Dwaling

Ik had niet de goede informatie toen ik een overeenkomst sloot, wat nu?

U hebt een overeenkomst gesloten, maar u had hierbij niet de goede informatie. Had u toen de goede informatie gehad, dan had u de overeenkomst niet gesloten. Dit noemen we dwaling.

Dwaling kan ontstaan door:

  • Verkeerde informatie
  • Te weinig informatie

Voorbeeld: Verkeerde informatie

U koopt een auto om hiermee met uw caravan op vakantie te gaan. De auto is goed, maar kan geen caravan trekken. De verkoper heeft dit niet aan u verteld, terwijl hij wist dat dit belangrijk voor u was. Het kan ook zijn dat de verkoper zelf geen goede informatie heeft gekregen, en dat hij u daarom verkeerde informatie geeft.

Voorbeeld: Te weinig informatie

U bestelt een proefnummer van een tijdschrift. Maar u hebt ineens een abonnement voor een half jaar afgesloten. Dit was u niet verteld. De verkoper moet begrijpen dat u een proefnummer bestelt om iets te proberen, niet om een abonnement af te sluiten.

Wanneer is er geen sprake van dwaling?

  • Bij uw aankoop had u speciale wensen. Maar u hebt dit niet aan de verkoper laten weten.
  • Bij uw aankoop twijfelde u over het product. U wist niet zeker of het product kon doen wat u ermee wilde gaan doen. Maar u hebt dit niet bij de verkoper nagevraagd.

Wat moet u doen als u te maken krijgt met dwaling?

Vindt u dat er in uw geval sprake is van dwaling? Dan moet u dit aantonen. Doe dit zo snel mogelijk. U kunt een brief sturen naar de verkoper. Schrijf in de brief dat u de overeenkomst vernietigt vanwege dwaling. U hebt dan recht op uw geld terug, en u moet het product teruggeven.

Wat zet u in uw brief?

  • Dat u verkeerde, of te weinig informatie had toen u de overeenkomst sloot.
  • Dat u de overeenkomst niet zou hebben gesloten als u alle informatie had.
  • Dat de verkoper verkeerde informatie heeft gegeven, of dat hij belangrijke informatie niet verteld heeft. Of dat hij zelf ook geen goede informatie had, als u dat weet.
  • Dat de verkoper wist dat bepaalde informatie voor u juist belangrijk was.

U kunt hiervoor ook onze voorbeeldbrief gebruiken.

Ik voel mij misleid doordat ik te weinig of verkeerde informatie heb gekregen. Wat kan ik doen?

Geeft de verkoper u verkeerde informatie of te weinig informatie? En sluit u daardoor een overeenkomst die u met de goede informatie niet had gesloten? Dan kan er sprake zijn van misleiding. Dit is een oneerlijke handelspraktijk. Lees hier meer informatie over oneerlijke handelspraktijken.

Hoe kunt u dwaling voorkomen?

  • Hebt u speciale wensen? Laat dit dan altijd aan de verkoper weten.
  • Twijfelt u of u met het product kunt doen wat u ermee wilt gaan doen? Vraag dit dan altijd na.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Forward

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

 

Bel ons op 088 0 70 70 70

Over bellen met ConsuWijzer

 

App ons op 06 5252 7006
Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer

 

Mail ons
Reactie binnen 6 werkdagen

Naar ons contactformulier