Bij de koop van producten of diensten moet het bedrijf u bepaalde informatie geven. Informatie over bijvoorbeeld het product of de dienst, de prijs en bijkomende kosten. Dit heet een informatieplicht.
U hebt deze informatie nodig om goed te kunnen beslissen of u het product of de dienst wilt kopen. Daarom moet u vóór u bestelt alle informatie krijgen die van belang is bij uw keuze. De informatie moet juist, volledig en begrijpelijk zijn. En de informatie moet goed te zien zijn. Dus niet verstopt op de website of in de algemene voorwaarden. Want dat kan u misleiden.
De informatieplicht geldt bij alle aankopen, zowel in als buiten de winkel. En soms moet u een handtekening zetten of akkoord gaan per e-mail. Anders is de koop niet geldig. Welke regels gelden in uw situatie?
Doet u een aankoop online, telefonisch, via straatverkoop, verkoopdemonstratie of verkoop bij u thuis? Dan hebt u meer rechten. De kans is namelijk groter dat u dan iets koopt zonder hier goed over na te denken. U kunt bijvoorbeeld verrast zijn als een verkoper bij u voor de deur staat. Daarom hebt u recht op onder andere:
De informatie moet u krijgen vóór de aankoop. Hebt u bedenktijd? Dan moet u ook het formulier en het contract krijgen vóórdat u akkoord gaat met de aankoop.
Verkoopt het bedrijf namens een ander bedrijf? Biedt een webwinkel bijvoorbeeld spullen aan van een andere webwinkel? U moet weten van wie u iets koopt. Dus dan moet u ook deze informatie krijgen:
Vertelt het bedrijf niet wat de levertijd is? Dan moet hij binnen 30 dagen leveren.
Sluit u een overeenkomst voor langere tijd, bijvoorbeeld een energiecontract of krantenabonnement? Dan moet u ook informatie krijgen over:
Koopt u een elektronisch apparaat dat verbonden is met internet? Bijvoorbeeld een luidspreker die muziek afspeelt van het internet? Dat noemen we ook wel een smart product of slim apparaat. Daarbij moet u ook informatie krijgen over:
Koopt u een digitaal product? Bijvoorbeeld een computerspel, software, e-book of app? Of downloadt u bijvoorbeeld muziek, een serie of film? Dan moet u ook informatie krijgen over:
Vóór uw bestelling moet het bedrijf u laten weten:
Ná uw bestelling moet het bedrijf u laten weten:
Gaat het om een aankoop online, telefonisch, via straatverkoop, verkoopdemonstratie of verkoop bij u thuis? En hebt u bedenktijd? Dan moet het bedrijf u daar informatie over geven. Hij moet u dan laten weten:
Als u géén bedenktijd hebt, is het bedrijf soms verplicht dit u te laten weten.
Gaat het om een aankoop online, telefonisch, via straatverkoop, verkoopdemonstratie of verkoop bij u thuis? En hebt u bedenktijd? Dan moet u vóór de aankoop een formulier krijgen: het ‘modelformulier voor ontbinding’. Met dit formulier kunt u tijdens de bedenktijd van het contract af.
Koopt u iets online? Dan hoeft het bedrijf geen papieren formulier op te sturen. Hij mag ook een link sturen waarmee u het formulier zelf kunt downloaden en printen.
U hoeft het formulier niet te gebruiken. U mag ook op een andere manier laten weten dat u van het contract af wil.
Koopt u iets per telefoon? Dan moet u soms ook een handtekening zetten onder een papieren contract, of akkoord geven per e-mail. Pas daarna is de koop geldig. Bekijk wanneer u dit moet doen:
Als u iets koopt via internet hoeft u geen handtekening te zetten.
Koopt u iets van €50 of meer? Dan moet u een handtekening zetten onder een contract. De verkoper moet u een papieren kopie meegeven. Wil het bedrijf het contract op een andere manier aan u geven, bijvoorbeeld via e-mail? Dan mag dat alleen als u dat goed vindt. Anders is uw aankoop ongeldig.
Hebt u geen handtekening gezet? En is dat wel verplicht, bijvoorbeeld als u een energiecontract afsluit per telefoon? Dan is uw aankoop ongeldig. De verkoper moet dan uw geld teruggeven. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:
Krijgt u niet alle informatie over bedenktijd? Of krijgt u het formulier niet waarmee u kunt opzeggen? Dan krijgt u automatisch 1 jaar verlenging van uw bedenktijd:
Krijgt u niet alle verplichte informatie bij uw aankoop? Of is belangrijke informatie verstopt? En wil het bedrijf uw probleem niet oplossen? Dan hangt het er vanaf hoe erg het is dat u deze informatie niet kreeg. Is het erg genoeg? Dan kunt u een schadevergoeding vragen. Of u kunt uw geld terugvragen als u van de overeenkomst af wilt. Dit heet ‘het vernietigen van de overeenkomst’.
Schrijf een brief aan het bedrijf. Laat in uw brief weten dat u de overeenkomst vernietigt en waarom. Vraag om terugbetaling van het aankoopbedrag. En geef het bedrijf een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als het bedrijf geen goede oplossing biedt.