Iets vragen of melden?

Ik heb iets gekocht, maar het is anders dan verwacht. Wat nu?

Hebt u een rode bank besteld, maar krijgt u een blauwe geleverd? Of hebt u een radio gekocht die volgens de website op batterijen werkte, maar werkt hij alleen op stroom? Dan voldoet uw aankoop niet aan de verwachtingen die u mag hebben. De verkoper moet dit voor u oplossen.

Let op

  • Hebt u fabrieksgarantie of verkopersgarantie op het product? Dan is het soms gunstiger om gebruik te maken van die garantie.
  • Hebt u het product via internet gekocht? Of bijvoorbeeld op straat of aan de deur? Dan hebt u meestal bedenktijd. In die periode kunt u het product terugsturen en hoeft u het niet te betalen. 
  • Hebt u geen garantie of bedenktijd (meer)? Of zijn de garantievoorwaarden niet goed? Lees dan hieronder wat uw rechten zijn.

Afwijkend product

Als u iets koopt of bestelt, sluit u een koopovereenkomst met de verkoper. De verkoper moet u dan het product leveren dat hij beloofd heeft. Blijkt het product anders te zijn dan u met de verkoper hebt afgesproken? Of anders dan op de verpakking of de website staat? Dan spreken we van een afwijkend product.

Wat zijn mijn rechten bij een afwijkend product?

Voldoet uw product niet aan de overeenkomst? Dan hebt u recht op een product dat hier wel aan voldoet. Ga daarom terug naar de verkoper. Deze moet het probleem gratis voor u oplossen. Meestal betekent dit dat u een nieuw product krijgt.

De verkoper moet het probleem binnen een redelijke tijd oplossen. Ook mag u hier niet te veel last van hebben. Duurt het bijvoorbeeld lang voordat de fabrikant een nieuw product kan leveren? Dan kan de verkoper u tijdelijk een product te leen geven.

Kan de verkoper het juiste product niet leveren, omdat er geen product bestaat dat voldoet aan de beschrijving op de website? Of aan de beschrijving die de verkoper u bij de aankoop heeft gegeven? Dan hebt u recht op uw geld terug.

Wat als de verkoper het probleem niet wil oplossen?

Neem dan de volgende stappen:

Schrijf een brief of e-mail aan de verkoper

Vraag daarin om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de verkoper een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de ondernemer geen goede oplossing biedt.

Beëindig de koopovereenkomst

Lost de verkoper het probleem niet gratis en binnen een redelijke tijd op? Dan mag u de koopovereenkomst beëindigen (ontbinden). U hebt dan recht op uw geld terug. En u moet het product teruggeven. 

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer