Ik wil mijn reis wijzigen of annuleren
U hebt een vakantie geboekt, maar u kunt of wilt niet meer gaan. Meestal betaalt u dan annuleringskosten. Behalve als u annuleert omdat uw bestemming onveilig wordt. Of als iemand anders in uw plaats op reis kan.
Op deze pagina:
Annuleringskosten
Hoe later u annuleert, hoe hoger de annuleringskosten. Ze mogen niet hoger dan de reis zelf zijn. Meestal staat dit in de algemene voorwaarden. Maar dat alleen is niet voldoende. De reisaanbieder moet dit vooraf ook duidelijk vertellen of vermelden als u online boekt. Vermeldt hij niet duidelijk wat de annuleringskosten zijn? Dan kunt u kosteloos annuleren.
Tip: Neem altijd contact op met de reisaanbieder als u de reis wilt annuleren. Misschien kunt u samen een oplossing vinden. Controleer ook of uw reisverzekering of annuleringsverzekering uw kosten vergoeden.
Iemand anders in uw plaats laten gaan
Soms kunt u iemand anders in uw plaats op reis laten gaan. Zo voorkomt u annuleringskosten. Een pakketreis mag u altijd aan iemand anders geven. Een pakketreis is een reis met verschillende onderdelen die u samen bij 1 reisaanbieder boekt. En bestaat uit minimaal 2 van deze onderdelen:
- vakantieverblijf, zoals een hotelkamer of appartement
- vervoer, zoals een vlucht of een treinreis
- huur van een voertuig, zoals een auto of motor
- iets anders, zoals een rondleiding, skipas of toegang tot een attractiepark
Tot uiterlijk 7 dagen voor de reis begint mag u iemand anders in uw plaats laten gaan. De reisaanbieder mag hiervoor alleen de kosten in rekening brengen die hij echt maakt. Bijvoorbeeld administratiekosten. Soms is het de prijs voor een nieuw ticket. Dat komt doordat luchtvaartmaatschappijen niet altijd meewerken aan een naamswijziging.
Hebt u geen pakketreis geboekt, maar een los ticket of los vakantieverblijf? Dan is de aanbieder niet verplicht om iemand anders in uw plaats te laten reizen. Of hij mag hiervoor geld van u vragen. Kijk in de voorwaarden voor de mogelijkheden. Soms kunt u een ticket eenvoudig omboeken en betaalt u alleen het verschil in prijs. Of kunt u uw vakantieverblijf nog gratis annuleren.
Annuleren door een onveilige situatie
U wilt niet meer op reis omdat het onveilig is geworden op uw reisbestemming. Bijvoorbeeld door een natuurramp, uitbraak van een virus of een dreigende oorlog. Soms mag u dan gratis annuleren. Dit hangt af van of u een los vliegticket, los vakantieverblijf of een pakketreis hebt geboekt.
Los vliegticket of los vakantieverblijf
De aanbieder mag zelf bepalen wanneer u gratis mag annuleren. Dit hangt dus af van de algemene voorwaarden van het vakantieverblijf of de luchtvaartmaatschappij. Bij veel luchtvaartmaatschappijen krijgt u in ieder geval de luchthavenbelasting terug.
Pakketreis
Een pakketreis mag u gratis annuleren als de bestemming onveilig wordt. U moet wel bewijzen dat de reis niet meer veilig is. Bijvoorbeeld met een negatief reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het ministerie werkt met kleurcodes. Zowel bij code rood als bij code oranje raadt het ministerie vakantiereizen af. U kunt alleen gratis annuleren als dit reisadvies er nog niet was toen u boekte.
Ook het Calamiteitenfonds kan een situatie beoordelen als calamiteit. Dat betekent dat ze het een noodsituatie vinden waar ze reizigers voor willen beschermen. Dan mag u uw reis afbreken of aanpassen. Als uw reisaanbieder is aangesloten bij het Calamiteitenfonds, dan betaalt het Calamiteitenfonds de kosten. Bijvoorbeeld voor een extra terugvlucht of een ander hotel. Is uw reis korter geworden doordat u eerder terug moest? Dan betalen ze ook de kosten van die gemiste dagen terug.
Niet eens met annuleringskosten
Brengt de aanbieder annuleringskosten in rekening en bent u het daarmee niet eens? Bijvoorbeeld omdat u de reis hebt geannuleerd vanwege een onveilige situatie? Gebruik dan onze voorbeeldbrief en vraag de aanbieder om de kosten aan u terug te betalen.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.