Mijn reisaanbieder wijzigt of annuleert mijn boeking

Mag mijn reisaanbieder de prijs van mijn pakketreis verhogen?

Hebt u een pakketreis geboekt? En verhoogt uw reisaanbieder de prijs? Dat mag vaak niet zomaar. Maar hierop is wel een uitzondering.

Wanneer mag mijn reisaanbieder de prijs verhogen?

De reisaanbieder mag uw prijs alleen verhogen:

  • als er in de overeenkomst duidelijke afspraken over zijn gemaakt, én
  • als hij dit uiterlijk 20 dagen voor vertrek doet, én
  • als de kosten te maken hebben met vervoer, brandstofprijzen, belastingen of wisselkoersen.

De reisaanbieder moet u duidelijk laten weten wat de reden van de prijsverhoging is. En hoe hij de prijsverhoging heeft berekend.

Let op

Verlaagt uw reisaanbieder de prijs? Dan mag hij de gemaakte administratieve kosten aftrekken van het bedrag dat hij u terugbetaalt.

Moet ik akkoord gaan met de prijsverhoging?

  • Gaat het om een prijsverhoging van meer dan 8%? Dan hoeft u er niet mee akkoord te gaan. Gaat u niet akkoord? Dan kan de reisorganisatie de overeenkomst wel opzeggen.
  • Gaat het om een prijsverhoging van minder dan 8%? Dan kunt u niet van de overeenkomst af. U bent dan verplicht om de extra kosten te betalen.

Let op

Is uw reisaanbieder aangesloten bij een brancheorganisatie? Bijvoorbeeld bij de ANVR? Kijk dan in de algemene voorwaarden van de brancheorganisatie of er nog extra regels gelden voor het wijzigen.

De reisaanbieder verhoogt onterecht de prijs van mijn pakketreis. Wat kan ik doen?

Verhoogt uw aanbieder de prijs, terwijl dat niet mag? En wil de reisaanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de reisaanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.