Iets vragen of melden?

De luchtvaartmaatschappij of accommodatie-eigenaar vraagt u bij te betalen na boeking. Mag dat?

Mag de luchtvaartmaatschappij de prijs van mijn ticket verhogen na boeking?

De luchtvaartmaatschappij mag de prijs van uw ticket alleen verhogen als dat in de algemene voorwaarden staat of door een wettelijk regeling. In alle andere gevallen is prijsverhoging verboden.

Let op

Hebt u een vliegticket geboekt als onderdeel van een pakketreis? Dan gelden er andere regels.

Mijn luchtvaartmaatschappij verhoogt de ticketprijs op grond van de algemene voorwaarden. Mag dat?

In de algemene voorwaarden moet staan dat uw luchtvaartmaatschappij soms de prijs mag wijzigen. Bijvoorbeeld als de brandstofprijs sterk stijgt. Dit wordt ook wel een prijswijzigingsbeding genoemd. Staat er geen prijswijzigingsbeding in de algemene voorwaarden? Dan mag uw luchtvaartmaatschappij de prijs niet verhogen.

Heeft uw luchtvaartmaatschappij wel een prijswijzigingsbeding in de voorwaarden opgenomen? En wordt de prijs verhoogd binnen 3 maanden na uw boeking? Dan mag u uw ticket kosteloos annuleren.

Mijn luchtvaartmaatschappij verhoogt de ticketprijs op grond van een wettelijke regeling. Mag dat?

Uw luchtvaartmaatschappij mag de prijs verhogen door een wettelijke regeling. Bijvoorbeeld omdat de luchthavenbelasting omhoog gaat. U mag het ticket dan niet annuleren en u moet de extra kosten betalen.

Wat kan ik doen als de luchtvaartmaatschappij de prijs onterecht verhoogt?

Stuur een brief naar de luchtvaartmaatschappij. Gebruik onze voorbeeldbrief:

In welke gevallen mag de eigenaar van mijn accommodatie de prijs na boeking verhogen?

De eigenaar van uw accommodatie mag de prijs alleen verhogen in onderstaande gevallen:

  • Als er sprake is van een zogenoemd prijswijzigingsbeding. Dat betekent dat in de algemene voorwaarden staat dat de eigenaar van uw accommodatie de prijs soms mag verhogen.
  • Hij mag de prijs alleen binnen 3 maanden na boeking van de overeenkomst verhogen. Bij prijsverhogingen na 3 maanden mag u kosteloos annuleren.
  • Als er sprake is van een zogenoemde kennelijke vergissing. Is het duidelijk dat de prijs niet juist is? Hebt u bijvoorbeeld een hotelkamer geboekt voor een week voor 40 euro in plaats van 400 euro? Dan kunt u de accommodatie-eigenaar niet aan het afgesproken bedrag houden.

Let op

Hebt u een vliegticket geboekt als onderdeel van een pakketreis? Dan gelden er andere regels.

Wat zijn mijn rechten als de accommodatie-eigenaar de prijs verhoogt?

Is er sprake van een kennelijke vergissing of herroept de accommodatie-eigenaar het aanbod? En doet hij u een nieuw aanbod? Dan bent u niet verplicht om akkoord te gaan.

Hebt u al betaald? En gaat u niet akkoord met het nieuwe aanbod? Dan moet de accommodatie-eigenaar uw geld teruggeven. Meestal staat in de algemene voorwaarden wanneer en binnen welke tijd hij de boeking kan intrekken. De accommodatie-eigenaar kan u dan een nieuw aanbod doen.

De reis die ik geboekt heb is nu goedkoper geworden. Heb ik recht op mijn geld terug?

U hebt geen recht op uw geld terug. De reisaanbieder mag zelf bepalen voor welk bedrag hij u de reis aanbiedt. En u bepaalt zelf wanneer u de reis boekt. Boekt u een reis voor een bepaald bedrag? Dan hebt u een overeenkomst gesloten met de reisaanbieder. U kunt dan niet zomaar van deze overeenkomst af.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer