Checklist veilig online winkelen
Gaat u iets bestellen bij een webshop die u nog niet kent? Check eerst of de webshop betrouwbaar is. Als u iets bij een onbekende webshop bestelt dan loopt u het risico dat u niets ontvangt en uw geld kwijt bent. Of dat u iets krijgt van slechte kwaliteit. Eerst checken, dan bestellen dus. Maar wat checkt u dan precies?
Checklist
1 Check reviews
Als u wilt weten of een webshop betrouwbaar is, kunt u het beste reviews van andere mensen checken. Doe dit door het webadres (url) of de naam van het bedrijf te googelen, samen met het woord 'klacht' of 'review'.
Het is belangrijk dat u reviews op de juiste manier checkt want soms kunnen reviews nep zijn. Bekijk daarom meerdere reviews op meerdere reviewsites. Zoals Trustpilot en ScamCheck. Onbetrouwbare webshops hebben vaak een lage score of veel negatieve reviews. Krijgt u door de ervaringen van anderen een slecht gevoel bij de webshop? Bestel hier dan niet.
2 Check of u verzekerd kunt betalen
Check op welke manieren u kunt betalen. Kent u het bedrijf niet goed of doet u een grote aankoop? Wees dan extra voorzichtig. Kies voor verzekerd betalen, bijvoorbeeld via creditcard. Maar er zijn ook andere betaaldiensten die verzekerd betalen aanbieden. Bij verzekerd betalen kunt u achteraf meestal uw geld terugkrijgen als er een probleem is.
3 Check contactinfo
Kijk of het telefoonnummer, e-mailadres en fysieke adres op de website staan. Gebruik deze contactinformatie om te kijken of het bedrijf reageert op een telefoontje, e-mail of chatbericht. En gebruik een routeplanner om te kijken of het fysieke adres echt bestaat.
Bewaar de contactgegevens. Dan kunt u deze terugvinden als er iets mis is met uw bestelling. Bestelt u iets via social media? Maak ook een screenshot van de advertentie en de pagina van de verkoper.
4 Check KvK en politie
Controleer of het bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Een bedrijf moet zijn KvK-nummer op zijn bedrijfspagina vermelden. Zoek in het handelsregister op het KvK-nummer of de bedrijfsnaam. Kunt u het bedrijf daar niet vinden? Dit kan een teken zijn dat het om een onbetrouwbare webshop gaat.
Kijk ook op de website van de politie of er aangifte tegen het bedrijf is gedaan. U kunt daar zoeken op url, rekeningnummer, e-mailadres of telefoonnummer.
5 Check aansluiting bij keurmerk
Ziet u op de website van de ondernemer een logo van een keurmerk? Controleer dan eerst of de webshop ook echt is aangesloten. Het voordeel van een aangesloten webshop is dat u bij klachten naar de Geschillencommissie Thuiswinkel, de Geschillencommissie Webshop of een andere geschillencommissie kunt.
Meer weten over keurmerken voor webshops? Kijk op de website van de Consumentenbond. Daar leest u per keurmerk wat de voor- en nadelen ervan zijn.
De presentator laat een poppenkleedje zien die hij heeft ontvangen.
Presentator: “Oké, kijk even wat er vandaag binnenkwam. Ik dacht dus dat ik een vloerkleed had gekocht. Blijkt het een kleedje voor een poppenhuis. Ja, dat had ik dus totaal niet zien aankomen. Maar ik appte mijn miskoop dus naar mijn vrienden. En écht iedereen heeft zo'n verhaal. Ja, je dacht een mega goede deal te sluiten, maar in plaats daarvan kreeg je helemaal niets of zoals ik, iets totaal anders dan verwacht. Voortaan ga ik vooraf beter checken of een webshop betrouwbaar is. In deze video leg ik je uit waar je dan het beste op kunt letten. Nummer 1: check reviews.”
Beeldtekst: 1. Check reviews
Presentator: “Via ads op google of social media kun je terechtkomen bij een webshop die je nog niet kent. Het is dan slim om eerst reviews te checken. Waarschijnlijk doe je dat al, maar doe je het ook op de beste manier? Het begint met waar je reviews bekijkt. Check geen reviews die op de webshop zelf staan, maar google het woord klacht of review samen met de URL van de webshop. En bekijk dan reviews op meerdere reviewsites.
Animatie in beeld: Een zoekbalk verschijnt met daarin ‘review mooiekleden.nl’. Een cursos klikt op de zoekbalk.
Animatie in beeld: Maud4 heeft vijf sterren gegeven als review, met daaronder ‘Supermooi Kleed!’ CharlieP heeft één ster gegeven als review, met daaronder ‘Niets gekregen, oplichters!’
Presentator: “Soms kunnen bedrijven negatieve reviews blokkeren op een reviewsite, zodat je dit niet kan zien. Maar op meerdere reviewsites is dat lastiger voor elkaar te krijgen. Wees kritisch.”
Animatie in beeld: Een review van mooiekleden.nl verschijnt in beeld. 5 sterren, 1 review staat eronder.
Presentator: “Een hoge score op basis van slechts 1 of een paar reviews is niet echt betrouwbaar. Zo'n hoge score zegt alleen wat als een webshop véél reviews heeft.”
Animatie in beeld: Een review van mooiekleden.nl van 4,5 ster verschijnt in beeld. 4,5 sterren, 255 reviews staat eronder.
Presentator: “Kijk, dat ziet er al goed uit. Vaak staan de reviews zo gesorteerd dat de meest relevante bovenaan staan.”
Animatie in beeld: Opsommend staan ‘meest relevante’, ‘nieuwste’ en ‘laagste scores’. Een computermuis klikt erop.
Presentator: “Maar sorteer ook eens op de nieuwste reviews en die met de laagste scores. Die kunnen je namelijk veel vertellen.”
Animatie in beeld: mooiekleden.nl 0 sterren, 0 reviews.
Presentator: “Kun je helemaal geen reviews vinden over een webshop, dan is dat geen goed teken. En moet je zeker nog wat meer onderzoek doen voordat je een bestelling plaatst. Nummer 2: betaal achteraf of verzekerd.”
Beeldtekst: 2. Betaal achteraf of verzekerd
Presentator: “Bestel je voor het eerst bij een webshop? Kijk dan goed op welke manieren je kunt betalen.”
Animatie in beeld: Een opsommend lijstje met betaalopties. De opties zijn ‘Direct betalen’, ‘Achteraf betalen’ en ‘Creditcard’. Een computermuis vinkt de opties aan.
Presentator: “Als je direct betaalt, kan het zijn dat je je geld niet terugkrijgt. Als de webshop onbetrouwbaar blijkt te zijn. Als je kiest voor achteraf betalen, dan is de kans kleiner dat je je geld kwijt bent als er iets misgaat met je bestelling. Als dat geen optie is, betaal dan verzekerd. Bijvoorbeeld met een creditcard. Dan betaal je wel al, maar is de kans groter dat je je geld terugkrijgt via de creditcardmaatschappij bij problemen. Vraagt de webshop je om het geld zelf over te maken? Let dan goed op. Al helemaal als dat naar een buitenlandse betaalrekening moet.”
Beeldtekst: 3. Check contactgegevens, KVK en politie
Presentator: “Nummer 3: check contactgegevens, KVK en politie.”
Animatie in beeld: Icoon van computer met winkelwagen erop.
Presentator: “Het is steeds makkelijker geworden om een professionele webshop te maken.”
Animatie in beeld: Icoon van dief.
Presentator: “Maar hoe goed de webshop er ook uitziet en hoe aantrekkelijk de deals ook lijken er kan een onbetrouwbaar bedrijf achter zitten. Wil je extra onderzoek doen? Dan zijn er 3 dingen die je kunt checken.”
Animatie in beeld: Een computermuis klikt op het woord ‘contact’
Presentator: “Nummer 1: check de contactgegevens van het bedrijf, zoals een telefoonnummer, e-mailadres en het bedrijfsadres. Staat dit niet op de site dan is dat een slecht teken, want het is verplicht om dit te vermelden. Nummer 2: een bedrijf moet ook zijn Kamer van Koophandel-nummer vermelden. Staat dit nergens?”
Animatie in beeld: In een zoekbalk staat ‘Mooie Kleden’. Boven de zoekbalk staat ‘KVK’. De computermuis klikt op de zoekbalk, maar geeft 0 resultaten.
Presentator: “Kijk dan in het KVK Handelsregister. Misschien staat dit bedrijf helemaal niet ingeschreven. Dan is de kans groter dat het om een oplichter gaat.”
Animatie in beeld: In een zoekbalk staat ‘Mooie Kleden’. Boven de zoekbalk staat ‘Politie’. De computermuis klikt op de zoekbalk en laat zien dat er 3 meldingen zijn gemaakt van aangiftes tegen het bedrijf.
Presentator: “Nummer 3: op de site van de politie kun je checken of er aangifte tegen dit bedrijf is gedaan door anderen. Zijn er aangiftes? Dan zou ik daar niet zo snel bestellen. Voor deze extra checks heb je misschien niet iedere keer tijd, maar ze zijn wel heel nuttig als je graag ergens wilt bestellen, maar twijfelt of het wel in orde is.”
Beeldtekst: Alle checks op een rij
Presentator: “Nog 1 keer alle checks voor je op een rij.”
Animatie in beeld: Op de achtergrond zijn review sterren in rondjes te zien.
Presentator: “Bekijk meerdere reviews op meerdere reviewsites. Filter en sorteer de reviews en wees kritisch. Een hoge score zegt alleen wat als een webshop veel reviews heeft.”
Animatie in beeld: Op de achtergrond zijn eurotekens in rondjes te zien.
Presentator: “Vertrouw je de reviews, maar wil je zorgen dat je je geld niet kwijt bent als er iets misgaat? Betaal dan het liefst achteraf of verzekerd, bijvoorbeeld met een creditcard.”
Animatie in beeld: Op de achtergrond zijn vergrootglazen in rondjes te zien.
Presentator: “Als je er écht diep in wilt duiken, kun je ook nog kijken naar de contactgegevens op de site, het bedrijf zoeken in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en rondneuzen in de database met aangiftes van de politie. Eén ding om altijd in gedachten te houden: Lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is dat het waarschijnlijk ook. Geef je geld dus niet weg en bestel ergens anders.”
Animatie in beeld: Rondje met een uitroepteken erin.
Presentator: “Heb jij een negatieve ervaring met een webshop? Meld dit dan bij de ACM. De ACM lost geen individuele problemen op, maar kan wel ingrijpen bij webshops die zich niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld met een boete. Met jouw melding kun je voorkomen dat andere mensen ook bij een onbetrouwbare webshop bestellen.Wil je meer weten over je rechten als consument? Kijk dan naar de andere video's of bezoek de site.”
Beeldtekst: ConsuWijzer.nl
Animatie in beeld: Een cursor klikt op een pijltje naast de URL ConsuWijzer.nl.
Ziet u het logo van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk op de website? Controleer dan eerst of de webshop ook echt is aangesloten.
Het voordeel van een aangesloten webshop is dat u bij klachten naar de Geschillencommissie Thuiswinkel kunt.