Hoge energieprijzen: hoe betrouwbaar is mijn leverancier? En welk contract neem ik?

Hoge energieprijzen: hoe betrouwbaar is mijn leverancier? En welk contract neem ik?

ACM ConsuWijzer krijgt veel vragen over de energiecrisis van dit moment. Logisch, want een paar energieleveranciers zijn door de hoge gasprijzen in geldproblemen gekomen. Hoe zit het met uw eigen leverancier? En wat voor contract moet u nemen? Wij kunnen geen persoonlijk advies geven. Wel algemene uitleg.

Er zijn nu al een paar energieleveranciers omgevallen. Hoe kan dat?

De gasprijs is flink gestegen de afgelopen maanden. Dat heeft te maken met een aantal dingen. Zo was het een koud voorjaar en had Nederland daarna niet genoeg gas meer op voorraad. Nederland haalt steeds minder gas uit de grond, maar koopt het wel in het buitenland. Omdat ook elektriciteitscentrales draaien op gas, is ook de prijs voor stroom hoger dan eerder.

Verschillende energieleveranciers hebben het afgelopen jaar veel nieuwe contracten met een vast tarief verkocht. Die contracten hebben een looptijd van 1, 2 of zelfs 5 jaar. In die tijd hebben klanten de garantie dat ze steeds dezelfde prijs betalen voor hun energie.

Energieleveranciers kopen elektriciteit en gas soms voor langere tijd in, maar soms ook omdat ze het snel nodig hebben. Bijvoorbeeld wanneer er veel nieuwe contracten zijn afgesloten. Omdat vooral kleinere energieleveranciers niet genoeg geld hebben om voor langere tijd elektriciteit en gas in te kopen, zijn een paar leveranciers in geldproblemen gekomen.

Energieleveranciers hebben een vergunning nodig om elektriciteit en gas te mogen leveren aan consumenten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft deze leveringsvergunningen uit. En controleert of leveranciers zich aan regels en afspraken houden. De ACM kan niet voorkomen dat een bedrijf geldproblemen krijgt of failliet gaat. Wel zorgt de ACM ervoor dat consumenten energie blijven krijgen.

Hoe weet ik of mijn energieleverancier op dit moment betrouwbaar is?

Uw energieleverancier heeft een vergunning gekregen van de ACM. Daarvoor zijn een aantal regels. Zo moet uw leverancier duidelijke informatie geven over wie hij is. En wat hij aanbiedt. Ook moet hij goed bereikbaar zijn voor vragen van klanten en duidelijke rekeningen sturen. Wij kijken regelmatig of uw leverancier zich aan de afspraken houdt.

Ook zijn de meeste energieleveranciers aangesloten bij de Gedragscode Consument en Leverancier van brancheorganisatie Energie Nederland. Hierin staan afspraken over hoe leveranciers nieuwe klanten mogen werven, maar ook over de informatie die ze moeten geven.

Of uw huidige of nieuwe leverancier risico loopt om in geldproblemen te komen of failliet te gaan, kunnen wij niet zeggen. Wij controleren ieder najaar of een leverancier genoeg geld heeft om de hele winter energie te kunnen leveren. Als wij denken dat dat niet het geval is, komen wij in actie.

Houdt uw leverancier zich niet aan de regels en afspraken? Dat kunt u bij ons melden.

Wat voor nieuw contract neem ik? Vast of variabel? Wat zijn de risico’s?

Hebt u nu een contract met vaste tarieven? En hebt u dit nog voor langere tijd? Tot het einde van uw contract mag uw leverancier de tarieven niet verhogen.

Loopt uw contract met vaste tarieven binnenkort af? Of hebt u een contract met variabele tarieven? Dan kunt u een paar dingen doen.

  • Is uw contract afgelopen? Dan verandert uw vaste leveringstarief in een variabel leveringstarief. U kunt ervoor kiezen om bij uw leverancier te blijven en af te wachten tot de tarieven gunstiger worden. En u kunt op elk moment overstappen naar een andere leverancier met een gunstiger tarief. Maar waarschijnlijk worden de meeste variabele tarieven per 1 januari een stuk hoger. U kunt dit moment afwachten.
  • U kunt ook kiezen voor een nieuw contract met vast tarief. Maar ook vaste tarieven zijn op dit moment hoog. Wanneer u een contract afsluit voor 1 jaar, weet u wel waar u aan toe bent. En na 1 jaar kunt u al een nieuw contract afsluiten tegen een ander tarief.
  • Kiest u een contract voor meer dan 1 jaar? Dat kan aantrekkelijk zijn omdat sommige contracten voor 2, 3 of 5 jaar nu lagere tarieven hebben dan voor 1 jaar. Maar de tarieven kunnen over 1 jaar nog lager zijn.

Wij kunnen niet aangeven wat voor u de beste keuze is. Maar voor elke keuze geldt: kijk naar uw eigen situatie, doe onderzoek en vergelijk meerdere leveranciers en sites.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.