Ik heb iets gekocht, maar het is kapot

Moet ik bewijzen dat ik het product niet kapot heb gemaakt?

Hebt u iets gekocht en gaat dat kapot? Dan hebt u soms recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat geldt alleen als u het product niet zelf kapot hebt gemaakt. Wie moet dat bewijzen? En hoe doet u dat?

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. Gaat het product al snel kapot, dan is het niet goed. We noemen dat ook wel ‘ondeugdelijk’. De verkoper moet het probleem dan gratis oplossen. Maar dat hoeft hij niet te doen als het product door uw schuld kapot is gegaan. Voor het bewijzen daarvan gelden de volgende regels.

Gaat het product binnen 6 maanden na de aankoop kapot?

Dan gaat de wet ervan uit dat het product al niet goed was toen u het kocht. De verkoper moet het probleem dan voor u oplossen. Zegt de verkoper dat u het product zelf hebt stuk gemaakt? Dan moet hij dat bewijzen. Hij moet aantonen dat het product wel goed was toen u het kocht. En dat u het bijvoorbeeld verkeerd hebt gebruikt.

Wil of kan de verkoper dat niet bewijzen? Dan kunt u hem vragen om een gratis reparatie of een nieuw product. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Gaat het product meer dan 6 maanden na de aankoop kapot?

Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt. U hoeft niet meteen te bewijzen dat het product buiten uw schuld kapot is gegaan. Dit hoeft u pas te doen als de verkoper aanwijzingen heeft dat dit wél uw schuld was. In dat geval moet u aantonen dat het product al niet goed was toen u het kocht. En dat u het product normaal hebt gebruikt en het uit zichzelf kapot is gegaan.

Bij sommige producten is het lastig om aan te tonen dat het buiten uw schuld kapot is gegaan. Bijvoorbeeld bij een computer of een mobiele telefoon. Soms lijkt het of die opeens niet meer werken, maar komt dat doordat u er een schadelijke app op hebt geïnstalleerd. Dan is het waarschijnlijk toch uw schuld. Het is verstandig om op internet te zoeken of meer consumenten klagen over hetzelfde probleem. U kunt dan aantonen dat het probleem vaker voorkomt en dat het dus niet aan u ligt.

Wat als ik er met de verkoper niet uitkom?

Blijft de verkoper erbij dat de schuld bij u ligt? Dan kunt u voorstellen om advies te vragen aan een deskundige. U kunt dan bijvoorbeeld afspreken dat degene die geen gelijk krijgt, de kosten voor de deskundige betaalt. Gaat de verkoper hiermee akkoord? Schrijf dan een brief of e-mail waarin u uw klacht en de afspraken bevestigt.

Wat als duidelijk is dat het niet mijn schuld was?

Dan hebt u vaak recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.