Checklist - Oplossing vragen aan een bedrijf

Checklist - Oplossing vragen aan een bedrijf

Hebt u een probleem met een bedrijf? Probeer dan eerst het gesprek aan te gaan. Want het is prettig als u het samen kunt oplossen zonder juridische stappen. Bereid zo’n gesprek goed voor. Deze checklist helpt u daarbij.

Tip: Schrijf per punt kort op wat u wilt zeggen. Oefen het gesprek en gebruik de checklist als spiekbriefje tijdens uw gesprek.

Wat verwacht u van het bedrijf?

Zoek via onze website uit wat uw rechten zijn. En bepaal dan het doel van uw gesprek. Wat wilt u bereiken? Dat hoeft niet precies te zijn waar u wettelijk recht op hebt. Misschien bedenkt u of het bedrijf een andere oplossing waar u tevreden mee bent.

Bedenk hoe u het gaat zeggen. Hoe begint u het gesprek en hoe legt u het probleem uit? Hoe zegt u wat voor oplossing u wilt?

Tip: Zorg dat u uw bon, contract en/of klantnummer bij de hand hebt. Zo heeft het bedrijf meteen de juiste gegevens.

Waar hebt u recht op?

Biedt het bedrijf u niet meteen een oplossing aan waarmee u tevreden bent? Zeg dan duidelijk waar u recht op hebt. Bekijk dat vooraf op onze website. Hoe sterker uw juridische argumenten zijn, hoe groter de kans dat u het bedrijf overtuigt van uw gelijk.

Tip: Zorg dat u de informatie van onze website bij de hand hebt. Dan kunt u dat laten zien. Of voorlezen als u aan de telefoon bent. Bijvoorbeeld als het bedrijf zegt dat uw informatie niet klopt.

Hoe reageert u op vragen?

Het kan zijn dat het bedrijf u eerst een aantal vragen stelt over het probleem. Misschien vinden ze dat u geen recht hebt op de oplossing die u wenst. Welke vragen zouden ze kunnen stellen? Wat voor argumenten kan het bedrijf hebben om u niet te helpen? Hoe reageert u dan?

Wat gaat u zeggen als u niet tot een oplossing komt?

Wat wilt u doen als u er met het bedrijf niet uitkomt? Kijk op onze website wat voor vervolgstappen u kunt nemen. Wat zou uw volgende stap zijn? En hoe vertelt u dat?

Tip: Schrijf de datum en het tijdstip van het gesprek op. En eventueel de naam van degene die u gesproken hebt. Dan kunt u dat later gebruiken. Bijvoorbeeld in een brief.

Veel succes met het gesprek!

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.