ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Ik heb iets gekocht, maar het is kapot

Moet ik bewijzen dat ik het product niet kapot heb gemaakt?

Als uw aankoop te snel kapot gaat hebt u soms recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat geldt alleen als u het product niet zelf kapot hebt gemaakt. Wie moet dat bewijzen? En hoe doet u dat?

Gaat uw aankoop sneller kapot dan u verwachtte? Terwijl u het normaal hebt gebruikt? Of ontvangt u het product al stuk? Dan biedt het niet wat u ervan mocht verwachten. We noemen dat ook wel een 'ondeugdelijk product'. De verkoper moet het probleem dan gratis oplossen. Daar hebt u volgens de wet recht op. Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie'. Maar u hebt geen wettelijke garantie als het uw eigen schuld is dat het product stuk is. Moet u zelf bewijzen dat het niet uw schuld is?

Het eerste jaar na de levering van de aankoop hoeft u het niet te bewijzen

Gaat het product binnen 1 jaar nadat u het ontving kapot? Dan moet de verkoper het probleem voor u oplossen. Zonder dat u hoeft te bewijzen dat het niet uw schuld is. De wet gaat er het eerste jaar vanuit dat het niet uw schuld is. En dat het product dus niet goed was toen u het kocht. Zegt de verkoper dat het wel uw schuld is? Dan moet hij dat in het eerste jaar na aankoop bewijzen. Hij moet aantonen dat het product wel goed was toen u het kocht. En dat u het bijvoorbeeld verkeerd hebt gebruikt.

Wil of kan de verkoper dat niet bewijzen? Dan gaat de wet ervan uit dat het niet uw schuld is. U hebt dan dus recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Gebruik onze voorbeeldbrief om dit te vragen aan de verkoper:

Let op

Kocht u een product voor 27 april 2022? Dan heeft de verkoper 6 maanden de bewijslast in plaats van 1 jaar.

Vanaf 1 jaar na de levering moet u het wel bewijzen

Gaat het product meer dan 1 jaar nadat u het ontving kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt. Dit hoeft u pas te doen als de verkoper zegt dat het uw schuld was. In dat geval moet u aantonen dat het product al niet goed was toen u het kocht. En dat u het product normaal hebt gebruikt en het uit zichzelf kapot is gegaan.

Let op

Kocht u een product voor 27 april 2022? Dan heeft de verkoper 6 maanden de bewijslast in plaats van 1 jaar.

Tip

Kreeg u verkopersgarantie of fabrieksgarantie bij uw aankoop? Dan krijgt u soms ook na 6 maanden nog zonder bewijs een gratis reparatie of vervanging.

Bij sommige producten is het lastig om aan te tonen dat het buiten uw schuld kapot is gegaan. Bijvoorbeeld bij een computer of een mobiele telefoon. Soms lijkt het of die opeens niet meer werken, maar komt dat doordat u er een schadelijke app op hebt geïnstalleerd. Dan is het waarschijnlijk toch uw schuld. Het is verstandig om op internet te zoeken of meer consumenten klagen over hetzelfde probleem. U kunt dan aantonen dat het probleem vaker voorkomt en dat het dus niet aan u ligt.

Bewijslast bij digitale onderdelen van een ‘smart product’

Gaat het om een smart product, bijvoorbeeld een smart watch of een slimme oven die je op afstand kan bedienen? Ook dan moet de verkoper het eerste jaar bewijzen dat het probleem uw schuld is. Kocht u het smart product voor 27 april 2022? Dan moet de verkoper de eerste 6 maanden bewijzen dat dit uw schuld is. Als hij uw schuld niet kan bewijzen, moet hij voor u een oplossing regelen.

Maar zou voor u een bepaalde tijd digitale bestanden of een digitale dienst krijgen bij uw smart product? Bijvoorbeeld gepersonaliseerde trainingsschema’s bij uw sporthorloge? Of zou u die zelfs doorlopend erbij krijgen? Dan houdt de verkoper de bewijslast zolang u die digitale bestanden of dienst zou krijgen. Dus als er met dat digitale onderdeel een probleem is, moet de verkoper het oplossen. Behalve als hij kan bewijzen dat het uw eigen schuld is.

Wat als ik er met de verkoper niet uitkom?

Blijft de verkoper erbij dat de schuld bij u ligt? Dan kunt u voorstellen om advies te vragen aan een deskundige. U kunt dan bijvoorbeeld afspreken dat degene die geen gelijk krijgt, de kosten voor de deskundige betaalt. Gaat de verkoper hiermee akkoord? Schrijf dan een brief of e-mail waarin u uw klacht en de afspraken bevestigt.

Wat als duidelijk is dat het niet mijn schuld was?

Dan hebt u vaak recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Zie ook