Iets vragen of melden?

Tips bij het boeken van een pakketreis via internet

U wilt een pakketreis boeken via internet. Een pakketreis is een reis die bestaat uit een overnachting en daarnaast vervoer of een andere toeristische dienst. Bijvoorbeeld een van tevoren geregelde excursie. Waar moet u dan op letten?

Vergelijk de pakketreis bij verschillende reisaanbieders

Prijzen voor reizen naar dezelfde plaats kunnen verschillen. Daarom is het verstandig om de reis en prijs bij verschillende reisaanbieders te vergelijken. Maar de prijs zegt niet alles. Let ook op wat u bij de reis krijgt. In wat voor accommodatie zit u? En waar ligt deze accommodatie? Zijn er mogelijkheden voor excursies of niet?

Let er ook goed op welke kosten al meegerekend zijn bij de advertentieprijs, en welke kosten er nog bijkomen. Dit kan per reisaanbieder verschillen! Het aanbod met de laagste prijs kan uiteindelijk duurder uitkomen. ConsuWijzer heeft de regels voor bijkomende kosten op een rij gezet:

Is de website duidelijk?

Boekt u een reis via internet? Dan moet de website van de aanbieder van de pakketreis er duidelijk uitzien. U moet weten tot wanneer u kunt doorklikken zonder ergens aan vast te zitten. Oftewel: u moet weten wanneer u de overeenkomst sluit. Vaak moet u een soort stappenplan doorlopen op de website.

Let op de prijs

De prijs die de aanbieder opgeeft moet correct en duidelijk zijn. Dit staat in de Reclamecode Reisaanbiedingen.

Prijzen zijn volgens de Reclamecode Reisaanbiedingen correct als alle kosten die van tevoren vaststaan erin zitten. Zijn er kosten die vooraf nog niet vaststaan? Of zijn de kosten afhankelijk van uw eigen wensen? Dan hoeven deze kosten nog niet in de totaalprijs te zitten.

Kosten voor niet verplichte extra's zoals een annuleringsverzekering of een vrijwillige excursie mogen niet al aangevinkt staan en meegerekend zijn in de totaalprijs.

Belangrijke informatie voordat u een reis boekt

Let erop dat u de volgende informatie hebt, voordat u een pakketreis boekt:

  • naam, adres en telefoonnummer van de reisaanbieder
  • de totaalprijs van de reis, inclusief de boekingskosten
  • hoeveel geld u moet aanbetalen. En wanneer u de rest van het bedrag moet betalen
  • informatie over de mogelijkheid van een annuleringsverzekering
  • belangrijke informatie over de reisdocumenten die u nodig hebt
  • informatie over gezondheid, bijvoorbeeld over inentingen of medicijnen die u nodig hebt
  • binnen hoeveel tijd u klachten over de reis bij de reisaanbieder moet indienen

Let op

De informatie moet volledig en duidelijk zijn. De informatie mag niet worden 'verstopt'. U hebt deze informatie namelijk nodig om een goed besluit te kunnen nemen. Als een aanbieder u deze belangrijke informatie niet geeft, dan kan dat ook misleidend zijn.

Lees de algemene voorwaarden

Lees de algemene (reis)voorwaarden voordat u een reis boekt! U kunt daarin bijvoorbeeld lezen of u de reis nog kunt wijzigen of annuleren. En hoeveel u dan moet betalen.

Boekt u een reis via internet? Bijvoorbeeld via de website van een reisaanbieder? Dan moeten de algemene voorwaarden op die website staan. En u moet de algemene voorwaarden ook kunnen opslaan op uw eigen computer.

Let op

De algemene voorwaarden gelden vrij snel. Het is hiervoor niet nodig dat u ze gelezen hebt. Het is genoeg dat u weet dat de algemene voorwaarden onderdeel zijn van de overeenkomst. En dat u toch de overeenkomst hebt gesloten zonder ze eerst te lezen.

Controleer hoe de reisaanbieder de garantiestelling geregeld heeft

De reisaanbieder moet maatregelen nemen voor het geval zij failliet gaat. Dit staat in de wet. Dit wordt ook wel een garantiestelling genoemd. Een reisaanbieder moet deze maatregelen nemen om u te beschermen. Gaat de reisaanbieder failliet? En hebt u al (een deel van) de reissom betaald? Dan moet de garantieregeling ervoor zorgen dat u uw geld terugkrijgt. Of ervoor zorgen dat een andere reisaanbieder de reis overneemt. Zodat uw reis gewoon door kan gaan. Bent u al op uw vakantiebestemming als de reisaanbieder failliet gaat? En was het vervoer ook onderdeel van uw pakketreis? Dan moet de garantieregeling ervoor zorgen dat u weer terug kunt komen.

Veel reisaanbieders zijn aangesloten bij een garantiefonds. Maar reisaanbieders kunnen ook andere maatregelen nemen. Het kan lastig zijn om te beoordelen of een andere maatregel genoeg zekerheid geeft als de reisaanbieder failliet gaat. Vraag dit daarom altijd goed na! Want soms heeft de reisaanbieder niets geregeld. Of is het onduidelijk wat er geregeld is.

Controleer of de reisaanbieder is aangesloten bij een brancheorganisatie

 Is de reisaanbieder bij een brancheorganisatie aangesloten? Dan biedt dit voordelen, zoals:

  • de aangesloten reisaanbieders gebruiken voorwaarden die zijn opgesteld samen met consumentenorganisaties
  • de reisaanbieders zijn soms aangesloten bij De Geschillencommissie. Krijgt u een geschil met een reisaanbieder? Dan kunt u uw geschil voorleggen aan De Geschillencommissie. De Geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft.

Vul de juiste gegevens in

Let er tijdens het boeken op dat u de juiste gegevens invult. U bent verantwoordelijk voor het invullen van de juiste gegevens. Maakt u per ongeluk een fout? Dan mag de ondernemer kosten in rekening brengen voor het veranderen van de gegevens.

Reist u met het vliegtuig? Dan moet de naam op uw ticket moet precies hetzelfde zijn als de naam in uw paspoort of op uw identiteitskaart. Kloppen deze gegevens niet? Dan mag u misschien niet mee met de vlucht. En moet u een nieuw, vaak duurder, ticket kopen.

Bevestiging van de boeking

Hebt u de reis geboekt? Dan moet u een bevestiging krijgen van uw boeking. Meestal krijgt u deze per e-mail. Let daarom goed op dat u het juiste e-mailadres invult. Krijgt u geen bevestiging van uw boeking? Dan mag u de reisovereenkomst ontbinden. Laat dan aan uw reisaanbieder weten dat u de overeenkomst ontbindt omdat u geen bevestiging van uw boeking hebt gekregen.

Wat als u spijt krijgt van uw boeking?

Wilt u toch niet op vakantie, maar hebt u wel al geboekt? Of hebt u geboekt, maar wilt u liever met een andere reis, van dezelfde reisaanbieder, mee? Kijk dan in de algemene voorwaarden van de reisaanbieder wat daar staat over het annuleren of wijzigen van de reis. Het kan zijn dat de reisorganisatie in dat geval kosten in rekening brengt.

Let op

Als u een pakketreis boekt via internet, hebt u geen bedenktijd. U kunt de reis alleen wijzigen of annuleren volgens de voorwaarden van de reisaanbieder.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer