Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Energiecontract vernietigen of annuleren

Het kan zijn dat u van een energiecontract af wilt. Bijvoorbeeld omdat het anders is dan de leverancier had beloofd. Of omdat u als zzp'er een zakelijk contract voor uw woonhuis hebt gekregen. Bekijk de mogelijkheden om van zo’n contract af te komen.


Op deze pagina:


Schriftelijk akkoord nodig

Sloot u het contract via de telefoon? Dan is het energiecontract pas geldig als u schriftelijk akkoord hebt gegeven: op papier, per e-mail of via internet. Gaf u dit niet? Dan hebt u geen contract afgesloten en hoeft u niets te betalen aan de leverancier. Hij mag u als klant niet overnemen.

Maak schriftelijk bekend bij de leverancier dat het contract niet geldig is. Hebt u kosten moeten maken door deze ongewenste overname? Vraag de leverancier om deze kosten te vergoeden. Denk bijvoorbeeld aan een opzegvergoeding bij uw oude leverancier. Loopt u daarnaast een welkomstbonus of kortingen mis? Of krijgt u hogere tarieven na de overstap? Met onze voorbeeldbrief maakt u bekend bij de leverancier dat het contract niet geldig is en u vraagt om u de schade te vergoeden:

Stuur deze brief aangetekend en met ontvangstbevestiging. Het kost meer geld maar zo kunt u aantonen dat u de brief hebt gestuurd. Bewaar een kopie voor uzelf. Stuur uw brief ook per e-mail.

Heeft de leverancier u al overgenomen? Neem dan contact op met uw oude leverancier en vraag hem om u terug te nemen. Lukt dit? Betaal dan niets aan de nieuwe leverancier: geen opzegvergoeding of energiekosten. De energiekosten betaalt u aan uw oude leverancier.

Lukt het u niet om terug te gaan naar uw oude leverancier? Stap dan over naar een andere. Bekijk onze tips

U betaalt geen opzegvergoeding of energiekosten aan de leverancier die u ongewenst heeft overgenomen. Omdat u geen contract met die leverancier hebt.

Opzeggen binnen bedenktijd

U hebt altijd 14 dagen bedenktijd. Ook als u schriftelijk akkoord hebt gegeven. Binnen de bedenktijd kunt u makkelijk en zonder reden van het contract af. De nieuwe energieleverancier moet u informeren over de bedenktijd. En hij moet u uitleggen hoe u kunt opzeggen binnen de bedenktijd. Als de leverancier u niet vertelt over uw bedenktijd, dan is uw bedenktijd maximaal 1 jaar.

Stuur de nieuwe leverancier binnen 14 dagen nadat u het contract sloot een brief of een e-mail om het contract op te zeggen. U blijft dan bij uw oude leverancier. U betaalt geen opzegvergoeding. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Contract vernietigen bij misleiding

Wij leggen u uit wat misleiding is zodat u kunt bepalen of u misleid bent. Dit is niet eenvoudig en het heeft risico’s. Volg ons stappenplan om uw contract te vernietigen bij misleiding alleen als de opties bij bedenktijd en schriftelijk akkoord niet meer mogelijk zijn.

Misleidend verkoopgesprek

Bij misleiding krijgt u bijvoorbeeld foute of niet volledige informatie tijdens het verkoopgesprek. U gaat het contract aan op basis van die informatie. Later ontdekt u dat de informatie niet waar of niet volledig was. Als u de juiste en volledige informatie had gekregen, was u het contract niet aangegaan.

Een paar voorbeelden van misleiding:

  • De verkoper stelt een laag termijnbedrag voor. Na de overstap wordt het termijnbedrag veel hoger.
  • De verkoper zegt dat u veel goedkoper uit bent dan met uw huidige leverancier. Maar achteraf blijkt dat niet waar te zijn.
  • De verkoper zegt dat uw huidige leverancier failliet gaat en dat u snel moet overstappen.
  • De verkoper doet zich voor als een andere leverancier.
  • Het verkoopgesprek is agressief. De verkoper zet u onder druk totdat u akkoord gaat.
  • De verkoper maakt misbruik van uw persoonlijke situatie, bijvoorbeeld een hoge leeftijd of een geestelijke of lichamelijke beperking.

Contract vernietigen (ongedaan maken)

Als u misleid bent, dan kunt u het contract met een brief vernietigen. Dit betekent dat u het contract terugdraait, alsof uw contract niet heeft bestaan. Als u het contract vernietigt, hoeft u geen opzegvergoeding en geen termijnbedragen meer te betalen aan de leverancier die u heeft misleid. Het contract vernietigen is wat anders dan het contract opzeggen.

Uw aanspreekpunt is de leverancier die op uw contract staat. Ook als u het contract via een ander bedrijf hebt afgesloten.

Het contract vernietigen

Weet u zeker dat u misleid bent tijdens het verkoopgesprek? Volg dan ons stappenplan. Vindt u dit moeilijk? Dan raden wij u aan om hulp te vragen aan iemand die u kan helpen met het schrijven brieven. Volg deze stappen:

1 Vraag om bewijs

Vraag de leverancier te bewijzen dat u niet misleid bent. En vertel alvast dat u het contract vernietigt als de leverancier geen bewijs aanlevert binnen 14 dagen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Stuur deze brief aangetekend en met ontvangstbevestiging. Dit kost meer geld, maar zo kunt u bewijzen dat u de brief hebt gestuurd. Bewaar een kopie van deze brief voor uzelf. Stuur de brief ook per e-mail.

De leverancier moet dit bewijzen:

  • Dat u niet misleid bent. De leverancier heeft een volledige gespreksopname. Een korte gespreksopname waarin u ‘ja’ zegt is niet genoeg. Alleen door het hele gesprek te horen kan je vaststellen of het gesprek wel of niet misleidend of agressief was.
  • Dat u schriftelijk akkoord bent gegaan. Dit kan op papier, per e-mail en online.
  • Dat u alle verplichte informatie kreeg voordat u akkoord bent gegaan.
  • Dat u na het telefoongesprek het contract, de voorwaarden, informatie over de bedenktijd en het bedenktijdformulier kreeg per mail of per post.

Kan de leverancier dit niet bewijzen? Of reageert hij niet op uw brief? Ga dan naar stap 2 als u zeker weet dat u misleid bent.

2 Stap over naar een andere leverancier

Uw contract is met uw brief uit stap 1 vernietigd. Kies een nieuwe leverancier uit of neem contact op met uw oude leverancier. Sluit een nieuw contract af. Volg daarbij onze tips:

3 Betaal niets aan de misleidende leverancier

U hoeft niets te betalen aan de leverancier omdat u het contract hebt vernietigd.

Heeft de leverancier automatisch geld van uw bankrekening geïncasseerd? Storneer dan het geld via uw bank. Weet dat u niet hoeft te betalen als het verkoopgesprek misleidend is geweest.

Schakelt de leverancier een incassobureau in? Stuur het incassobureau een kopie van uw brief uit Stap 1. Sommige incassobureaus gedragen zich te agressief. Zij dreigen bijvoorbeeld met een dure rechtszaak of met het afpakken van uw spullen. Maar een incassobureau mag dit niet doen. Negeer deze dreigementen, ook als de druk hoog voelt.

Het enige wat de misleidende leverancier kan doen is naar de rechter stappen. De leverancier moet dan voor de rechter bewijzen dat uw contract wel geldig is. En als de leverancier naar de rechter gaat, vraagt de rechter altijd naar uw verhaal. Zet de leverancier u onder grote druk? Of gaat u naar de rechter? Neem dan contact op met het Juridisch Loket of uw rechtsbijstandverzekering als u die hebt. Of vraag uw gemeente om hulp.

De misleidende leverancier kan u niet afsluiten van energie, want u krijgt inmiddels energie van een andere leverancier.

Risico bij het vernietigen van het contract

U hebt het recht om het contract te vernietigen. Maar u loopt het risico dat de leverancier vindt dat u niet misleid bent. Hij kan een incassobureau inschakelen. En dreigen met deurwaarders. U mag deze dreigementen negeren. Weet dat alleen een rechter of geschillencommissie bepaalt wie gelijk heeft, en niet de leverancier. Toch kan de leverancier u flink onder druk zetten.

Bent u hiervoor gevoelig of bang? Geeft dit u te veel stress? Denk goed na of het vernietigen van het contract de beste optie voor u is. Er zijn ook 2 andere opties:

  1. U zit het contract uit tot de einddatum van het contract zodat u zonder opzegboete kunt overstappen naar een andere leverancier.
  2. U zegt het contract op en stapt over naar een andere leverancier. Het nadeel is dat de leverancier u dan om een opzegvergoeding gaat vragen. De leverancier moet zich hierbij aan de regels houden en u altijd goed uitleggen hoe hij de opzegvergoeding heeft berekend.

Zakelijk contract gekregen voor mijn woonhuis

Een zakelijk energiecontract op uw woonadres is niet geldig als u de energie vooral gebruikt als consument:

  • U bent kleinverbruiker.
  • Het adres waarop u de energie gebruikt, is uw woonadres.
  • U gebruikt de energie vooral privé, bijvoorbeeld voor wonen of hobby’s.

In deze situatie had de energieleverancier u een consumentencontract moeten aanbieden. Ook als u een ondernemer bent. Energieleveranciers horen dit vooraf uit te zoeken.

Als consument hebt u meer bescherming:

  • U hebt dan recht op bedenktijd.
  • Als u het contract aan de telefoon afsluit, dan is uw energiecontract pas geldig als u schriftelijk akkoord hebt gegeven.
  • Als u het contract vóór 1 juni 2023 hebt afgesloten, dan is de opzegvergoeding een vast bedrag.

Vernietig uw zakelijk contract. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Let op: de consumentenregels gelden niet altijd als u zzp'er bent.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook