Iets vragen of melden?

Uw rechten bij een product dat niet goed (ondeugdelijk) is

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. De verkoper moet daarvoor zorgen, omdat u met hem een koopovereenkomst hebt gesloten. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Als u het tenminste op een normale manier gebruikt. Heeft de verkoper gezegd dat u het product ergens speciaal voor kunt gebruiken? Dan moet het product daar ook aan voldoen.

Blijkt uit de informatie op deze pagina dat u in uw recht staat? Weet dan dat het heel normaal is om terug te gaan naar de winkel. Consumenten die hun rechten kennen, vragen de verkoper veel makkelijker om een oplossing.

Wat u mag verwachten van een goed product, hangt onder andere af van de volgende dingen:

  • de prijs;
  • het soort product;
  • het soort winkel;
  • wat de verkoper gezegd heeft over het product;
  • de informatie in een folder van de fabrikant, of op de verpakking.

Wanneer is een product niet goed?

  • Als het niet compleet is.
  • Als het beschadigd is.
  • Als het kapot is, of het niet goed doet.
  • Als u er niet mee kunt doen, wat de verkoper gezegd heeft.

Niet alle problemen maken een product ondeugdelijk. Bijvoorbeeld als een product is versleten. Sommige producten moet u ook onderhouden, zoals een auto of een espressoapparaat.

Hoe lang moet een product goed blijven?

Gebruikt u een product op een normale manier? Dan moet u het een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Wilt u weten hoe lang u het moet kunnen gebruiken? Ga dan na wat de levensduur van het product is. Met levensduur bedoelen we hoe lang iets meegaat. Daarmee kunt u bepalen of u het gebrek al had kunnen verwachten. Weet u niet hoe lang uw product mee zou moeten gaan? Vraag dit dan na bij de fabrikant, de verkoper of bij een deskundige.

Tip

Op de website van branchevereniging UNETO-VNI vindt u de gemiddelde levensduur van een groot aantal apparaten. Let op! De levensduur van uw product kan afwijken.

Bij wie moet u zijn als uw product niet goed is?

Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u mag hebben? Dan is het product dus niet goed of ‘ondeugdelijk’. De verkoper is daar dan verantwoordelijk voor en moet het probleem voor u oplossen of de fabrikant voor u inschakelen. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Bijvoorbeeld als de verkoper daarover afspraken heeft gemaakt met de fabrikant. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact op te nemen met de fabrikant. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk.

Waar hebt u recht op als uw product niet goed is?

Recht op kosteloze reparatie of een nieuw product

U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan er dan bijvoorbeeld voor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. Dat mag.

U hoeft niet bij te betalen

De verkoper kan u niet dwingen om bij te betalen voor een reparatie of een nieuw product. U kunt wel altijd andere afspraken met de verkoper maken. Bijvoorbeeld dat u een bepaald bedrag zelf betaalt. Dat is soms redelijk. Bijvoorbeeld als uw televisie na jaren kapot gaat en het gaat om een probleem dat u nog niet hoeft te verwachten. En u krijgt nu een nieuwe televisie. Of dat u een deel van de reparatiekosten betaalt als uw oudere koelkast na de reparatie dan toch zeker nog een extra aantal jaren meegaat. Maar of u bijbetaalt kunt u zelf beslissen. Zoals hierboven is uitgelegd bent u niet verplicht om daarmee akkoord te gaan.

Ontbinden van de koopovereenkomst

Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt en de verkoper krijgt het product terug. U mag de koopovereenkomst ook ontbinden als de verkoper geen oplossing kan of wil geven in de vorm van een reparatie of een nieuw product.

Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken. Let op: Denkt u na over ontbinding van de koopovereenkomst? Dat kunt u alleen doen als de verkoper het product niet kan repareren of een nieuw product niet kan leveren. Of als dit niet van hem gevraagd kan worden. De basisregel is dat u recht hebt op levering van een goed product. En dat de verkoper daarvoor moet zorgen. 

Let op!

Heeft het product maar een klein gebrek? Bijvoorbeeld een jas met een kleurverschil in de binnenvoering? Dan kunt u de koopovereenkomst niet ontbinden. Als de verkoper niet gratis kan of wil repareren, dan hebt u wel recht op een korting. En u mag de jas houden.

Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Wat moet ik doen als het product niet goed is en de ondernemer mijn probleem niet wil oplossen?

En wil de ondernemer het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de ondernemer. Gebruik onze voorbeeldbrief.

Komt u er onderling niet uit? Lees wat u kunt doen om uw recht te halen.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer