Ik heb iets gekocht, maar het is anders dan verwacht. Wat nu?
Hebt u een rode bank besteld, maar krijgt u een blauwe geleverd? Of hebt u een telefoon gekocht, maar krijgt u de verkeerde versie? Dan voldoet uw aankoop niet aan de verwachtingen die u mag hebben. De verkoper moet dit voor u oplossen.
Afwijkend product
Als u iets koopt of bestelt, sluit u een koopovereenkomst met de verkoper. De verkoper moet u dan het product leveren dat hij beloofd heeft. Blijkt het product anders te zijn dan u met de verkoper hebt afgesproken? Of anders dan op de verpakking of de website staat? Dan spreken we van een afwijkend product.
Wat zijn mijn rechten bij een afwijkend product?
Voldoet uw product niet aan de overeenkomst? Dan hebt u recht op een product dat hier wel aan voldoet. Ga daarom terug naar de verkoper. Deze moet het probleem gratis voor u oplossen. Meestal betekent dit dat u een nieuw product krijgt. U hoeft ook niet te betalen voor het terugsturen van het verkeerde product. Want u hebt recht op een gratis oplossing.
De verkoper moet het probleem binnen een redelijke tijd oplossen. Ook mag u hier niet te veel last van hebben. Duurt het bijvoorbeeld lang voordat de fabrikant een nieuw product kan leveren? Dan kan de verkoper u tijdelijk een product te leen geven.
Kan de verkoper het juiste product niet leveren, omdat er geen product bestaat dat voldoet aan de beschrijving op de website? Of aan de beschrijving die de verkoper u bij de aankoop heeft gegeven? Dan hebt u recht op uw geld terug.
Soms hebt u ook nog andere rechten:
- Gaat het product sneller kapot dan verwacht? Dan kunt u ook gebruik maken van uw wettelijke garantie.
- Kocht u het product via internet? Of op straat of aan de deur? Dan kunt u meestal ook uw bedenktijd gebruiken. U kunt het product dan terugsturen. En u hoeft het product niet te betalen.
- Kloppen de beloftes van een verkoper niet en bent u misleid? Bij misleidende verkoop kunt u de aankoop ongedaan maken.
Wat als de verkoper het probleem niet wil oplossen?
Neem dan de volgende stappen:
-
Schrijf een brief of e-mail aan de verkoper
Vraag daarin om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de verkoper een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de ondernemer geen goede oplossing biedt.
-
Beëindig de koopovereenkomst
Lost de verkoper het probleem niet gratis en binnen een redelijke tijd op? Dan mag u de koopovereenkomst beëindigen (ontbinden). U hebt dan recht op uw geld terug. En u moet het product teruggeven.
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.