Hebt u een voucher/tegoedbon ontvangen omdat de ondernemer de overeenkomst niet na kan komen? En vindt u de voorwaarden op de voucher/tegoedbon onredelijk? Met onze voorbeeldbrief kunt u de ondernemer aanspreken op de onredelijke voorwaarde.
Gebruikt u geen Word? Dan kunt u deze brief ook downloaden als:
Bekijk deze brief:
[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]
[naam ondernemer of bedrijf]
[adres]
[postcode en plaats]
[plaats, datum]
Onderwerp: onredelijke voorwaarde corona-voucher/tegoedbon
Geachte heer of mevrouw,
Op [datum] heb ik met u een overeenkomst gesloten voor [leg uit waarover het gaat. Bijvoorbeeld een vakantie, opleiding, abonnement bij de sportschool of kaartje voor een evenement.]. Vanwege de coronacrisis kunt u onze overeenkomst niet nakomen. En daarom hebt u mij een voucher/tegoedbon aangeboden ter compensatie.
Wat is het probleem?
In de voorwaarden van uw voucher/tegoedbon staat: [noem de vouchervoorwaarde die u onredelijk vindt]. Deze voorwaarde vind ik onredelijk omdat [leg uit waarom dit voor u onredelijk. Gebruik onze informatie en richtlijnen over vouchers en tegoedbonnen om uw uitleg te onderbouwen].
Wat verwacht ik van u?
[kies de alinea's die op u van toepassing zijn]
- Ik vraag u om de voorwaarden van uw voucher/tegoedbon aan te passen volgens de richtlijnen van de ACM. Op de website van ACM ConsuWijzer vindt u informatie en richtlijnen over vouchers en tegoedbonnen.
- Voor nu ga ik onder protest akkoord met uw voucher/tegoedbon. Ik behoud het recht om hier later op terug te komen en alsnog mijn geld terug te eisen.
- Ik weiger uw voucher/tegoedbon en ik eis mijn geld terug binnen [noem een termijn die u redelijk vindt, bijvoorbeeld 4 weken]. U kunt het geld storten op [uw rekeningnummer], op naam van [uw naam].
Biedt u geen oplossing?
[kies 1 van deze 2 alinea's]
- Als u de onredelijke voorwaarden van de voucher/tegoedbon niet aanpast, dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [Kunt u naar De Geschillencommissie of de rechter? Dan kunt u deze zinnen toevoegen:] En mogelijk leg ik mijn klacht voor aan [maak een keuze: De Geschillencommissie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
- Als u mijn geld niet terugstort, dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [Kunt u naar De Geschillencommissie of de rechter? Dan kunt u deze zinnen toevoegen:] En mogelijk leg ik mijn klacht voor aan [maak een keuze: De Geschillencommissie / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Ik ontvang graag binnen 2 weken uw reactie per [e-mail / brief].
Met vriendelijke groet,
[uw naam en handtekening]