Iets vragen of melden?

Waar moet ik op letten als ik een cadeaubon of een tegoedbon krijg?

Hebt u een cadeaubon of een tegoedbon gekregen? Dan gelden daar vaak voorwaarden voor. Zo kunt u ze alleen bij bepaalde winkels inleveren En vaak zijn ze een beperkte tijd geldig. Wat de voorwaarden precies zijn, verschilt per bon.

Wat kan ik met een cadeaubon?

Een cadeaubon of giftcard koopt u zelf of krijgt u van een ander cadeau. Met de bon kunt u een product kopen bij bepaalde winkels. Welke winkels dat zijn, staat in de voorwaarden bij de bon. Die voorwaarden staan soms op de cadeaubon zelf of in een bijbehorend boekje. Of er staat op de cadeaubon een website waar u de voorwaarden kunt vinden. 

U kunt de cadeaubon meestal niet inwisselen voor geld. U kunt dat wel vragen aan de verkoper, maar hij hoeft u het geld niet te geven. Wilt u precies weten wat u wel en niet met de bon kunt doen? Lees dan de voorwaarden bij de bon.

Hoelang is een cadeaubon geldig?

Hoelang een cadeaubon geldig is, verschilt per bon:

  • Staat er op de cadeaubon een vervaldatum? Dan is de bon tot die datum geldig.
  • Staat er op de bon alleen een uitgiftedatum? Dan is de bon 5 jaar geldig vanaf die uitgiftedatum. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is.
  • Staat er op de cadeaubon geen enkele datum? Dan is de bon voor altijd geldig.

Let op

Bij sommige cadeaubonnen kunt u de geldigheid checken op de website die bij de bon hoort. In dat geval moet op de bon wel duidelijk staan dat de bon een beperkte geldigheid heeft.

Een cadeaubon moet minimaal een jaar geldig zijn. Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit redelijk is. Dit is bijvoorbeeld het geval als je de cadeaubon alleen kunt gebruiken op een bepaalde beurs of festival. Kan de verkoper niet bewijzen dat de korte geldigheid redelijk is? Dan hoeft u zich hier niet aan te houden en is de bon voor altijd geldig.  

Wat kan ik doen als mijn cadeaubon niet meer geldig is?

Als uw cadeaubon niet meer geldig is, kunt u de verkoper vragen of u hem toch nog mag gebruiken. Maar de verkoper hoeft daar geen ‘ja’ op te zeggen. U kunt daarom beter niet te lang wachten met het gebruiken van de bon.

Wat kan ik met een tegoedbon?

Hebt u spijt van een aankoop? En brengt u het product daarom terug naar de winkel? Dan kan de verkoper u een tegoedbon geven. Met die bon kunt u in dezelfde winkel een ander product kopen. De verkoper mag daarvoor zelf de voorwaarden bepalen. Bijvoorbeeld hoe lang de tegoedbon geldig is. En voor welke soort producten u de bon mag gebruiken. De voorwaarden staan vaak op de bon gedrukt. Of de verkoper vertelt u wat de voorwaarden zijn.

De verkoper is niet verplicht om u een tegoedbon te geven als u spijt hebt van uw aankoop. Dit is geen wettelijk recht, maar een gunst van de verkoper. U bent ook niet verplicht om de tegoedbon aan te nemen. Neemt u hem niet aan? Dan hoeft de verkoper u niets anders aan te bieden.

Hoelang is een tegoedbon geldig?

Er bestaan geen regels voor hoelang een tegoedbon geldig moet zijn. De verkoper mag dat zelf bepalen. Hij moet u wel van tevoren melden hoelang de tegoedbon geldig is. Vaak staat dit op de bon gedrukt.

Waar moet ik op letten als een verkoper mij een tegoedbon aanbiedt?

Het product is al snel kapot

Brengt u een product terug naar de winkel omdat het al snel kapot is gegaan? En is dat niet uw schuld? Dan hebt u vaak recht op een gratis reparatie of op een nieuw product. Biedt de verkoper u in plaats daarvan een tegoedbon aan? Dan hoeft u die niet te accepteren.

Ik heb het product online gekocht

Hebt u het product via internet gekocht? Of bijvoorbeeld op straat of aan de deur? Dan hebt u meestal bedenktijd. In die periode kunt u het product terugsturen en hoeft u het niet te betalen. Biedt de verkoper u in plaats daarvan een tegoedbon aan? Dan hoeft u die niet te accepteren.

Ik heb de tegoedbon al aangenomen

Hebt u de tegoedbon eenmaal aangenomen? Dan is het lastig om er later nog op terug te komen. Denk dus goed na voordat u de tegoedbon accepteert.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer