Ik heb iets gekocht, maar ik ben niet tevreden

Ik heb spijt van mijn aankoop. Wat kan ik doen?

Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is. Dan moet de verkoper het sowieso oplossen.

Ik heb het product gekocht via internet, aan de telefoon, op straat of aan de deur

Hebt u het product via internet gekocht? Of aan de telefoon, op straat, aan de deur of op een andere plaats buiten een gewone winkel? Dan hebt u meestal een bedenktijd van 14 dagen. Besluit u in die periode dat u het product toch niet wilt hebben? Dan kunt u het terugsturen en moet de verkoper uw geld teruggeven.

Ik heb het product gekocht in een gewone winkel

Bij veel winkels mag u een aankoop binnen een bepaalde tijd ruilen. Maar dit mag niet altijd. In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.

Tip

Als u koopt in de winkel, vraag dan van tevoren aan de verkoper of u mag ruilen. Of dat u uw geld terugkrijgt als u het product terugbrengt als u spijt krijgt van uw aankoop.

Mag u van de verkoper ruilen omdat u spijt hebt? Dan mag dit alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet kapot is. Kunt u geen ander product vinden dat u wilt hebben? Dan kan de verkoper u een tegoedbon geven. Bij sommige winkels krijgt u zelfs uw geld terug. U moet het product dan wel binnen een bepaalde tijd terugbrengen. Op de kassabon staat meestal voor welke datum u dat moet doen en welke voorwaarden hiervoor gelden.

Het product is kapot

Gaat het product dat u hebt gekocht al te snel kapot? En is dat niet uw schuld? Of ontvangt u uw aankoop stuk? Dan hebt u vaak recht op een nieuw product of een gratis reparatie. Daarnaast hebt u soms fabrieksgarantie of verkopersgarantie.

Het product is anders dan verwacht

Hebt u een rode bank besteld, maar krijgt u een blauwe geleverd? Of hebt u een radio gekocht die volgens de website op batterijen werkte, maar werkt hij alleen op stroom? Dan voldoet uw aankoop niet aan de verwachtingen die u mag hebben. De verkoper moet dit voor u oplossen.

Het product heeft een klein foutje

Heeft het product dat u gekocht hebt een klein foutje? Bijvoorbeeld een kleurverschil in de voering van een jas? En kan dat niet gerepareerd worden? Dan kunt u een deel van uw geld terugvragen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.