kunnen beslissen of u een product of de dienst wilt. Daarom moet een verkoper of dienstverlener u vóóraf alle informatie geven die belangrijk is voor uw keuze.
Deze wettelijke informatieplicht geldt bij alle aankopen, zowel in als buiten de winkel. Ook als u digitale producten of diensten koopt. En zelfs als die digitale producten of diensten gratis lijken, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen.
Informatie over het bedrijf
Het bedrijf moet u deze informatie geven:
- de naam van het bedrijf
- het bezoekadres
- het adres voor klachten
- het telefoonnummer en e-mailadres
- uitleg over hoe hij met uw persoonsgegevens omgaat
Verkoopt het bedrijf namens een ander bedrijf? Biedt een webwinkel platform bijvoorbeeld producten aan van een andere webwinkel? Of laat een webwinkel uw producten rechtstreeks door de fabrikant uit het buitenland leveren (dropshipping)?Dan moet u weten wie u kunt aanspreken. U moet dan ook deze informatie krijgen:
- de naam van het bedrijf waar u van koopt
- de contactgegevens van dat bedrijf
Informatie over het product of de dienst
Het bedrijf moet u informatie geven over:
- de belangrijkste kenmerken van uw product, bijvoorbeeld model, kleur, materiaal, maat, afmetingen.
- de belangrijkste afspraken over uw dienst, bijvoorbeeld het soort werk
- de totale prijs en de prijs per factuurperiode (of: hoe de prijs na afloop berekend wordt)
- of u een borg moet betalen, of een andere financiële garantie
- de levertijd
Sluit u een overeenkomst voor langere tijd, bijvoorbeeld een energiecontract of krantenabonnement? Dan moet u ook informatie krijgen over:
- de duur van de overeenkomst
- of de overeenkomst automatisch verlengd wordt
- hoe u opzegt (alleen als u geen einddatum hebt)
- hoelang u minimaal betaalt
- de kosten per keer of per maand
Informatie bij slimme apparaten en digitale producten
Koopt u een elektronisch apparaat dat verbonden is met internet (smart product)? Bijvoorbeeld een luidspreker die muziek afspeelt van het internet? Dat noemen we ook wel een smart product of slim apparaat. Daarbij moet u ook informatie krijgen over:
- hoe het geregeld is met updates van het apparaat
- of u andere diensten nodig hebt om het apparaat te gebruiken
- hoe het apparaat werkt en met wat voor andere apparaten, diensten of netwerken
- gebruik van uw persoonsgegevens
Koopt u een digitaal product? Bijvoorbeeld een computerspel, software, e-book of app? Of downloadt u bijvoorbeeld muziek, een serie of film? Dan moet u ook informatie krijgen over:
- wat u met het product kunt doen, of waarvoor u het kunt gebruiken
- of het beveiligd is, bijvoorbeeld tegen kopiëren
- wat voor apparaat u nodig hebt
- welke software u nodig hebt
Informatie bij online aankopen, telemarketing en aankopen buiten de winkel
Koopt u online, via telefonische verkoop, straatverkoop, verkoopdemonstratie of verkoop aan huis? Dan hebt u recht op nog meer informatie. De kans is namelijk groter dat u dan iets koopt zonder hier goed over na te denken. U kunt bijvoorbeeld verrast zijn als een verkoper bij u voor de deur staat. Daarom hebt u recht op:
- informatie over uw bedenktijd
- een zogenoemd ‘modelformulier voor ontbinding’ om van het contract af te komen tijdens de bedenktijd
- een kopie van het contract, soms met uw handtekening
Vóór uw bestelling moet een bedrijf u laten weten:
- hoe u moet betalen
- hoe u het product geleverd krijgt
- hoe de dienst wordt uitgevoerd
- of de prijs 'gepersonaliseerd' is, dus of de website of app de prijs automatisch op uw profiel aanpast
Als u iets koopt op een platform of online marktplaats moet u weten:
- hoe de volgorde van de zoekresultaten die u ziet tot stand komt
- of degene van wie u koopt een bedrijf of een consument is
- dat u geen consumentenrechten heeft als u van een consument koopt
- waarvoor u terecht kunt bij de verkoper en waarvoor bij het platform.
Ná uw bestelling moet een bedrijf u laten weten:
- wat uw wettelijke rechten zijn als het product niet goed is
- hoe het bedrijf klachten afhandelt, bijvoorbeeld via een geschillencommissie
- of het bedrijf een bijzondere service heeft die u kunt gebruiken
- of u garantie hebt
- of het bedrijf is aangesloten bij een gedragscode en waar kunt u die kunt vinden
Informatie over uw bedenktijd
Als u iets koopt online, via telefonische verkoop, straatverkoop, verkoopdemonstratie of verkoop bij u aan huis? Dan hebt u bedenktijd. Het bedrijf moet u daarover informatie geven. Het bedrijf moet u laten weten:
- hoe lang u bedenktijd hebt
- hoe u van het contract afkomt tijdens de bedenktijd
- of er speciale voorwaarden bij de bedenktijd horen, bijvoorbeeld dat u de verzegeling van het product niet mag verbreken
- of u de verzendkosten moet betalen als u iets terugstuurt tijdens de bedenktijd
- of u moet betalen voor werk dat al gedaan is tijdens de bedenktijd
- of u moet betalen voor gebruikte diensten tijdens de bedenktijd
- dat het bedrijf de prijs kan verminderen als u tijdens de bedenktijd het product niet alleen beoordeelt, maar er meer mee doet (u draagt bijvoorbeeld een broek een hele week en stuurt hem dan terug)
Soms is het bedrijf verplicht om u te laten weten dat u géén bedenktijd hebt.
Als u niet alle verplichte informatie krijgt
Krijgt u niet alle verplichte informatie over uw bedenktijd? Of u krijgt geen het modelformulier waarmee u uw aankoop ongedaan kunt maken? Dan wordt uw bedenktijd automatisch met 1 jaar verlengd.
Krijgt u niet alle andere verplichte informatie bij uw aankoop of is belangrijke informatie verstopt? En hebt u daardoor een aankoop gedaan die u anders niet had gedaan? Dan kunt u soms een schadevergoeding vragen. Of in het ergste geval soms: de overeenkomst ongedaan maken (vernietigen) en uw geld terugvragen. Maar dat hangt af van de vraag hoe erg het is dat u de informatie niet kreeg. Een geschillencommissie of rechter zal dat moeten beslissen.
Als u er samen niet uitkomt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.
Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.