Iets vragen of melden?

Ik heb spijt van mijn aankoop. Wat kan ik doen?

Hebt u iets gekocht en hebt u daar achteraf spijt van? Dan kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Of dat kan, hangt af van waar u het hebt gekocht. En wat er met het product aan de hand is.

Ik heb het product gekocht in een gewone winkel

Bij veel winkels kunt u het product binnen een bepaalde tijd ruilen. Maar dit kan niet altijd. Hebt u bijvoorbeeld een bank besteld in een zelfgekozen stof? Dan zal de verkoper die niet zomaar terugnemen. Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben.

Biedt de verkoper wel de mogelijkheid om te ruilen? Dan mag dit alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet beschadigd is. Kunt u geen ander product vinden dat u wilt hebben? Dan kan de verkoper u een tegoedbon geven. Bij sommige winkels krijgt u zelfs uw geld terug. U moet het product dan wel binnen een bepaalde tijd terugbrengen. Op de kassabon staat meestal voor welke datum u dat moet doen en welke voorwaarden hiervoor gelden.

Tip

Twijfelt u of een product wel helemaal is wat u zoekt? Vraag dan van tevoren aan de verkoper of u uw geld terugkrijgt als u het product terugbrengt. Of dat u het nog mag ruilen.

Ik heb het product gekocht via internet, aan de telefoon, op straat of aan de deur

Hebt u het product via internet gekocht? Of aan de telefoon, op straat, aan de deur of op een andere plaats buiten een gewone winkel? Dan hebt u meestal een bedenktijd van 14 dagen. Besluit u in die periode dat u het product toch niet wilt hebben? Dan kunt u het terugsturen en moet de verkoper uw geld teruggeven.

Het product is kapot

Gaat het product dat u hebt gekocht al snel kapot? En is dat niet uw schuld? Dan hebt u vaak recht op een nieuw product of een gratis reparatie. Daarnaast hebt u soms fabrieksgarantie of verkopersgarantie. 

Het product is anders dan verwacht

Hebt u een rode bank besteld, maar krijgt u een blauwe geleverd? Of hebt u een radio gekocht die volgens de website op batterijen werkte, maar werkt hij alleen op stroom? Dan voldoet uw aankoop niet aan de verwachtingen die u mag hebben. De verkoper moet dit voor u oplossen.

Het product heeft een klein foutje

Heeft het product dat u gekocht hebt een klein foutje? Bijvoorbeeld een kleurverschil in de voering van een jas? En kan dat niet gerepareerd worden? Dan kunt u een deel van uw geld terugvragen. 

Los het nu op!

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer