ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Wat betaal ik voor mijn energie?

Vaste en variabele leveringskosten

Uw energieleverancier levert u elektriciteit en gas. De prijs die u hiervoor betaalt, noemen we de leveringskosten. U betaalt variabele en vaste leveringskosten. Wat is het verschil? En mag de energieleverancier de prijzen wijzigen?

Let op

De overheid heeft belangrijke maatregelen genomen om de energierekening flink te verlagen. Eén van deze maatregelen is het prijsplafond dat vanaf 1 januari 2023 geldt. Wilt u meer weten over het prijsplafond en andere maatregelen? Dan kunt u het beste naar de website van Rijksoverheid gaan:

Uw energieleverancier bepaalt zelf de hoogte van de leveringskosten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert deze tarieven. Daarnaast betaalt u ook netbeheerkosten en belastingen. De energieleveranciers moeten u goed informeren over de leveringskosten, netbeheerkosten en belastingen.

Let op

Energieleveranciers bieden in 2022 en begin 2023 bijna geen contracten aan met een vast tarief en een bepaalde looptijd. Dit komt doordat de energieprijzen zo hoog zijn. En omdat onzeker is hoe de prijzen zich ontwikkelen.

Variabele leveringskosten

Een bedrag dat u betaalt per kilowattuur (kWh) elektriciteit of kubieke meter (m3) gas. Gebruikt u meer energie? Dan betaalt u ook meer. U kunt kiezen voor een contract met een vast tarief, een variabel tarief of een dynamisch tarief.

Vast tarief

Maakt u een afspraak over de energieprijs? Dan hebt u een vast tarief en betaalt u dezelfde prijs voor stroom of gas zolang uw contract loopt. Bijvoorbeeld 1 of 3 jaar. Met een vast tarief hebt u geen voordeel van tussentijdse prijsdalingen, maar ook geen risico als de prijzen stijgen.

Een vaste prijs geldt alleen voor het tarief per kWh of m3. Andere onderdelen van uw energierekening kunnen tijdens deze periode wel veranderen. Bijvoorbeeld de belastingen of de netbeheerkosten. Is uw contract afgelopen? Dan verandert uw vaste leveringstarief in een variabel leveringstarief.

Uw energieleverancier mag een opzegvergoeding in rekening brengen als u het contract opzegt voor de einddatum.

Variabel tarief

Maakt u geen afspraak over de energieprijs met een vaste looptijd en vast tarief? Dan hebt u variabele tarieven. Deze tarieven mogen veranderen. Dit staat in de algemene voorwaarden bij uw contract. Vaak gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli.

Mag de leverancier uw tarieven veranderen op een ander moment? Of vaker dan 2 keer per jaar? Ja, maar alleen als het in de algemene voorwaarden staat. Kijk daarom goed naar de algemene voorwaarden van uw contract. De leverancier moet u minimaal 30 dagen van tevoren informeren over de nieuwe tarieven. Doet uw leverancier dit binnen een kortere periode? Geef aan dat u hiermee niet akkoord gaat. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Alle energieleveranciers moeten u altijd een contract met variabel tarief aanbieden, wij noemen dit een modelcontract. Een modelcontract ziet er altijd hetzelfde uit, heeft variabele tarieven en een onbepaalde tijd. Daardoor kunt u de tarieven en voorwaarden van verschillende leveranciers makkelijk en snel vergelijken. De tarieven en voorwaarden van het modelcontract vindt u op de website van de leverancier.

Hoe weet hij mijn verbruik bij iedere wijziging?

Als u een slimme meter hebt, dan leest uw netbeheerder de meterstanden uit op de dag dat uw nieuwe tarieven ingaan. De netbeheerder geeft uw meterstanden door aan uw energieleverancier. Zo betaalt u altijd de juiste tarieven voor de gebruikte energie.

Hebt u geen slimme meter? Dan vraagt de leverancier meestal de meterstanden bij u op als de tarieven wijzigen. Wanneer u de meterstanden te laat of niet doorgeeft, dan schat uw leverancier uw meterstanden. Hij houdt hierbij rekening met uw verbruik in het verleden en het weer.

Mijn leverancier vraagt mij niet om de meterstanden bij een tariefwijziging

Uw leverancier schat dan de meterstanden. Dit hoeft niet nadelig te zijn. Het kan ook voordelig voor u uitpakken.

Wilt u niet dat uw energieleverancier uw meterstanden schat? Vraag aan uw netbeheerder om een slimme meter te plaatsen of uw slimme meter ‘aan’ te zetten, als u al een slimme meter hebt. De slimme meter geeft dan automatisch de meterstanden door.

Wilt u niet dat de slimme meter de standen automatisch doorgeeft? Neem dan contact op met uw leverancier en vraag hoe u de meterstanden zelf kunt doorgeven. Probeer via de website of de klantenservice de meterstanden door te geven. Maak een foto met datum op de dag dat de nieuwe tarieven ingaan. Doe dit op 1 januari 2023 en bij elke tariefwijziging. Zo kunt u later uw jaarafrekening controleren en uw echte verbruik bewijzen.

Als u de jaarafrekening krijgt, controleer of u te veel moet betalen. Controleer uw verbruik bij elk tarief. Betaalt u meer door een verkeerde schatting van de meterstanden? Stuur een e-mail of een brief aan uw leverancier met uw klacht en de foto’s als bewijs. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Op 1 januari 2023 verandert veel voor uw energierekening. Daarom heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de energieleveranciers gevraagd om de meterstanden van alle klanten op deze dag op te nemen. Dit verandert op 1 januari 2023:

  • het prijsplafond gaat in
  • de btw gaat van 9% naar 21%
  • de energiebelasting
  • veel leveranciers hebben nieuwe tarieven voor de energie die u verbruikt

Dynamisch tarief

Behalve een vaste of variabele energieprijs kunt u steeds vaker kiezen voor een dynamisch tarief. Daarbij baseert uw leverancier de energieprijs op de inkoopprijs van energie op de beurs. Uw tarief voor elektriciteit kan per uur verschillen. En voor gas per dag. Daarom hebt u een slimme meter nodig.

Een dynamisch (of flexibel) tarief kan aantrekkelijk zijn. U kunt bijvoorbeeld uw elektrische auto voordelig opladen wanneer het tarief een paar uur laag is. De energieprijs kan zelfs negatief zijn zodat u geld verdient. Bijvoorbeeld wanneer er in Nederland meer energie wordt opgewekt dan verbruikt. Het kan natuurlijk ook duurder zijn dan een vast tarief.

Uw energieleverancier moet van tevoren aangeven wat de risico's zijn. En u moet weten dat voor dit soort tarief een aanbod op maat geen precies idee van de kosten geeft.

Vaste leveringskosten

Dit is een vast bedrag dat u per maand aan uw energieleverancier betaalt voor de andere kosten die uw leverancier maakt. Dus ook als u al een afspraak hebt over een vast leveringstarief. Administratiekosten vallen altijd onder de vaste leveringskosten. Dit bedrag verschilt per energieleverancier.

Zie ook