Iets vragen of melden?

Wat moet ik weten over het boeken van een vliegticket?

U kunt op verschillende manieren een vliegticket boeken. Bijvoorbeeld via een reisbureau of via internet. Soms boekt u alleen een vliegticket, en soms een pakketreis. Een pakketreis is bijvoorbeeld een vliegreis inclusief overnachting in een hotel of appartement.

Boekt u alleen een vliegticket? Dan gelden de algemene voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. In de algemene voorwaarden staat bijvoorbeeld of u uw vertrekdatum nog kunt veranderen. Algemene voorwaarden mogen niet onredelijk zijn.

Voor pakketreizen staan er extra regels in de wet. Daardoor hebt u vaak meer mogelijkheden en bescherming dan wanneer u alleen een vliegticket boekt.

Wat is het verschil tussen een lijnvlucht en een chartervlucht?

Bij een lijnvlucht kiest u zelf de luchtvaartmaatschappij en de dag en tijdstip van uw vlucht. Deze heeft het vliegtuig zelf in eigendom en biedt vluchten aan volgens hun eigen rooster. 

Een chartervlucht boekt u via een reisorganisatie. Deze huurt het vliegtuig voor een georganiseerde vakantievlucht. U kiest alleen de vertrekdata van uw vlucht en ontvangt later het precieze tijdstip.

Heb ik een visum nodig?

U moet zelf uitzoeken of u een visum nodig hebt voor een bepaald land. Hebt u geen visum en mag u het land niet in, dan is dat uw eigen risico. De luchtvaartmaatschappij is daar niet verantwoordelijk voor.

Wat is een e-ticket?

U krijgt meestal geen papieren ticket meer, maar een e-ticket. Dat is een ticket dat via internet is geboekt. Bij een e-ticket heeft de luchtvaartmaatschappij al uw gegevens in de computer staan. Als u gaat inchecken, hoeft u alleen nog maar uw paspoort of identiteitskaart te laten zien.

Hoeveel bagage mag ik meenemen?

Dat is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Vraag dit daarom na bij uw luchtvaartmaatschappij.

U moet altijd meewerken aan controles van uw bagage.

Moet ik mijn vlucht herbevestigen?

Wil de luchtvaartmaatschappij dat u de vlucht herbevestigt? Dan laat de maatschappij dat aan u weten. Of u moet herbevestigen staat bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden of op de website. Of het wordt u verteld als u incheckt op de heenreis. Herbevestiging is dus niet altijd verplicht, maar voor terugvluchten van buiten Europa is het wel aan te raden. U krijgt het dan ook te horen als de vertrekdatum of vertrektijd is veranderd.

Hoe moet ik mijn terugvlucht herbevestigen?

U herbevestigt uw vlucht vaak minimaal 3 dagen voor uw terugvlucht. Herbevestigen doet u bij de luchtvaartmaatschappij. U kunt het beste bij het inchecken op de heenreis het telefoonnummer vragen dat u hiervoor moet bellen. Of u vraagt of dit ook via internet kan. Hebt u uw vlucht via een reisbureau of boekingssite geboekt? Dan kunt u hen ook vragen om u te helpen.

Prijzen

Als u een vliegticket boekt, geldt de Reclamecode Reisaanbiedingen. Hierin staat dat het voor u duidelijk moet zijn wat de extra kosten en toeslagen zijn voor een vliegticket. De regels uit deze reclamecode gelden voor aanbieders in Nederland van vakanties, vliegreizen, bustrips, treinkaartjes van NS HI Speed, maar ook een vakantie met een pleziervaartuig.

Ook gelden er speciale Europese regels voor aanbieders van losse vliegtickets. Deze regels zijn vastgelegd in een Europese Verordening.

Gegevens juist ingevuld?

Bent u een vliegticket aan het boeken? Controleer dan voordat u de boeking bevestigt goed of alle gegevens juist zijn ingevuld. Vaak kost het u geld als u achteraf uw gegevens moet wijzigen. Wilt u weten wat het kost als u toch uw gegevens wilt wijzigen? Kijk in de algemene voorwaarden of op de website van de luchtvaartmaatschappij.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer