Mijn reisaanbieder wijzigt of annuleert mijn boeking

Mag mijn reisaanbieder de prijs van mijn pakketreis verhogen?

Hebt u een pakketreis geboekt? En verhoogt uw reisaanbieder de prijs? Dat mag vaak niet zomaar. Maar hierop is wel een uitzondering.

Wanneer mag mijn reisaanbieder de prijs verhogen?

De reisaanbieder mag uw prijs alleen verhogen als hij aan al deze punten voldoet:

  • Er staan in de overeenkomst duidelijke afspraken over prijsverhoging.
  • Hij laat uiterlijk 20 dagen voor vertrek weten hoe hij de prijs verhoogt en waarom.
  • De extra kosten hebben te maken met vervoer, brandstofprijzen, belastingen of wisselkoersen.

Voldoet hij niet aan alle punten? Dan mag uw reisaanbieder de prijs niet verhogen.

Voldoet hij wel aan alle punten? Kijk dan in de volgende vraag of u akkoord moet gaan met de prijsverhoging.

Let op

Verlaagt uw reisaanbieder de prijs? Dan mag hij de gemaakte administratieve kosten aftrekken van het bedrag dat hij u terugbetaalt.

Moet ik akkoord gaan met de prijsverhoging?

  • Gaat het om een prijsverhoging van meer dan 8%? Dan hoeft u er niet mee akkoord te gaan. U mag uw reis kosteloos afzeggen.
  • Gaat het om een prijsverhoging van 8% of minder? Ja, dan moet u akkoord gaan. U kunt dan niet kosteloos uw reis afzeggen. U moet de extra kosten betalen. Of u betaalt annuleringskosten om de reis af te zeggen.

Let op

Voldoet de reisaanbieder niet aan de 3 punten uit de vorige vraag? Dan mag hij de prijs niet verhogen. U hoeft dan dus niet akkoord te gaan met een prijsverhoging.

Let op

Is uw reisaanbieder aangesloten bij een brancheorganisatie? Bijvoorbeeld bij de ANVR? Kijk dan in de algemene voorwaarden van de brancheorganisatie of er nog extra regels gelden voor het wijzigen.

De reisaanbieder verhoogt onterecht de prijs van mijn pakketreis. Wat kan ik doen?

Verhoogt uw aanbieder de prijs, terwijl dat niet mag? En wil de reisaanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de reisaanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.