Koopt u iets op een website of social-mediasite? Dan hebt u vaak keuze uit verschillende manieren om te betalen. Bijvoorbeeld internetbankieren, creditcard of acceptgiro.
Afhankelijk van uw keuze betaalt u vooraf of achteraf, en verzekerd of onverzekerd. De verschillende betaalmogelijkheden hebben ieder hun eigen risico's. Of bieden juist bescherming als het misgaat.
Vooraf en onverzekerd betalen kan een risico zijn. Bijvoorbeeld als de verkoper failliet gaat. Of als u niet krijgt wat u had besteld. Dan moet u maar afwachten of u uw geld terugkrijgt. Wilt u het minste risico lopen? Bijvoorbeeld omdat u de aanbieder niet goed kent? Betaal dan achteraf en verzekerd.
U kunt vooraf of achteraf betalen. Vooraf betekent dat u direct betaalt tijdens het bestelproces. Bijvoorbeeld als u betaalt met creditcard, iDEAL of via internetbankieren. Betaalt u achteraf? Dan betaalt u pas nadat u het product hebt ontvangen. Voorbeelden daarvan zijn betalingen met (digitale) acceptgiro of onder rembours. Onder rembours betekent dat u betaalt bij aflevering. Bijvoorbeeld op het moment dat uw bestelling bij u aan de deur wordt afgeleverd.
U kunt verzekerd of onverzekerd betalen. Bij verzekerd betalen kunt u achteraf uw geld terugeisen of storneren. Storneren betekent het terugboeken van een onjuist afgeschreven bedrag. Een voorbeeld van verzekerd betalen is betaling via creditcard. Maar er zijn ook andere betaaldiensten die dit aanbieden. Bekijk daarom vooraf de algemene voorwaarden van de betaaldienst. Daarin leest u of het mogelijk is om uw betaling terug te eisen. Betaalt u onverzekerd? Dan hebt u niet de mogelijkheid om uw betaling achteraf terug te eisen of te storneren.
Betaalt u met uw creditcard van bijvoorbeeld Visa en Mastercard? Of via internetbankieren of automatische incasso? Dan mag de verkoper daarvoor geen extra kosten rekenen.
Betaalt u met iDEAL, PayPal of een andere betaaldienst? Dan mag de verkoper daarvoor wél extra kosten rekenen. Maar nooit méér dan hij zelf voor uw betaling betaalt aan het bedrijf dat de betaaldienst uitvoert.
De verkoper weet niet van tevoren welke manier van betalen u kiest. Hij kan de betaalkosten daarom niet alvast opnemen in de aanbiedingsprijs. Maar hij moet wel duidelijk zijn over de extra kosten. Bijvoorbeeld door ze naast de advertentieprijs te zetten.
Een verkoper is niet verplicht om meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden. Maar er moet wél minimaal 1 manier van betalen zijn waarbij u minstens de helft van het bedrag achteraf kunt betalen. Dit geldt alleen als u online een product koopt.
Bij diensten of reizen mag de verkoper wél vragen om meer dan de helft vooruit te betalen. Of het hele bedrag. Wilt u dat niet? Probeer dan iets anders af te spreken. Of kies een andere verkoper.
Kijk op de website van de Consumentenbond. Daar wordt per betaaldienst beschreven wat de voordelen en nadelen ervan zijn.
De betaalmogelijkheden die verkopers aanbieden zeggen niks over de betrouwbaarheid van die verkoper. Wilt u weten hoe betrouwbaar een verkoper is? Controleer de verkoper dan met behulp van onze Checklist veilig online winkelen.