Bedenktijd
Hebt u online, op straat of aan de deur iets gekocht? Dan hebt u vaak recht op bedenktijd. U kunt dan makkelijk en snel van uw product of dienst af. En u krijgt al uw geld terug. U hebt bedenktijd tot 14 dagen nadat het product is geleverd of de dienst is afgesloten. Soms wordt uw bedenktijd zelfs met 1 jaar verlengd.
Op deze pagina:
Recht op bedenktijd
U hebt wettelijke bedenktijd als u een product koopt of dienst afneemt:
- via internet (online)
- via de telefoon
- voor 50 euro of meer bij u thuis
- voor 50 euro of meer via verkoop op straat
- voor 50 euro of meer via een verkoopdemonstratie
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af.
U hebt ook bedenktijd bij afgeprijsde producten (in de 'uitverkoop'), tweedehands producten of speciale aanbiedingen.
Voorbeelden waarbij u bedenktijd hebt:
- U bestelt via een webshop een nieuwe televisie.
- Een bedrijf belt u op en verkoopt u een nieuw energiecontract. Of, uw bestaande contract loopt bijna af en het bedrijf belt u met een nieuw aanbod.
- U tekent aan de deur een overeenkomst van 80 euro voor het maandelijks schoonmaken van uw container.
- Een straatverkoper verkoopt u een abonnement op een maaltijdbox. U tekent voor een contract van 70 euro per maand.
- In een zaaltje krijgt u een gratis lunch met een verkoopdemonstratie. U koopt een matras van 1.200 euro.
- Een vriendin organiseert bij haar thuis een verkoopparty van lingerie. U koopt een bh van 53 euro.
- U vraagt een offerte op voor kozijnen met een standaardmaat. De verkoper komt bij u thuis en daar tekent u het contract.
- U download een 'gratis' app. Maar u moet wel persoonsgegevens uit uw telefoon delen om de app te kunnen
Geen recht op bedenktijd
Soms hebt u geen wettelijke bedenktijd en moet de verkoper u dit vóór de koop vertellen. Bijvoorbeeld als u:
- iets op maat laat maken, bijvoorbeeld een pak of kast
- iets persoonlijks koopt, zoals familiefoto's of een gegraveerde ring
- iets koopt dat snel bederft of veroudert, zoals groenten of bloemen
- iets koopt dat na levering vermengt met iets anders: u laat bijvoorbeeld zand storten in uw tuin of u laat verf in een speciale (niet standaard) kleur mengen
- een los nummer koopt van een krant of tijdschrift
- de verzegeling verbreekt van een digitaal product, bijvoorbeeld van cd's of games
- hygiënische producten uit de verpakking hebt gehaald, bijvoorbeeld een tandenborstel of een scheerapparaat
- iets huurt voor een bepaalde periode, zoals een vakantiehuisje, hotelkamer of een huurauto
- een toegangskaartje koopt voor een bepaalde datum of een bepaald tijdstip, bijvoorbeeld een toegangskaartje voor een specifieke tentoonstelling in een museum
- iemand wilt inhuren op een bepaalde datum, zoals een cateraar, artiest of verhuizer
- iemand inhuurt voor een spoedreparatie
- iets koopt waarvan de prijs kan wisselen door schommelingen op de financiële markt, bijvoorbeeld goud of aandelen
In sommige gevallen hebt u geen wettelijke bedenktijd, maar hoeft de verkoper u dit niet te vertellen, Bijvoorbeeld als u:
- iets koopt onder de 50 euro via huis-aan-huisverkoop, verkoop op straat, verkoopdemonstraties of verkoopparty's
- een pakketreis boekt (een reis met meer dan alleen overnachtingen)
- een woning koopt of huurt
- meedoet aan een gokspel, zoals een loterij
- iets koopt op een markt
- iets koopt van een particulier, bijvoorbeeld via Marktplaats (als een bedrijf iets verkoopt via een online marktplaats hebt u wel bedenktijd)
Als u geen bedenktijd hebt kunt u soms toch van de koop af. Bijvoorbeeld als de verkoper u niet goed heeft geïnformeerd over de koop. Of als u aan de telefoon een contract afsloot, terwijl uw schriftelijke akkoord verplicht is om de koop definitief te maken. Hebt u geen bedenktijd en geldt er ook geen andere uitweg? Dan bent u afhankelijk van de klantvriendelijkheid van de verkoper als u spijt hebt van uw aankoop.
Duur van de bedenktijd
De bedenktijd begint direct na het sluiten van de overeenkomst. En duurt tot en met 14 dagen nadat het product is afgeleverd of het contract is bevestigd.
De bedenktijd eindigt op de 14e dag, 's avonds om 12 uur. Valt de 14e dag in het weekend of op een feestdag? Dan eindigt de bedenktijd op de eerstvolgende werkdag om 12 uur ’s avonds.
Soort aankoop | Einde bedenktijd | Voorbeeld |
---|---|---|
Product | 14 dagen na de dag van ontvangst | U koopt een laptop online. Deze wordt op 1 maart bij u thuis afgeleverd. De bedenktijd stopt na 15 maart. |
Bestelling van meer producten/onderdelen | 14 dagen na de dag van ontvangst van het laatste product/onderdeel | Uw online bestelde bed wordt geleverd in 2 pakketten: op 5 juni en op 10 juni. De bedenktijd stopt na 24 juni. |
Abonnement op producten | 14 dagen na de dag van ontvangst van het eerste product | U sluit op straat een krantenabonnement af. De eerste krant ligt op 4 juli in uw brievenbus. De bedenktijd stopt na 18 juli. |
Dienst | 14 dagen na de dag van sluiten van het contract | Op 8 januari gaat u via e-mail akkoord met de offerte voor uw badkamerverbouwing. De bedenktijd stopt na 22 januari. |
Energiecontract voor levering gas, elektriciteit of warmte en leveringscontract voor water | 14 dagen na de dag van sluiten van het contract | Op 1 december gaat u via e-mail akkoord met uw nieuwe energiecontract. De bedenktijd stopt na 15 december. |
Digitaal bestand via internet | 14 dagen na de dag van sluiten van het contract | Op 2 mei bevestigt uw klant de aankoop van een e-book. De bedenktijd stopt na 16 mei. |
Combinatie product + dienst | 14 dagen na de dag van ontvangst van het product | Op 9 augustus sluit uw klant een nieuw telefoonabonnement + mobiele telefoon af. Ze ontvangt de telefoon op 11 augustus. De bedenktijd stopt na 25 augustus. |
U hoeft niet te wachten tot het product wordt geleverd en de termijn van 14 dagen ingaat. U kunt de verkoper ook voor die tijd al laten weten dat u gebruik maakt van uw bedenktijd en het product niet meer wilt ontvangen.
Extra bedenktijd
Een verkoper of dienstverlener moet u goed informeren over uw bedenktijd. Krijgt u niet de juiste informatie? Dan wordt uw bedenktijd met 1 jaar verlengd. Maar als het bedrijf tijdens de verlengde bedenktijd alsnog de juiste informatie geeft, dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog 14 dagen.
Vóórdat u het product of de dienst koopt moet u deze informatie krijgen:
- dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen
- hoe u van de koop af kunt en welk formulier u daarvoor kunt gebruiken
- als het product verzegeld is: in welke gevallen u de verzegeling niet mag verbreken en wat de gevolgen zijn als u dit wel doet
Producten uitpakken en uitproberen tijdens de bedenktijd
Tijdens de bedenktijd mag u de verpakking openmaken. En u mag het product uitproberen of passen, net als in een normale winkel. Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen. Maar u mag de broek niet dagen lang dragen en weer terugsturen. Doet u dit toch en is het product daardoor minder waard? Dan mag de verkoper deze schade aan u doorberekenen. Dit moet hij u wel laten weten vóórdat u het product koopt.
Verpakking stukmaken
Het is de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. En als u het product terugstuurt, moet u het weer netjes inpakken. Maakt u de verpakking stuk? En was de verpakking makkelijk te openen, zonder het stuk te maken? Dan kan het redelijk zijn dat de verkoper u kosten in rekening brengt.
Verzegelde verpakking
Sommige producten hebben een speciale verzegelde verpakking. Maakt u de verzegelde verpakking open? Dan kan het zijn dat uw bedenktijd vervalt en u aan de koop vast zit. Voorbeelden zijn:
- producten die niet meer schoon zijn als u ze uitprobeert, zoals een tandenborstel of een scheerapparaat,
- producten die gevaarlijk kunnen zijn zoals pillen,
- cd's, dvd's, usb-sticks met software.
Digitale inhoud downloaden of streamen
Ook digitale inhoud zoals een app, e-book, game, film of muziek mag u uitproberen tijdens de bedenktijd. Dat betekent dat u het product 14 dagen lang kunt downloaden of online afspelen (streamen). De verkoper mag wel met u afspreken dat u uw bedenktijd verliest na downloaden of streamen. Dit moet hij volgens deze regels doen:
- vóór de koop krijgt u de vraag krijgt of u ermee akkoord gaat dat u aan de koop vastzit,
- na de koop krijgt u een bevestiging dat u aan de koop vastzit.
Krijgt u geen vraag of bevestiging? Of krijgt u deze te laat? Dan hebt u wél bedenktijd. Ook als u de digitale inhoud al hebt afgespeeld of gedownload.
Diensten die beginnen tijdens de bedenktijd
Als een dienst begint tijdens de bedenktijd, kunt u vaak nog steeds van het koop af. Maar het is dan niet zeker of u al uw geld terugkrijgt:
- Gaf u vooraf toestemming om een deel van de dienst te starten tijdens de bedenktijd? En ging u ermee akkoord om te betalen voor de gebruikte diensten? Dan betaalt u voor het gebruikte deel.
- Gaf u vooraf geen toestemming om de dienst te starten tijdens de bedenktijd? Dan hebt u recht op al uw geld terug.
- Gaf u vooraf toestemming om de volledige dienst te leveren tijdens de bedenktijd? En ging u ermee akkoord dat de bedenktijd dan zou vervallen? Dan hebt u geen recht meer op bedenktijd. U moet alles betalen.
Bij spoedreparaties hebt u nooit bedenktijd. Bijvoorbeeld bij herstel van een lekkage of een kapotte verwarming.
Koop ongedaan maken
Wilt u het product of de dienst niet? Dan kunt u de overeenkomst ‘ontbinden’. Dit betekent dat u de koop ongedaan maakt. Alleen het product terugsturen is niet genoeg. U moet de verkoper nadrukkelijk laten weten dat u van de koop af wilt. Maar u hoeft niet uit te leggen waarom. Ook niet als de verkoper daarom vraagt.
Bij de meeste webshops of apps kunt u dit online regelen. U moet dan meteen een ontvangstbevestiging krijgen. Maar u mag ook een andere manier kiezen. Bijvoorbeeld mailen, bellen of een brief schrijven. U kunt ook het 'modelformulier voor ontbinding' gebruiken dat u vóór de koop kreeg van de verkoper. Kiest u voor een e-mail of brief? Gebruik onze voorbeeldbrieven:
De verzenddatum telt
Het maakt niet uit of de verkoper uw bericht pas na afloop van de bedenktijd bereikt. Stuurde u uw bericht binnen de bedenktijd? Dan bent u op tijd.
Product terugsturen
Na ontbinding van de koop(overeenkomst) moet u het product terugsturen. Dit moet u doen binnen 14 dagen na ontbinding.
Rekenvoorbeeld
Uw product is op 4 maart geleverd. Op 10 maart hebt u de verkoper laten weten dat u van de koop af wilt. U moet het product terugsturen vóór 25 maart.
De verzenddatum telt
Het kan gebeuren dat de verkoper het product pas na 14 dagen ontvangt. Dat maakt niet uit, want het gaat om de verzenddatum. Stuurde u het product binnen 14 dagen terug? Dan bent u op tijd.
Wilt u iets terugsturen omdat het niet goed werkt of kapot is? Dat mag ook ná de bedenktijd. Want dan hebt u wettelijke garantie.
Risico bij terugsturen
U bent verantwoordelijk voor het terugsturen van het product, tenzij de verkoper zelf aanbiedt om het product op te (laten) halen.
Als u het product terugstuurt dan ligt het risico bij u. Dit betekent dat u verantwoordelijk bent als het product tijdens het terugsturen kwijt of beschadigd raakt. Soms kunt u dan wel het postbedrijf of de koeriersdienst aansprakelijk stellen. Maar alleen als u het product onder bepaalde voorwaarden hebt teruggestuurd, bijvoorbeeld aangetekend of verzekerd. Heeft uw product veel waarde? Vraag vooraf aan het postbedrijf of de koeriersdienst welke mogelijkheden u hebt om het product terug te sturen. En hoe het dan zit met de aansprakelijkheid. U kunt dit ook zelf uitzoeken door de algemene voorwaarden van het postbedrijf of de koeriersdienst te lezen. Zorg bij het terugsturen dat u uw retourbewijs en ‘track & trace code’ goed bewaart. En volg uw pakket online.
Laat de verkoper het product zelf ophalen, bijvoorbeeld door een koerier? Dan ligt het risico bij de verkoper zodra u het product aan de koerier afgeeft. U bent dan niet verantwoordelijk als het product dan tijdens het vervoer kwijt of beschadigd raakt.
Kosten voor terugsturen
Heeft de verkoper u vooraf laten weten dat u de kosten voor het terugsturen zelf moet betalen? Dan zijn de kosten voor u. De verkoper hoeft u deze kosten niet terug te geven.
Heeft de verkoper u vooraf niet laten weten dat de kosten voor het terugsturen voor u zijn? Dan moet de verkoper deze kosten betalen. U kunt u deze kosten dan achteraf terugvragen.
Geld terug na ontbinding
De verkoper moet u het aankoopbedrag en de verzendkosten terugbetalen. Verzendkosten zijn de kosten die u hebt betaald om het product thuis af te laten leveren. Stuurt u een deel van uw bestelling terug? Dan hoeft de verkoper de verzendkosten niet terug te betalen. Bijvoorbeeld: u hebt twee broeken gekocht en u stuurt er één terug.
De verkoper moet u terugbetalen binnen 14 dagen nadat u het contract ongedaan maakt. Hij mag wachten met terugbetalen totdat hij het product terug heeft, of totdat hij bewijs heeft dat u het product terugstuurde.
De verkoper moet u terugbetalen op dezelfde manier als u hem betaalde. Betaalde u bijvoorbeeld met een boekenbon? Dan krijgt u weer een boekenbon terug. Een andere manier mag ook, maar alleen als u dit ook goed vindt.
Als u uw geld niet terugkrijgt
Krijgt u uw geld niet terug? Schrijf dan een brief of e-mail naar de verkoper. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Als u er samen niet uitkomt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.
Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.