Iets vragen of melden?

Tips bij het kiezen van een energieleverancier

Zoekt u een nieuwe energieleverancier? Er is veel om op te letten tijdens het vergelijken. Bijvoorbeeld het soort energiecontract, eventuele opzegvergoeding en de contractduur. Gebruik deze checks om een energieleverancier te vinden die past bij uw situatie en wensen.

Jaarlijks verbruik en kosten

Als u energieleveranciers wilt vergelijken, moet u eerst weten hoeveel energie u verbruikt per jaar. En wat u nu per jaar betaalt. Als u uw verbruik en kosten weet kunt u pas goed zien welke leverancier goedkoper is voor u. Pak uw laatste jaarafrekening erbij.

Prijsvergelijkers

Een prijsvergelijker is een handig hulpmiddel om snel een vergelijking te zien tussen de verwachte jaarkosten van energie bij verschillende leveranciers. U hoeft alleen uw postcode in te vullen en uw verbruik. Ook kunt u gebruik maken van actieaanbiedingen bij energieleveranciers zelf of van een energieveiling.

Tip

Bekijk meer dan 1 prijsvergelijker voor de beste aanbieding. De aanbiedingen verschillen per prijsvergelijker. En ziet u nu geen aantrekkelijke aanbieding? Probeer het op een later moment nog eens. De aanbiedingen verschillen van dag tot dag.

Besparen op de prijs

Zo veel mogelijk besparen door uw overstap? Houd dan de volgende punten in de gaten bij het vergelijken van prijzen:

Vaste kosten en kosten voor mijn verbruik

U betaalt altijd voor vaste kosten en kosten afhankelijk van de hoeveelheid energie die u verbruikt. Sommige energieleveranciers rekenen een hoog vast bedrag per maand, maar lage prijzen voor het verbruik. Dat kan voordelig zijn als u veel energie verbruikt. Maar ongunstig als u weinig energie verbruikt. Kijk dus niet alleen naar de kosten per eenheid energie, maar ook naar de vaste kosten.

Kortingen

Welke kortingen krijgt u? Vaak krijgt u korting over de leveringskosten. Maar deze korting geldt niet voor de transportkosten van de stroom of de belastingen. En sommige kortingen zijn niet in euro's maar in centen. Let goed op de voorwaarden van de korting!

Prijsgaranties

Met een prijsgarantie staat uw prijs voor de duur van het hele contract vast. Zo weet u zeker wat u betaalt voor uw energie. Maar als de elektriciteit goedkoper wordt, profiteert u daar niet van. Deze contracten zijn vaak duurder dan een contract zonder prijsgarantie.

Variabele prijs

Bij een contract met een variabele prijs mag de energieleverancier deze prijs verhogen tijdens de looptijd van het contract. Veel energiebedrijven wijzigen rond 1 juli en 1 januari hun tarieven. Informeer bij de energieleverancier wat zij van de energieprijs verwachten. En let dus op! Ziet u een aanbieding met de laagste prijs? Kijk dan hoe lang die prijs geldt.

Tip

Stap niet over in de winter of aan het einde van de winter. Want dan moet u op de eindafrekening misschien bijbetalen. Dit komt omdat u de meeste energie in de winter verbruikt. En de energiekosten worden verdeeld in maandelijkse voorschotten over het gehele jaar. De kosten voor het hogere gebruik in de winter moet u nu waarschijnlijk op de eindafrekening bijbetalen.

Duur van het energiecontract

Bedenk hoe lang u wil dat het contract duurt. U kunt 2 soorten contracten afsluiten:

  1. Contract voor onbepaalde tijd. U spreekt niet af hoe lang u bij uw energieleverancier blijft.
  2. Contract voor bepaalde tijd. U spreekt wel af hoe lang u bij uw energieleverancier blijft, bijvoorbeeld 1 jaar. Zegt u het contract op voor de afgesproken datum? Dan moet u waarschijnlijk een opzegvergoeding betalen.

Wel of geen duurzame energie

U kiest hoe de energie is opgewekt: milieuvriendelijk of niet. De energieleverancier moet aangeven wat de opwekkingsbron is van de energie.

Hebt u zelf zonnepanelen? Dan moet de energieleverancier in het aanbod ook rekening houden met wat u teruglevert.

Elektriciteit en gas van 1 leverancier of apart

Gas en elektriciteit hoeft u niet van dezelfde leverancier te kopen. Veel leveranciers hebben aanbiedingen waarin ze elektriciteit en gas samen verkopen. Maar er zijn ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in alleen elektriciteit of gas. U kunt zelf beslissen wat u prettig vindt: elektriciteit en gas samen, of juist apart.

De algemene voorwaarden

Alle energiebedrijven hebben algemene en bijzondere voorwaarden, zoals actievoorwaarden. Het kan gebeuren dat de voorwaarden bij de ene energieleverancier beter zijn dan bij de ander. Als u de voorwaarden doorneemt, kunt u op het volgende letten:

  • Krijgt u een boete als u een keer niet op tijd betaald hebt?
  • Hoe kunt u betalen en wat zijn de kosten?
  • Kunt u zonder kosten overstappen wanneer u wilt?
  • Wat gebeurt er aan het einde van de looptijd van het contract, wordt het dan automatisch verlengd?
  • Belooft de leverancier een welkomstpremie of welkomstcadeau? Wanneer krijgt u deze?

Energie van een veiling of collectieve inkoop

U kunt er voor kiezen om mee te doen aan een energieveiling of met collectieve inkoop. Daarvoor schrijft u zich in bij een organisatie die een energieveiling regelt. Bijvoorbeeld de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis en de Vaste Lastenbond. De organisatie moet u duidelijk maken wat het product is waarvoor u zich inschrijft. En onder welke voorwaarden. Het moet ook duidelijk zijn wanneer u precies een contract aangaat.

Tijdens de veiling bieden energieleveranciers met lage energieprijzen tegen elkaar op. De energieleverancier die de beste aanbieding doet wint de veiling. Heeft u zich ingeschreven? Dan kunt u ervoor kiezen een energiecontract met de winnende energieleverancier aan te gaan.

Let op

De beste aanbieding van de veiling hoeft niet altijd de goedkoopste aanbieding in de markt te zijn. Vergelijk deze dus nog met andere aanbiedingen.

Ik heb mijn keuze gemaakt. Hoe regel ik de overstap?

Hebt u de keuze voor een energieleverancier gemaakt? Dan hoeft u zich nu nog alleen aan te melden bij de nieuwe energieleverancier. Zij regelen uw overstap. Dit kan vaak ook via een prijsvergelijker.

Meer tips

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer