Iets vragen of melden?

Kopen bij internationale verkopers

Koopt u iets buiten Nederland? Dan gelden er soms andere regels dan in Nederland. Ook moet u op andere dingen letten. Bijvoorbeeld of uw product wel in Nederland bezorgd wordt. En of u niet te veel betaalt omdat u uit het buitenland komt. Hebt u hier vragen over en is de verkoper gevestigd in de Europese Unie? Dan kunt u contact opnemen met het Europees Consumenten Centrum (ECC).

Welke regels gelden er als ik iets in het buitenland koop?

Koopt u iets bij een gewone winkel in het buitenland? Dan gelden voor uw aankoop de wettelijke regels van dat land. Koopt u iets online in het buitenland, bijvoorbeeld via een webwinkel of op sociale media? Dan is niet altijd duidelijk welke wettelijke regels ervoor gelden. Soms gelden de Nederlandse regels. Soms gelden de regels van het land waar u de aankoop doet. Dit is per situatie verschillend.

Probeer vóór uw aankoop uit te zoeken in welk land de verkoper gevestigd is. Bij een webwinkel of sociale-mediapagina is dat niet altijd duidelijk. Soms is de website of de aankoopbevestiging in het Nederlands, maar zit het bedrijf in het buitenland. Europese verkopers moeten duidelijk op hun website vermelden wie ze zijn en wat hun adres is. Maar dat gebeurt niet altijd.

Weet u niet of de verkoper in Nederland gevestigd is? Dan kan dat voor problemen zorgen als het product bijvoorbeeld niet goed blijkt te zijn. Probeer daarom altijd het adres op te sporen. Lukt dat niet, vraag u dan af of u wel iets bij deze verkoper wilt bestellen.

Waar moet ik op letten bij internationale online verkopers?

Hebt u te maken met een online verkoper in het buitenland? Let er dan speciaal op:

  • Of de ondernemer betrouwbaar is

    Kijk op internet wat de ervaringen zijn van mensen die iets gekocht hebben bij deze ondernemer.

  • Of u veilig kunt betalen

    Kijk of u kunt betalen op een beveiligde pagina. Als een pagina beveiligd is, staat er een hangslotje naast het internetadres.

  • Of u invoerrechten betaalt

    Koopt u iets bij een webwinkel buiten de Europese Unie? Dan moet u soms invoerrechten, btw of andere kosten betalen. Lees meer over invoerrechten en btw op de website van de Douane. Of bel de BelastingTelefoon Douane: 0800 0143.

  • Wat terugsturen kost

    Binnen de Europese Unie hebt u 14 dagen bedenktijd. Wilt u uw bestelling binnen de bedenktijd terugsturen? Dan kunnen de verzendkosten naar het buitenland hoger zijn dan binnen Nederland.

  • Hoe het zit met garantie

    Binnen de Europese Unie hebt u minimaal 2 jaar garantie. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Dat kan betekenen dat voor uw aankoop iets anders geldt dan in Nederland. En buiten de Europese Unie kan weer heel wat anders gelden.

Ik wil graag iets kopen bij een buitenlandse webwinkel. Maar ik word automatisch doorgeleid naar de Nederlandse versie van die webwinkel. Mag dat?

Nee, dat mag niet. Een webwinkel mag wel meerdere versies hebben. Bijvoorbeeld een Engelse, een Duitse en een Nederlandse. Op die verschillende versies mogen verschillende producten, prijzen en voorwaarden staan. Zo kan de webwinkel het aanbod afstemmen op het land.

Maar een webwinkel mag u niet ongevraagd doorleiden naar een andere versie van de website. Daarvoor moet de webwinkel u altijd eerst toestemming vragen. Die toestemming moet u altijd kunnen intrekken. En bent u op een andere versie van de website? Dan moet u makkelijk weer terug kunnen naar de oorspronkelijke versie van de site.

Voorbeeld

U hebt gehoord dat er bij een Duitse webwinkel een product te koop is dat u graag wilt hebben. Maar als u naar die Duitse webwinkel gaat, wordt u automatisch doorgeleid naar de Nederlandse versie van de website. Daarop staat het product niet of heeft het product een andere prijs. Daarom wilt u graag naar de Duitse versie. U kunt echter geen link vinden die daarnaar leidt.

In dit geval voldoet de webwinkel niet aan de Europese regels. Want volgens deze regels moet de webwinkel u toestemming vragen om u door te leiden naar de Nederlandse website. En bent u eenmaal op de Nederlandse website? Dan moet u makkelijk terug kunnen naar de Duitse versie. Daar moet u het product kunnen kopen dat u zoekt. Voor dezelfde prijs als voor de Duitse klanten.

Let op

Soms geldt voor u een ander btw-tarief dan voor klanten in het land van de webwinkel. In dat geval kan de prijs van het product voor u wel iets lager of hoger zijn dan voor die andere klanten.

Een autoverhuurbedrijf in Frankrijk rekent voor Nederlanders een hogere huurprijs dan voor Fransen. Mag dat?

Nee, dat mag niet. Huurt u een auto huurt in een ander land? Dan moet u dat voor dezelfde prijs kunnen doen als de inwoners van dat land. De verhuurder mag geen andere prijs vragen omdat u uit het buitenland komt. Dit geldt ook voor andere diensten die u afneemt in een ander land. Bijvoorbeeld de toegang tot een attractiepark of de huur van een hotelkamer.

Let op

Huurt u de auto via een website of app? En heeft deze website meerdere versies, bijvoorbeeld een Franse, een Spaanse en een Nederlandse? Dan mag de verhuurder op die verschillende versies wel verschillende huurprijzen zetten. Maar u moet als klant zelf kunnen kiezen op welke versie van de website u de auto huurt.

Ik wil een product kopen bij een webwinkel in een ander EU-land. Maar deze winkel wil het product niet in Nederland bezorgen. Mag dat?

Ja, dat mag. Een verkoper hoeft niet in andere landen te bezorgen. De verkoper moet dat wel duidelijk op zijn website vermelden: u moet dit weten voordat u de bestelling doet. Wilt u toch iets bij deze webwinkel kopen? Dan moet u een bezorgadres invullen in het land waar de webwinkel zit. En als de verkoper dat goed vindt, kunt u het product ook ophalen op het bedrijfsadres of op een afhaalpunt van de webwinkel.

Ik wil iets bestellen op een Portugese website, maar ik kan alleen een Portugees factuuradres invullen. Wat nu?

Binnen de Europese Unie moeten webwinkels aan alle Europese klanten de kans geven om producten bij hen te kopen. In uw geval is dat niet mogelijk, omdat u het bestelformulier niet volledig kunt invullen. Hiermee overtreedt de Portugese webwinkel de Europese regels. U kunt de winkel hierop aanspreken en vragen om het webformulier aan te passen.

Let op

De webwinkel moet u de mogelijkheid geven om een bestelling te doen. Maar de webwinkel is niet verplicht om uw bestelling ook in Nederland te bezorgen. Biedt een webwinkel geen bezorging in Nederland aan? Dan moet u een bezorgadres invullen in het land van de webwinkel.

Mag een buitenlandse webwinkel een betaalmiddel weigeren?

Ja, elke webwinkel mag zelf bepalen welke betaalmiddelen hij accepteert en weigert. Maar een webwinkel mag een betaalmiddel niet weigeren omdat:

  • u een andere nationaliteit hebt of in een ander EU-land woont; 
  • uw bank in een ander EU-land gevestigd is;
  • het betaalmiddel of de betaalrekening in een ander EU-land is afgegeven.

Voorwaarde is wel dat u elektronisch betaalt. En dat u betaalt in een muntsoort die de webwinkel accepteert.

Voorbeeld

Een Zweedse webwinkel accepteert alleen creditcards van merk x. U wilt betalen met een Nederlandse creditcard van dat merk. De webwinkel mag dat dan niet weigeren. Wilt u betalen met een creditcard van een ander merk? Of wilt u betalen in euro’s in plaats Zweedse kronen? Dan mag de webwinkel dat wel weigeren.

Een buitenlandse webwinkel zegt dat ze mijn bestelling pas leveren als zeker is dat de betaling gelukt is. Mag dat?

Ja, een buitenlandse verkoper mag met de levering van een bestelling wachten totdat zijn bank of betaaldienst heeft bevestigd dat de betaling gelukt is. Ook mag hij bij een automatische incasso om een vooruitbetaling vragen. Beide mogen alleen als daar goede redenen voor zijn. Bijvoorbeeld omdat de verkoper vanuit zijn land niet goed kan inschatten welke risico’s hij loopt.

Let op

Hebt u iets gekocht bij een Nederlandse webwinkel? Dan gelden er andere regels. In dat geval moet de verkoper u een betaalmiddel aanbieden waarmee u minimaal de helft van de prijs achteraf kunt betalen. Hier leest u meer informatie over betaalmogelijkheden in Nederland.

Ik heb een vraag of klacht over een aankoop bij een buitenlandse verkoper. Waar kan ik terecht?

Hebt u een vraag over kopen bij een buitenlandse webwinkel? En gaat het over een webwinkel in de Europese Unie? Dan kunt u daarvoor terecht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC).

Hebt u iets gekocht bij een buitenlandse verkoper en hebt u een klacht? Dan kunt u de verkoper bellen of mailen. Dat kan lastig zijn, bijvoorbeeld als u de taal niet spreekt. Ook kan de buitenlandse verkoper u vragen om het product terug te sturen of terug te brengen naar de winkel in het buitenland. Dit kan duur of moeilijk zijn.

Komt u er niet uit met de verkoper?

  • Gaat het om een verkoper in de Europese Unie? Dan kan het ECC bemiddelen tussen u en de verkoper. Deze bemiddeling is gratis. Bekijk het filmpje over het ECC op YouTube.
  • Gaat het om een ondernemer buiten de Europese Unie? Kijk of u terechtkunt bij een consumentenautoriteit of geschillencommissie in het land waar u het product hebt gekocht.

Lukt het niet op deze manier? Dan kunt u alleen nog naar de rechter in het land waar u het product hebt gekocht. Meld het daarnaast bij ConsuWijzer.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer