Faillissement ondernemer

Faillissement ondernemer

Is het bedrijf waarbij u iets gekocht hebt failliet? Dan weet u niet zeker of u het product of uw geld nog krijgt. Na een faillissement mag een bedrijf niet meer zelf beslissen over zijn geld en spullen. Wat betekent dat voor u als u nog geld of spullen van het bedrijf tegoed hebt?

Als een ondernemer failliet is, wijst de rechter een curator aan. De curator bepaalt welke schulden er betaald worden met het overgebleven geld en de overgebleven spullen.

Hebt u geld of spullen tegoed van de ondernemer? Neem contact op met de curator van het bedrijf. Vaak kan dat alleen via een brief. Gebruik onze voorbeeldbrieven om uw vordering bij de curator in te dienen.

Ik heb iets besteld.

Vraag de curator of u de bestelling nog kunt krijgen. Kunt u het niet meer krijgen? Dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden. U hoeft dan niets te betalen. Kan het product nog wel worden geleverd? Dan moet u het ook betalen.

Ik heb een aanbetaling gedaan.

Hebt u al een aanbetaling gedaan, maar kan de failliete ondernemer uw bestelling niet meer leveren? Vraag dan uw geld terug bij de curator. U weet pas of u het terug krijgt als de curator het faillissement heeft afgewikkeld. Dat betekent dat de curator heeft bekeken hoeveel geld er nog over is. En welke schuldeisers hij kan betalen. Misschien is er te weinig geld voor alle schuldeisers. Dan kan zijn dat u het geld van uw aanbetaling niet terugkrijgt. Of alleen een gedeelte. Soms heeft een bedrijf een garantieregeling voor aanbetalingen. Kijk in de algemene voorwaarden of dat bij u zo is.

Het product dat ik kocht is niet goed. Ik wil graag een oplossing.

Leg uw klacht neer bij de curator. Hij kan u vertellen of er nog een oplossing is. Is deze er niet? Dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt dan recht op uw geld terug, maar het is meestal niet makkelijk om uw geld terug te krijgen. Vaak is namelijk het geld op of hebben andere schuldeisers voorrang. Hebt u het product al enige tijd gebruikt? Dan kan het redelijk zijn dat u niet uw hele bedrag terugkrijgt.

Hebt u nog fabrieksgarantie? Vraag de fabrikant dan om een oplossing. In de garantievoorwaarden leest u wat u kunt verwachten. Hebt u geen fabrieksgarantie meer? Vraag de fabrikant toch om een oplossing. Hij is dit niet verplicht, maar misschien kunt u samen tot een oplossing komen.

Het bedrijf zou mijn product repareren.

Vraag het product terug bij de curator. Misschien vraagt de curator u om te bewijzen dat het product van u is. Bijvoorbeeld met een aankoopbon of een reparatiebon.

Gebruik onze voorbeeldbrief om uw vordering bij de curator in te dienen.

Is het bedrijf failliet? En wie is de curator?

Weten of het bedrijf echt failliet is? Of wie de curator is? Kijk in het insolventieregister van Rechtspraak.nl. Of neem contact op met de Kamer van Koophandel.