Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Een koopovereenkomst beëindigen

Hebt u een product gekocht, maar is het niet goed? Of valt het tegen omdat u er verkeerde informatie over hebt gekregen? Dan kunt u het product soms teruggeven en uw geld terugvragen. Of dat kan, hangt af van de situatie.


Op deze pagina:


Via internet, telefoon, op straat of aan de deur gekocht

Hebt u het product via internet gekocht? Of aan de telefoon, op straat of aan de deur? Dan hebt u meestal een bedenktijd van 14 dagen. Besluit u in die periode dat u het product toch niet wilt hebben? Dan kunt u gebruik maken van uw bedenktijd. Dit kan ook als het product nog niet geleverd is. U beëindigt de overeenkomst. Het maakt niet uit wat de reden is. Dit noemen we 'ontbinden'. De verkoper moet dan uw geld teruggeven. 

Hebt u het in de winkel gekocht? Dan is ruilen geen recht. De verkoper mag kiezen of u het mag terugbrengen. Behalve als het product niet goed is. Dan moet hij u wel helpen.

Is uw bedenktijd al voorbij, maar werkt uw aankoop niet goed of is het kapot? Dan hebt u nog wel recht op wettelijke garantie.

Geen goed product

Is uw product anders dan verwacht of ging het snel kapot? Terwijl u het normaal hebt gebruikt? Dan is het een 'ondeugdelijk product' en hebt u 'wettelijke garantie'. De verkoper moet u een nieuw product geven of het repareren.

Lost de verkoper het probleem niet op? Dan hebt u recht op geld terug. Bijvoorbeeld in deze situaties: 

  • Als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren of u een nieuw product te geven. En als het probleem daarna niet is opgelost.
  • Als de verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een bepaalde tijd.
  • Als de verkoper u vraagt om bij te betalen voor een reparatie of een nieuw product. En u dat niet wilt.
  • Als u het product hebt laten repareren en het werkt nog steeds niet goed.
  • Als het product een grote fout heeft.
  • Als u hebt afgesproken dat uw product op een specifieke datum wordt geleverd en de verkoper dit niet doet.

Om uw geld terug te krijgen moet u de koop 'ontbinden'. Stuur hiervoor een brief naar de verkoper. Gebruik een van onze voorbeeldbrieven:

Als het product alleen een klein foutje heeft, kunt u niet al uw geld terug eisen. Of een heel nieuw product. Wel hebt u bij een foutje recht op een passend bedrag terug.

Soms wil een verkoper een tegoedbon geven, en geen geld. Wilt u dat niet, dan kunt u zeggen dat u uw geld terug wilt. Want daar hebt u recht op. Gebruik onze voorbeeldbrief hiervoor:

Spijt van aankoop

Soms is uw product niet kapot of anders dan afgesproken, maar hebt u gewoon spijt van de aankoop. Bijvoorbeeld omdat u het product toch niet mooi vindt. Dan kunt u de koopovereenkomst niet ontbinden. Bekijk wat u kunt doen bij spijt van uw aankoop.

Niet geleverd product

Meestal spreekt u een levertijd af. Is het product aan het eind van die levertijd niet geleverd? Dan kunt u de overeenkomst beëindigen (ontbinden) en uw geld terugvragen. Vaak moet u de verkoper wel eerst de kans geven om het product alsnog te leveren. Bekijk uw rechten als u uw aankoop niet hebt ontvangen.

Onjuiste informatie gekregen

Als u iets koopt, moet de verkoper u goede informatie geven over het product. Hebt u verkeerde of te weinig informatie ontvangen? En had u het product niet gekocht als u wel de juiste informatie had gehad? Dan kan er sprake zijn van misleiding. In dat geval mag u de koopovereenkomst beëindigen. U moet het product dan teruggeven en u krijgt uw geld terug.

Voorbeeld

U koopt een auto om hiermee met uw caravan op vakantie te gaan. De auto is goed, maar kan geen caravan trekken. De verkoper heeft dit niet aan u verteld, terwijl hij wist dat dit belangrijk voor u was. Als u dit geweten had, had u de auto niet gekocht.

Verkoper aanspreken

Het kan zijn dat de verkoper zelf geen goede informatie van de fabrikant heeft gekregen. En dat hij u daarom verkeerde informatie geeft. Maar ook dan is de verkoper hier verantwoordelijk voor. En kunt u hem hier dus op aanspreken. 

Bespreek het probleem met de verkoper en probeer samen een oplossing te vinden. Komt u er niet uit en wilt u de koop ongedaan maken? Stuur dan een brief of e-mail naar de verkoper. Schrijf daarin dat u de koopovereenkomst vernietigt vanwege misleiding. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Als u er samen niet uitkomt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.

Zie ook