Hebt u een rode bank besteld, maar krijgt u een blauwe geleverd? Of hebt u een radio gekocht die volgens de website op batterijen werkte, maar werkt hij alleen op stroom? Dan voldoet uw aankoop niet aan de verwachtingen die u mag hebben. De verkoper moet dit voor u oplossen.
Als u iets koopt of bestelt, sluit u een koopovereenkomst met de verkoper. De verkoper moet u dan het product leveren dat hij beloofd heeft. Blijkt het product anders te zijn dan u met de verkoper hebt afgesproken? Of anders dan op de verpakking of de website staat? Dan spreken we van een afwijkend product.
Voldoet uw product niet aan de overeenkomst? Dan hebt u recht op een product dat hier wel aan voldoet. Ga daarom terug naar de verkoper. Deze moet het probleem gratis voor u oplossen. Meestal betekent dit dat u een nieuw product krijgt.
De verkoper moet het probleem binnen een redelijke tijd oplossen. Ook mag u hier niet te veel last van hebben. Duurt het bijvoorbeeld lang voordat de fabrikant een nieuw product kan leveren? Dan kan de verkoper u tijdelijk een product te leen geven.
Kan de verkoper het juiste product niet leveren, omdat er geen product bestaat dat voldoet aan de beschrijving op de website? Of aan de beschrijving die de verkoper u bij de aankoop heeft gegeven? Dan hebt u recht op uw geld terug.
Neem dan de volgende stappen:
Vraag daarin om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de verkoper een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de ondernemer geen goede oplossing biedt.
Lost de verkoper het probleem niet gratis en binnen een redelijke tijd op? Dan mag u de koopovereenkomst beëindigen (ontbinden). U hebt dan recht op uw geld terug. En u moet het product teruggeven.