Iets vragen of melden?

Wat zijn mijn rechten bij een aanbetaling?

Een aanbetaling is alleen verplicht als u dit heeft afgesproken met de verkoper. Vraag de verkoper eerst wat er met uw geld gebeurt als hij failliet gaat. Anders loopt u risico om uw aanbetaling kwijt te raken.

Wat is een aanbetaling?

Een aanbetaling is een deel van de rekening dat u van tevoren betaalt. Aannemers vragen bijvoorbeeld vaak om een aanbetaling voor het bestellen van materialen.

Is aanbetalen verplicht?

Als u een product koopt, mag het bedrijf u verplichten om een aanbetaling te doen. Dit moet wel in de algemene voorwaarden staan.

Voor diensten is aanbetalen niet verplicht. Denk aan het inhuren van een aannemer of makelaar. Hebt u een aanbetaling afgesproken met de dienstverlener? Dan zit u hieraan vast. Een afspraak over een aanbetaling staat bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden of in de offerte.

Weigert u om de aanbetaling te doen? Dan zit u nog steeds aan de koop of dienst vast. U sloot namelijk een overeenkomst. Het bedrijf kan altijd van u eisen dat u het hele bedrag betaalt.

Hoeveel mag de aanbetaling zijn?

De aanbetaling van een product is volgens de wet maximaal 50% van het aankoopbedrag. Moet u meer aanbetalen? Dan hoeft u daarmee niet akkoord te gaan. U kunt er wel afspraken over maken met de verkoper.

Staat in de algemene voorwaarden dat u meer dan 50% moet aanbetalen? Dan kunt u de algemene voorwaarden ongeldig verklaren (vernietigen):

Voor diensten geldt geen maximum bedrag voor aanbetalingen. U spreekt dit bedrag zelf af met de dienstverlener.

Krijg ik mijn aanbetaling terug als het bedrijf failliet gaat?

Een aanbetaling is een risico. Is het bedrijf failliet? En heeft het geen aanbetalingsgarantie? Dan bent u meestal uw geld kwijt. Misschien kunt u nog iets terugkrijgen via de brancheorganisatie of de curator.

Aanbetalingsgarantie

Sommige bedrijven hebben een aanbetalingsgarantie. Als het bedrijf failliet gaat, kunt u uw aanbetaling terugkrijgen. Kijk dit na in de algemene voorwaarden of in de overeenkomst.

Brancheorganisatie

Kijk of het bedrijf is aangesloten bij een brancheorganisatie. Soms zorgt die organisatie ervoor dat een ander bedrijf het werk voor u doet. Of u krijgt de aanbetaling helemaal terug.

Curator

Is er niets geregeld? Dan kunt u proberen uw geld terug te krijgen via de curator. Dat is de persoon die de zaken regelt als iemand failliet gaat:

  • Vraag aan de Kamer van Koophandel wie de curator is.
  • Schrijf de curator een brief waarin u uw aanbetaling terugvraagt. Stuur een kopie mee van uw betaalbewijs en van de offerte.

De curator kan u vertellen of u nog iets terugkrijgt.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer