Bewijslast bij kapot product
Als uw aankoop te snel kapot gaat hebt u soms recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dit noemen we 'wettelijke garantie'. Het geldt alleen als u het product niet zelf kapot hebt gemaakt. Wie moet dat bewijzen?
Op deze pagina:
Binnen 1 jaar kapot: verkoper moet bewijzen
Gaat het product binnen 1 jaar nadat u het ontving kapot? Dan moet de verkoper het probleem voor u oplossen. Zonder dat u hoeft te bewijzen dat het niet uw schuld is. De wet gaat er het eerste jaar vanuit dat het niet uw schuld is. En dat het product dus niet goed was toen u het kocht. Zegt de verkoper dat het wel uw schuld is? Dan moet hij dat in het eerste jaar na aankoop bewijzen. Hij moet aantonen dat het product wel goed was toen u het kocht. En dat u het bijvoorbeeld verkeerd hebt gebruikt.
Wil of kan de verkoper dat niet bewijzen? Dan gaat de wet ervan uit dat het niet uw schuld is. U hebt dan dus recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Gebruik onze voorbeeldbrief om dit te vragen aan de verkoper:
Na 1 jaar kapot: u moet bewijzen
Gaat het product meer dan 1 jaar nadat u het ontving kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is. Dit hoeft u pas te doen als de verkoper zegt dat het uw schuld was. In dat geval moet u aantonen dat het product al niet goed was toen u het kocht. En dat u het product normaal hebt gebruikt en het uit zichzelf kapot is gegaan.
Bekijk de garantievoorwaarden
Kreeg u verkopersgarantie of fabrieksgarantie bij uw aankoop? Bekijk dan of de voorwaarden daarvan beter zijn dan bovenstaande wettelijke rechten. Soms staat in de garantievoorwaarden dat u ook na 1 jaar nog niet hoeft te bewijzen dat u het product normaal heeft gebruikt. Vraag dan om een oplossing op grond van die garantievoorwaarden.
Maar geven de garantievoorwaarden van uw verkopers- of fabrieksgarantie u minder rechten dan uw wettelijke garantie? Dan gaat uw wettelijke recht voor.
Bewijslast bij digitale onderdelen van een ‘smart product’
Bij sommige producten is het lastig om aan te tonen dat het buiten uw schuld kapot is gegaan. Bijvoorbeeld bij een computer of een mobiele telefoon. Soms lijkt het of die opeens niet meer werken, maar komt dat doordat u er een schadelijke app op hebt geïnstalleerd. Dan is het waarschijnlijk toch uw schuld. Het is verstandig om op internet te zoeken of meer consumenten klagen over hetzelfde probleem. U kunt dan aantonen dat het probleem vaker voorkomt en dat het dus niet aan u ligt.
Binnen 1 jaar smart product kapot: verkoper moet bewijzen
Gaat het om een smart product, bijvoorbeeld een smart watch of een slimme oven die je op afstand kan bedienen? Ook dan moet de verkoper het eerste jaar bewijzen dat het probleem uw schuld is. Als hij uw schuld niet kan bewijzen, moet hij voor u een oplossing regelen.
Maar zou voor u een bepaalde tijd digitale bestanden of een digitale dienst krijgen bij uw smart product? Bijvoorbeeld gepersonaliseerde trainingsschema’s bij uw sporthorloge? Of zou u die zelfs doorlopend erbij krijgen? Dan houdt de verkoper de bewijslast zolang u die digitale bestanden of dienst zou krijgen. Dus als er met dat digitale onderdeel een probleem is, moet de verkoper het oplossen. Behalve als hij kan bewijzen dat het uw eigen schuld is.
Advies vragen aan deskundige
Blijft de verkoper erbij dat de schuld bij u ligt? Dan kunt u voorstellen om advies te vragen aan een deskundige. U kunt dan bijvoorbeeld afspreken dat degene die geen gelijk krijgt, de kosten voor de deskundige betaalt. Gaat de verkoper hiermee akkoord? Schrijf dan een brief of e-mail waarin u uw klacht en de afspraken bevestigt.
Als u er samen niet uitkomt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.
Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.