Ik heb iets gekocht, maar het is kapot

Moet ik altijd voorrijkosten en onderzoekskosten betalen voor een reparatie?

Laat u uw wasmachine, dak of telefoon repareren? Of een ander product? Dan moet u soms voorrijkosten en/of onderzoekskosten betalen. De reparateur moet dit vooraf aan u laten weten. Hebt u wettelijk recht op een gratis reparatie? Dan hoeft u deze kosten niet te betalen.

Wat zijn onderzoekskosten?

Als u iets laat repareren, is vaak niet meteen duidelijk wat er precies mis is met het product. Daarom is het normaal dat de reparateur eerst onderzoek doet. Daarna kan hij beter inschatten wat er precies moet gebeuren. En hoeveel dit gaat kosten. Voor dit onderzoek mag de reparateur onderzoekskosten in rekening brengen. Dit moet hij vooraf aan u melden.

Blijkt uit het onderzoek dat het product niet gerepareerd kan worden? Of wordt de reparatie zo duur dat u besluit om het product niet te laten repareren? Dan mag de reparateur u nog steeds de onderzoekskosten in rekening brengen. Maar alleen als hij dat vooraf heeft gemeld.

Wat zijn voorrijkosten?

Moet de reparateur bij u thuiskomen om iets te repareren? Dan moet hij daarvoor reiskosten maken. Dit worden voorrijkosten genoemd. De reparateur mag deze kosten bij u in rekening brengen. Hij moet dit wel vooraf aan u melden.

Tip

Wilt u iets laten repareren? Vraag dan van tevoren wat de prijs is en welke kosten erbij komen. Dan kunt u daarna beslissen of u de reparatie wilt laten doen.

Wanneer hoef ik geen onderzoekskosten en voorrijkosten te betalen?

Hebt u een product gekocht en gaat dat al snel kapot? En is dat niet uw schuld? Dan spreken we van een ‘ondeugdelijk’ product. In dat geval hebt u volgens de wet vaak recht op een gratis reparatie. Hebt u dit recht? Dan hoeft u geen onderzoekskosten, voorrijkosten of andere bijkomende kosten te betalen. Ook als na het onderzoek blijkt dat het product niet gerepareerd kan worden.

Let op

Als u een ondeugdelijk product hebt gekocht, moet u altijd eerst terug naar de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen dat het product kosteloos wordt gerepareerd. Dat kan hij zelf doen of hij kan een reparateur inschakelen. Gaat u direct naar een reparateur zonder dat u eerst met de verkoper hebt gesproken? Dan hebt u geen recht op een gratis reparatie. En dan moet u ook de voorrijkosten en onderzoekskosten betalen. Lees meer over uw rechten bij een ondeugdelijk product.

Wat kan ik doen als ik toch kosten moet betalen terwijl ik recht heb op een gratis reparatie?

Hebt u recht op een gratis reparatie omdat het product ondeugdelijk is? Maar vraagt de verkoper u toch om voorrijkosten of onderzoekskosten te betalen? Ga dan eerst met hem in gesprek en probeer samen een oplossing te vinden.

Lukt dit niet? Schrijf dan een brief of e-mail naar de verkoper. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.