Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Aankoop niet geleverd

Krijgt u uw bestelde product niet binnen de afgesproken tijd? Dan kunt u de overeenkomst 'ontbinden' en uw geld terugvragen. Soms moet u de verkoper eerst een laatste kans geven om te leveren. Dat hangt af van de levertijd die u afsprak: een verwachte levertijd (bijvoorbeeld 6 weken) of een vaste leverdatum (bijvoorbeeld 4 december).


Op deze pagina:


Verwachte levertijd afgesproken

U kunt met de verkoper een levertijd afspreken. Er staat dan bijvoorbeeld in het contract dat uw bank na 6 weken geleverd wordt. Of dat uw bestelling binnen een week bij u thuis wordt bezorgd. Zo'n leverafspraak heet een verwachte of vermoedelijke levertijd. Dit is anders dan een vaste levertijd. Bij een vaste levertijd spreekt u echt een bepaalde datum af.

Extra tijd geven

Ontvangt u het product niet binnen die levertijd? Dan moet u de verkoper eerst extra tijd geven om het product toch nog te leveren. Hoe lang die extra tijd is, hangt af van het soort product en van de eerdere levertijd.

Het is belangrijk dat u de verkoper laat weten hoeveel tijd u hem geeft om het product nog te leveren. U kunt dit het beste per brief of e-mail doen.

Voorbeeld

U laat een kast op maat maken door een meubelmaker. De verwachte levertijd is 12 weken. Helaas lukt het de meubelmaker niet de kast op tijd bij u te bezorgen. Hij maakt met u een nieuwe afspraak: de kast zal uiterlijk binnen 3 weken alsnog geleverd worden. Het is gebruikelijk dat meubels die op maat worden gemaakt een langere levertijd hebben. Daarom is in dit geval een extra levertijd van 3 weken niet onredelijk.

Koop ontbinden en geld terug

Hebt u de verkoper extra tijd gegeven om het product te leveren? Maar hebt u het daarna nog steeds niet ontvangen? Dan mag u de koopovereenkomst ongedaan maken. Dit wordt 'ontbinden' genoemd. Als u de overeenkomst ontbindt, hoeft de verkoper het product niet meer te leveren. En u hoeft het niet meer te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld teruggeven.

Wilt u de overeenkomst ontbinden? Of wilt u de verkoper nog een laatste kans geven? Gebruik onze voorbeeldbrief:

Vaste leverdatum afgesproken

U kunt ook met de verkoper afspreken dat uw aankoop op een bepaalde datum wordt geleverd. Bijvoorbeeld op de verjaardag van uw zoon. Of op de dag voor uw bruiloft. Dit noemt men een vaste levertijd of vaste leverdatum.

Als u het niet meer wilt na leverdatum: ontbinden en geld terug

Wordt het product op die dag niet geleverd? En wilt u het daarna niet meer hebben? Dan mag u de koopovereenkomst meteen ongedaan maken (ontbinden). U hoeft de verkoper dan geen extra tijd te geven om het product nog te leveren. En u hoeft het product niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld teruggeven

Als u het toch nog wilt hebben: geef laatste kans

Dan hoeft u de overeenkomst natuurlijk niet meteen te ontbinden. U hebt nog steeds recht op de levering van uw product. Schrijf de verkoper een brief of e-mail waarin u om de levering vraagt. Zet daarin binnen welke tijd u het product wilt hebben. Hebt u het product daarna nog steeds niet ontvangen? Dan kun u de overeenkomst alsnog ontbinden.

Wilt u de overeenkomst ontbinden? Of wilt u de verkoper nog een laatste kans geven? Gebruik onze voorbeeldbrief:

Geen leverdatum of levertijd afgesproken

Hebt u geen leverdatum of levertijd afgesproken? En ook geen verwachte levertijd?

Wettelijke termijn: 30 dagen, daarna laatste kans geven

Dan moet de verkoper het product binnen 30 dagen leveren. Dat is de wettelijke levertijd. Doet hij dit niet? Dan moet u de verkoper extra tijd geven om het product alsnog te leveren. Daarvoor kunt u hem het beste een brief of e-mail sturen.

Na laatste kans: koop ontbinden en geld terug

Hebt u het product na die extra tijd nog steeds niet ontvangen? Dan mag u de koopovereenkomst ongedaan maken (ontbinden). De verkoper hoeft het product dan niet meer te leveren en u hoeft het niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u uw geld teruggeven.

Wilt u de overeenkomst ontbinden? Of wilt u de verkoper nog een laatste kans geven? Gebruik onze voorbeeldbrief:

Product online, aan de telefoon, of op straat gekocht

Dan hebt u meestal bedenktijd. U kunt in dit geval dus ook gebruik maken van uw bedenktijd als u het product niet meer hoeft. Want u hebt ook al bedenktijd als het product nog niet geleverd is. De bedenktijd eindigt 14 dagen na de levering.

Maakt u gebruik van uw bedenktijd? Dan hoeft u de verkoper geen extra tijd te geven om het product nog te leveren. En u hoeft het product niet te betalen. Hebt u (een deel) vooruit betaald? Dan moet de verkoper u binnen 14 dagen uw geld teruggeven.

Wilt u de overeenkomst ontbinden tijdens uw bedenktijd? Stuur dan een brief of e-mail naar de verkoper. Schrijf daarin op welke datum u het product besteld hebt en dat u de koop ongedaan wilt maken. U kunt daarvoor onze voorbeeldbrief gebruiken:

Pakket raakte kwijt tijdens het verzenden

Dan kunt u de verkoper hierop aanspreken. De verkoper is verantwoordelijk voor de verzending. Het is aan de verkoper om bij de bezorgdienst uit te zoeken wat er is mis gegaan. Zegt de verkoper dat het product wel aan u is afgeleverd? Dan moet de verkoper dat aantonen.

Opgelicht

Hebt u wel betaald, maar geen product ontvangen? Kloppen de contactgegevens niet of is de (web)winkel opeens verdwenen? Het kan zijn dat u slachtoffer bent geworden van oplichting.

ACM ConsuWijzer gaat alleen over uw rechten en plichten als consument. Oplichting valt niet onder het consumentenrecht, maar onder het strafrecht. Daarom valt het buiten ons werkterrein. Bekijk of u aangifte van oplichting kunt doen bij de politie.

Tip: Ga na welk betaalmiddel u hebt gebruikt bij uw aankoop. Het kan zijn dat u uw geld terugkrijgt van de betaaldienst. Dat kan bijvoorbeeld bij betalingen via creditcard.

Komt u er niet uit en wilt u rechtshulp? En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan in.

Als u er samen niet uitkomt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.

Zie ook