Een product ruilen of terugbrengen

Hebt u spijt van een aankoop? Mag u het product dan altijd ruilen? Bij veel winkels wel, maar bij andere winkels weer niet. Ruilen is geen recht. Het is een gunst van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben.

Wanneer mag u iets ruilen?

Bij veel winkels kunt u binnen een bepaalde tijd het product ruilen. Maar dit mag alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet beschadigd is. Kunt u geen ander product vinden dat u wilt hebben? Dan krijgt u soms een tegoedbon. Bij sommige winkels krijgt u zelfs uw geld terug. Dat moet dan wel binnen een bepaalde tijd. Op de kassabon staat meestal voor welke datum u het product kunt terugbrengen.
Bij sommige winkels kunt u juist niet ruilen. Denk bijvoorbeeld aan meubelwinkels die voor u een bank bestellen. Of als u een keuken koopt.

Tip

Twijfelt u of een product wel helemaal is wat u zoekt? Vraag dan van tevoren aan de verkoper of u uw geld terugkrijgt als u het product terugbrengt.

Aankopen via internet, telefoon en aan de deur

Bovenstaande regels gelden voor aankopen in een fysieke winkel. Als u een product aan de deur koopt, of op straat, via internet of telefoon, mag u het product meestal wel teruggeven. Dat komt omdat u dan vaak een bedenktijd hebt. Dit betekent dat u binnen een bepaalde tijd kunt beslissen dat u het product toch niet wilt hebben. U kunt het dan teruggeven. Als u het product binnen de bedenktijd terugstuurt, moet de verkoper uw geld teruggeven.

Is uw product kapot?

Koopt u een product, en gaat dat te snel kapot? Volgens de wet is het product dan ondeugdelijk. Als dat zo is, hebt u recht op een nieuw product of een reparatie. Wil de verkoper u een tegoedbon geven? Dan hoeft u die niet aan te nemen. Deze regels gelden ook voor producten die u in de uitverkoop hebt gekocht. U hebt dan ook recht op een goed product.

Er zijn weleens uitzonderingen. Een verkoper kan zeggen dat hij geen garantie geeft op een bepaald product, bijvoorbeeld omdat het al lang in de winkel staat, omdat het niet meer zo goed werkt of beschadigd is. Koopt u dan toch het product? Dan kunt u verwachten dat het product niet helemaal goed meer is. U kunt daar dan niet mee teruggaan naar de winkel.

Voorbeeld

Er staat een bankje in de winkel dat in de uitverkoop is. Het bankje staat er al twee jaar en iedereen heeft het uitgeprobeerd. Het bankje is daarom veel afgeprijsd. Het bankje zal niet helemaal goed meer zijn, en de verkoper geeft geen garantie.
 

Forward