Iets vragen of melden?

Mijn aankoop is niet geleverd. Wat kan ik doen?

Hebt u een product besteld bij een winkel? Bijvoorbeeld een koelkast, een bank of een boek? Dan spreekt u meestal een levertijd af. Is het product aan het eind van die levertijd niet geleverd? Dan kunt u vaak uw geld terugvragen.

Als u een product bestelt, kunt u met de verkoper verschillende afspraken maken over de levering. U kunt een levertijd afspreken (bijvoorbeeld 6 weken) of een vaste leverdatum (bijvoorbeeld 4 december). Kijk hieronder welke situatie voor u geldt. En wat u in die situatie kunt doen als u uw product niet ontvangt.

Ik heb een levertijd afgesproken

U kunt met de verkoper een levertijd afspreken. Er staat dan bijvoorbeeld in het contract dat uw bank na 6 weken geleverd wordt. Of dat uw bestelling binnen een week bij u thuis wordt bezorgd. Zo’n leverafspraak heet een vermoedelijke levertijd.

Ontvangt u het product niet binnen die levertijd? Dan moet u de verkoper eerst extra tijd geven om het product toch nog te leveren. Hoe lang die extra tijd is, hangt af van het soort product en van de eerdere levertijd. Bij meubels bijvoorbeeld is 4 weken extra tijd best redelijk. Bij een boek zal dit meestal een kortere termijn zijn.

Het is belangrijk dat u de verkoper laat weten hoeveel tijd u hem geeft om het product nog te leveren. U kunt dit het beste per brief of e-mail doen.

Wat zijn de volgende stappen?

Hebt u de verkoper extra tijd gegeven om het product te leveren? Maar hebt u het daarna nog steeds niet ontvangen? Dan mag u de koopovereenkomst ongedaan maken. Dit wordt ‘ontbinden’ genoemd. Als u de overeenkomst ontbindt, hoeft de verkoper het product niet meer te leveren. En u hoeft het niet meer te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld teruggeven.

Voorbeeldbrief

Wilt u de overeenkomst ontbinden? Of wilt u de verkoper nog een laatste kans geven? Gebruik onze voorbeeldbrief:

Schadevergoeding

Hebt u extra kosten gemaakt omdat uw product te laat of helemaal niet is geleverd? Dan hebt u soms recht op een schadevergoeding. Lees onderaan deze pagina waarvoor en hoe u een schadevergoeding kunt vragen.

Ik heb een vaste leverdatum afgesproken

U kunt ook met de verkoper afspreken dat uw aankoop op een bepaalde datum wordt geleverd. Bijvoorbeeld op de verjaardag van uw zoon. Of op de dag voor uw bruiloft.

Wordt het product op die dag niet geleverd? En wilt u het daarna niet meer hebben? Dan mag u de koopovereenkomst meteen ongedaan maken (ontbinden). U hoeft de verkoper dan geen extra tijd te geven om het product nog te leveren. En u hoeft het product niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld teruggeven

En als ik het product toch nog wil hebben?

Dan hoeft u de overeenkomst natuurlijk niet meteen te ontbinden. U hebt nog steeds recht op de levering van uw product. Schrijf de verkoper een brief of e-mail waarin u om de levering vraagt. Zet daarin binnen welke tijd u het product wilt hebben. Hebt u het product daarna nog steeds niet ontvangen? Dan kun u de overeenkomst alsnog ontbinden.

Voorbeeldbrief

Wilt u de overeenkomst ontbinden? Of wilt u de verkoper nog een laatste kans geven? Gebruik onze voorbeeldbrief:

Schadevergoeding

Hebt u extra kosten gemaakt omdat uw product te laat of helemaal niet is geleverd? Dan hebt u soms recht op een schadevergoeding. Lees onderaan deze pagina waarvoor en hoe u een schadevergoeding kunt vragen.

Ik heb geen leverdatum of levertijd afgesproken

Hebt u geen leverdatum of levertijd afgesproken? Dan moet de verkoper het product binnen 30 dagen leveren. Dat is de wettelijke levertijd. Doet hij dit niet? Dan moet u de verkoper extra tijd geven om het product alsnog te leveren. Daarvoor kunt u hem het beste een brief of e-mail sturen.

Hebt u het product na die extra tijd nog steeds niet ontvangen? Dan mag u de koopovereenkomst ongedaan maken (ontbinden). De verkoper hoeft het product dan niet meer te leveren en u hoeft het niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld teruggeven.

Voorbeeldbrief

Wilt u de overeenkomst ontbinden? Of wilt u de verkoper nog een laatste kans geven? Gebruik onze voorbeeldbrief:

Schadevergoeding

Hebt u extra kosten gemaakt omdat uw product te laat of helemaal niet is geleverd? Dan hebt u soms recht op een schadevergoeding. Lees onderaan deze pagina waarvoor en hoe u een schadevergoeding kunt vragen.

Ik heb een product gekocht samen met een dienst

Hebt u een product gekocht dat hoort bij een dienst? Bijvoorbeeld een mobiele telefoon met een telefoonabonnement? Of een keuken die ook geplaatst wordt door de verkoper? Dan gelden dezelfde regels als hierboven.

Ik heb het product niet in een gewone winkel gekocht

Hebt u het product via internet gekocht? Of aan de telefoon, op straat of op een andere plaats buiten een gewone winkel? Dan hebt u meestal een bedenktijd van 14 dagen. Wordt het product binnen die bedenktijd niet geleverd? En wilt u het niet meer hebben? Dan kunt u de koopovereenkomst direct ongedaan maken (ontbinden). U hoeft de verkoper dan geen extra tijd te geven om het product nog te leveren. En u hoeft het product niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u binnen 14 dagen uw geld teruggeven.

Voorbeeldbrief

Wilt u de overeenkomst ontbinden? Stuur dan een brief of e-mail naar de verkoper. Schrijf daarin op welke datum u het product besteld hebt en dat u de koop ongedaan wilt maken. U kunt daarvoor onze voorbeeldbrief gebruiken:

Ik wil een schadevergoeding vragen. Wanneer heb ik daar recht op?

Hebt u extra kosten gemaakt omdat uw product te laat of helemaal niet is geleverd? Dan hebt u soms recht op een schadevergoeding. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kosten die u hebt gemaakt om het product ergens anders te kopen. Of om kosten die nodig waren omdat u het product niet kon gebruiken. Had u bijvoorbeeld een fornuis besteld, maar kreeg u dat niet of niet op tijd geleverd? Dan moest u misschien maaltijden bestellen. De kosten daarvoor kunt u als schadevergoeding terugvragen.

Wilt u een schadevergoeding vragen, stuur dan een brief of e-mail naar de verkoper. Schrijf daarin waarom u extra kosten moest maken en om welk bedrag het gaat. En geef de verkoper een termijn om de schadevergoeding te betalen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer