Ik heb iets gekocht, maar ik ben niet tevreden

Mijn aankoop is niet geleverd. Wat kan ik doen?

Hebt u een product besteld? Bijvoorbeeld een koelkast, een bank of een broek? Dan spreekt u meestal een levertijd af. Krijgt u het product niet binnen die tijd? Dan kunt u vaak uw geld terugvragen.

Als u een product bestelt, kunt u met de verkoper verschillende afspraken maken over de levering. U kunt een verwachte levertijd afspreken (bijvoorbeeld 6 weken) of een vaste leverdatum (bijvoorbeeld 4 december). Kijk hieronder welke situatie voor u geldt. En wat u in die situatie kunt doen als u uw product niet ontvangt.

Ik heb een verwachte levertijd afgesproken

U kunt met de verkoper een levertijd afspreken. Er staat dan bijvoorbeeld in het contract dat uw bank na 6 weken geleverd wordt. Of dat uw bestelling binnen een week bij u thuis wordt bezorgd. Zo’n leverafspraak heet een verwachte of vermoedelijke levertijd. Dit is anders dan een vaste levertijd. Bij een vaste levertijd spreekt u echt een bepaalde datum af.

Ontvangt u het product niet binnen die levertijd? Dan moet u de verkoper eerst extra tijd geven om het product toch nog te leveren. Hoe lang die extra tijd is, hangt af van het soort product en van de eerdere levertijd. 

Het is belangrijk dat u de verkoper laat weten hoeveel tijd u hem geeft om het product nog te leveren. U kunt dit het beste per brief of e-mail doen.

Voorbeeld

U laat een wandkast op maat maken door een meubelmaker. De verwachte levertijd is 12 weken. Helaas lukt het de meubelmaker niet de kast op tijd bij u te bezorgen. Hij maakt met u een nieuwe afspraak: de kast zal uiterlijk binnen 3 weken alsnog geleverd worden. Het is gebruikelijk dat meubels die op maat worden gemaakt een langere levertijd hebben. Daarom is in dit geval een extra levertijd van 3 weken niet onredelijk. 

Wat zijn de volgende stappen?

Hebt u de verkoper extra tijd gegeven om het product te leveren? Maar hebt u het daarna nog steeds niet ontvangen? Dan mag u de koopovereenkomst ongedaan maken. Dit wordt ‘ontbinden’ genoemd. Als u de overeenkomst ontbindt, hoeft de verkoper het product niet meer te leveren. En u hoeft het niet meer te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld teruggeven.

Voorbeeldbrief

Wilt u de overeenkomst ontbinden? Of wilt u de verkoper nog een laatste kans geven? Gebruik onze voorbeeldbrief:

Ik heb een vaste leverdatum afgesproken

U kunt ook met de verkoper afspreken dat uw aankoop op een bepaalde datum wordt geleverd. Bijvoorbeeld op de verjaardag van uw zoon. Of op de dag voor uw bruiloft. Dit noemt men een vaste levertijd of vaste leverdatum.

Wordt het product op die dag niet geleverd? En wilt u het daarna niet meer hebben? Dan mag u de koopovereenkomst meteen ongedaan maken (ontbinden). U hoeft de verkoper dan geen extra tijd te geven om het product nog te leveren. En u hoeft het product niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld teruggeven

En als ik het product toch nog wil hebben?

Dan hoeft u de overeenkomst natuurlijk niet meteen te ontbinden. U hebt nog steeds recht op de levering van uw product. Schrijf de verkoper een brief of e-mail waarin u om de levering vraagt. Zet daarin binnen welke tijd u het product wilt hebben. Hebt u het product daarna nog steeds niet ontvangen? Dan kun u de overeenkomst alsnog ontbinden.

Voorbeeldbrief

Wilt u de overeenkomst ontbinden? Of wilt u de verkoper nog een laatste kans geven? Gebruik onze voorbeeldbrief:

Ik heb geen leverdatum of levertijd afgesproken

Hebt u geen leverdatum of levertijd afgesproken? Dan moet de verkoper het product binnen 30 dagen leveren. Dat is de wettelijke levertijd. Doet hij dit niet? Dan moet u de verkoper extra tijd geven om het product alsnog te leveren. Daarvoor kunt u hem het beste een brief of e-mail sturen.

Hebt u het product na die extra tijd nog steeds niet ontvangen? Dan mag u de koopovereenkomst ongedaan maken (ontbinden). De verkoper hoeft het product dan niet meer te leveren en u hoeft het niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld teruggeven.

Voorbeeldbrief

Wilt u de overeenkomst ontbinden? Of wilt u de verkoper nog een laatste kans geven? Gebruik onze voorbeeldbrief:

Ik heb een product gekocht samen met een dienst

Hebt u een product gekocht dat hoort bij een dienst? Bijvoorbeeld een mobiele telefoon met een telefoonabonnement? Of een keuken die ook geplaatst wordt door de verkoper? Dan gelden dezelfde regels als hierboven.

Ik heb het product online, aan de telefoon, of op straat gekocht

Hebt u het product online gekocht? Of aan de telefoon, op straat of op een andere plaats buiten een gewone winkel? Dan hebt u meestal bedenktijd. Wordt het product niet op tijd geleverd? En wilt u het niet meer hebben? Dan kunt u ook gebruik maken van uw bedenktijd om de koopovereenkomst ongedaan te maken (ontbinden). Want u hebt ook al bedenktijd als het product nog niet geleverd is. De bedenktijd eindigt 14 dagen na de levering. Maakt u gebruik van uw bedenktijd? Dan hoeft u de verkoper geen extra tijd te geven om het product nog te leveren. En u hoeft het product niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u binnen 14 dagen uw geld teruggeven.

Voorbeeld

U bestelt op een woensdag een doos Lego in een webshop. De bezorgtijd is 1 werkdag. De doos wordt niet geleverd de volgende dag. U mailt hierover en de verkoper belooft dat u de Lego uiterlijk vrijdag in huis hebt. Er kan immers iets mis zijn gegaan bij de pakketdienst. Of de webshop heeft het erg druk en loopt achter met het verwerken van de bestellingen. Een extra levertijd van 1 dag lijkt hier dan ook redelijk. Maar omdat u bedenktijd hebt, hoeft u hier niet mee akkoord te gaan. U mag de koop ontbinden en de doos Lego retourneren. 

Voorbeeldbrief

Wilt u de overeenkomst ontbinden tijdens uw bedenktijd? Stuur dan een brief of e-mail naar de verkoper. Schrijf daarin op welke datum u het product besteld hebt en dat u de koop ongedaan wilt maken. U kunt daarvoor onze voorbeeldbrief gebruiken:

Ik heb een brief geschreven, maar krijg mijn geld niet terug. Wat nu?

Schakel uw rechtsbijstandverzekering in. Of kijk of u terecht kunt bij De Geschillencommissie.

Ik denk dat ik ben opgelicht, wat nu?

Hebt u wel betaald, maar geen product ontvangen? Kloppen de contactgegevens niet of is de (web)winkel opeens verdwenen? Het kan zijn dat u slachtoffer bent geworden van oplichting. Bekijk of u aangifte kunt doen bij de politie.

ACM ConsuWijzer gaat alleen over uw rechten en plichten als consument. Oplichting valt buiten ons werkterrein. U kunt bij ons wel een melding doen over een ondernemer.

Tip: Ga na welk betaalmiddel u hebt gebruikt bij uw aankoop. Het kan zijn dat u uw geld terugkrijgt van de betaaldienst. Dat kan bijvoorbeeld bij betalingen via creditcard.

Komt u er niet uit en wilt u rechtshulp? En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan in.