Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Garantie

U hebt recht op een goed product. Is uw aankoop sneller dan verwacht kapot, terwijl u het normaal gebruikte? Dan moet de verkoper het repareren of vervangen. Dat heet 'wettelijke garantie'. Want de verkoper is dat volgens de wet verplicht. Ook als u geen fabrieksgarantie of verkopersgarantie (meer) hebt.


Op deze pagina:


Wettelijke garantie, verkopersgarantie of fabrieksgarantie

Er zijn verschillende soorten garantie:

Wettelijke garantie

De verkoper moet uw aankoop gratis repareren of vervangen als die te snel kapot gaat en het niet uw eigen schuld is. De verkoper is dat verplicht volgens de wet. Daarom noemen we dat recht op gratis reparatie of vervanging ‘wettelijke garantie’.

Dus koopt u een product? Dan hebt u recht op een goed product. U mag verwachten dat het product een bepaalde tijd goed werkt. En anders moet de verkoper het oplossen.

Garantie van verkoper of fabrikant

Soms krijgt of koopt u garantie van de verkoper of fabrikant. Daarmee beloven ze dat het product een bepaalde tijd goed werkt. De verkoper of fabrikant kiest zelf de voorwaarden van die garantie. Maar die verkopers- of fabrieksgarantie staat los van uw wettelijke recht op een oplossing.

Wettelijke garantie gaat altijd voor

Geeft de verkoper of fabrikant minder dan waar u volgens de wet recht op hebt? Dan geldt uw wettelijke garantie. Uw ‘wettelijke garantie’ geldt dus ook als:

  • de verkoper of fabrikant geen garantie (meer) geeft
  • u zelf geen garantie bijkocht

Gratis reparatie of vervangend product

Aankopen die niet goed zijn, moet de verkoper gratis repareren of vervangen. U hebt daar volgens de wet recht op, ook als de verkoper zegt dat u geen garantie (meer) hebt. Daarom heet dit 'wettelijke garantie'.

Meld de klacht zo snel mogelijk bij de verkoper. Vraag hem om een oplossing, bijvoorbeeld reparatie of vervanging. Doe dit zo snel mogelijk nadat u uw klacht ontdekt.

De verkoper kan het product naar de fabrikant opsturen. Of hij vraagt de fabrikant om contact met u op te nemen. Lost de fabrikant het probleem niet op? Ga dan weer terug naar de verkoper. De verkoper blijft verantwoordelijk voor het product en een juiste oplossing.

Wil de verkoper het probleem niet oplossen? Stuur hem dan een brief of e-mail waarin u hier nog eens om vraagt. Gebruik onze voorbeeldbrief en bewaar een kopie als bewijs:

Had u het product nog niet helemaal betaald? Betaal niet totdat de verkoper uw probleem heeft opgelost.

U mag er niet te veel last van hebben

De verkoper moet het probleem binnen een redelijke tijd oplossen. U mag er niet te veel last van hebben. Als een reparatie lang duurt, kan de verkoper u bijvoorbeeld een product te leen geven.

U hoeft niet te betalen

U hebt recht op een gratis oplossing. Dus u hoeft niet te betalen voor de reparatie of vervanging. En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is.

Vraagt de verkoper u toch te betalen? Gebruik dan onze voorbeeldbrief:

Soms mag de verkoper het anders oplossen

De verkoper mag het anders oplossen dan u vroeg, als hij daar een goede reden voor heeft. En u er niet te veel last van hebt.

U vroeg bijvoorbeeld om reparatie. Maar de verkoper wil alleen een nieuw product geven. Omdat repareren niet meer kan, of omdat een nieuw product soms goedkoper is dan repareren.

Of u vroeg juist om een nieuw product, maar de verkoper wil het repareren. Omdat het maar een klein foutje is of omdat dat product niet meer bestaat. Het is dan redelijk om akkoord te gaan met die andere oplossing.

Geld terug

Soms krijgt u geen goede oplossing. Dan hebt u recht op geld terug. Bijvoorbeeld als:

  • repareren of vervangen niet goed lukt
  • u moet betalen voor de reparatie
  • het probleem zo erg is dat u niet op een oplossing kunt wachten
  • het onredelijk lang duurt
  • het weer kapot gaat
  • de verkoper u alleen een tegoedbon wil geven
  • het duidelijk is dat de verkoper het niet gaat oplossen

Om uw geld terug te vragen, moet u de koopovereenkomst ‘ontbinden’. Gebruik hiervoor 1 van onze voorbeeldbrieven:

Soms niet al uw geld terug

U krijgt misschien niet al uw geld terug. Dat kan in 2 situaties:

Alleen een foutje

Als het product alleen een foutje heeft is het een te klein probleem voor al uw geld terug. Of een heel nieuw product. Wel hebt u bij een foutje recht op een passend bedrag terug.

Ontbinding

Als u de koop ontbindt heeft u meestal recht op de hele aankoopprijs terug. Maar heeft u lange tijd zonder klachten gebruik kunnen maken van het product? Alleen in een uitzonderlijke situatie is het redelijk dat de verkoper een bedrag inhoudt voor de tijd dat u het product goed kon gebruiken. Dat noemen ze een gebruiksvergoeding. De wet zegt niet wat een uitzonderlijke situatie is en hoeveel gebruiksvergoeding dus redelijk is. Probeer hier uit te komen met de verkoper. Ook moet u het product teruggeven als u ontbindt.

Vroeg u om een reparatie of vervangend product? Dan moet de verkoper het kosteloos oplossen en mag hij geen gebruiksvergoeding of bijbetalen vragen. Doet hij dit wel? Dan kunt u de koop alsnog ontbinden en uw geld terugvragen.

Voorwaarden voor wettelijke garantie

U hebt wettelijke garantie als het gaat om een ‘ondeugdelijk product’ en als de situatie voldoet aan bepaalde voorwaarden.

Ondeugdelijk product

Biedt een product niet wat u ervan mocht verwachten? Terwijl u het normaal gebruikt hebt? Dan is het niet goed. Dat noemen we 'non-conformiteit' of een 'ondeugdelijk product'.

Een product is bijvoorbeeld niet goed als:

  • het niet compleet is, terwijl u dat wel mocht verwachten
  • het beschadigd is, terwijl dat niet vooraf gemeld is
  • u er niet mee kunt doen wat de verkoper gezegd heeft of wat normaal is
  • het korter meegaat dan u mocht verwachten
  • uw slimme apparaat, digitale bestand of digitale dienst geen updates krijgt, terwijl u dat wel mocht verwachten
  • de beloofde gebruiksaanwijzing er niet bij zit of als het product kapot gaat door het volgen van de gebruiksaanwijzing

Voorwaarden

U hebt alleen wettelijke garantie onder de volgende voorwaarden:

  • U hoefde niet te verwachten dat het al zo snel kapot zou gaan. Als u bij de verkoop al akkoord ging met het probleem kunt u achteraf niet klagen.
  • U hebt het product op een normale manier gebruikt. U hebt het dus niet zelf kapot gemaakt of beschadigd. Soms komt u er niet uit met de verkoper wiens schuld het is. Bekijk dan wie de schuld moet bewijzen.
  • Het is geen normale slijtage.
  • U hebt het product goed onderhouden.
  • U hebt de updates die u kreeg goed geïnstalleerd.
  • U klaagt bij de verkoper binnen 2 maanden nadat u het probleem ontdekte. Werkt een digitaal bestand of digitale dienst niet goed? Dan geldt deze voorwaarde niet.

Hoelang duurt garantie

Bij verkopers- of fabrieksgarantie staat in de voorwaarden hoe lang u garantie krijgt. Het aantal jaar kiest de verkoper of fabrikant zelf. Krijgt u geen garantie (meer)? Dan hebt u misschien nog wel wettelijke garantie. Die mag de verkoper niet korter maken, want die hebt u volgens de wet.

Zolang u mag verwachten dat het product meegaat

De 'wettelijke garantie' heeft in Nederland geen vaste termijn. Het gaat om: hoelang u mag verwachten dat een product meegaat. Als iets sneller stuk gaat dan logisch, hebt u recht op een oplossing.

Wat u mag verwachten hangt af van alle eigenschappen van uw aankoop. Bijvoorbeeld:

  • de prijs: van een dure laptop kunt u bijvoorbeeld verwachten dat hij langer mee gaat dan een goedkope
  • het soort product: van een koekenpan van de markt kunt u minder verwachten dan een gietijzeren braadpan van een speciaalzaak
  • is het product nieuw of tweedehands: van een tweedehands product of een showmodel kunt u bijvoorbeeld minder verwachten dan van een nieuw product
  • de beloftes in een folder of website of een reclame-uiting van de fabrikant, of op de verpakking
  • als u akkoord gaat met een probleem aan het product kunt u daar later niet over klagen

Voorbeelden

U koopt een goedkope tweedehands auto. De verkoper vertelde dat de auto oud is en hij er niet voor kan instaan dat alles nog goed werkt. Daarom is de auto goedkoop. U koos ervoor de auto toch te kopen. U hebt dan minder snel recht op een kosteloze reparatie of vervanging als de auto snel kapot gaat. Dat kon u verwachten.

U koopt een tablet. Vele jaren werkt de tablet goed en krijgt die updates. Maar daarna merkt u dat steeds meer apps niet werken op die tablet. U kunt ze niet meer updaten, want het besturingssysteem is te oud. Na vele jaren kunt u dat redelijkerwijs verwachten.

Geen vaste wettelijke termijn

Er staat niet per product in de wet hoe lang het mee moet gaan. Sommige verkopers gebruiken de duur per product die branchevereniging Techniek Nederland inschat. Maar hun inschatting van de gebruiksduur is geen wettelijke termijn. Dus mocht u door alle eigenschappen bij uw aankoop verwachten dat uw product langer mee zou gaan dan zij inschatten? Dan hebt u nog recht op een oplossing.

Soms langer dan 2 jaar

Soms denken mensen dat garantie standaard 2 jaar is. Maar in Nederland kunt u ook langer dan 2 jaar recht hebben op een oplossing. Duurdere of duurzame producten horen bijvoorbeeld vaak langer dan 2 jaar mee te gaan.

Soms is kortere duur te verwachten

U hebt volgens Europese regels ten minste 2 jaar recht op een oplossing bij een product dat eerder kapot gaat dan verwacht. Maar alleen áls het product niet voldoet aan de verwachtingen. Van heel goedkope of eenvoudige producten hoeft u niet te verwachten dat ze lang meegaan. U hebt dan dus ook geen recht op een oplossing als ze eerder dan 2 jaar kapot gaan.

Verkoper is verantwoordelijk

Ga altijd eerst terug naar de verkoper. Die moet het probleem voor u oplossen of de fabrikant inschakelen. Want alleen de verkoper moet wettelijke garantie geven, niet de fabrikant.

Soms raadt de verkoper u dan aan om zelf contact met de fabrikant op te nemen. U hoeft dat niet te doen. Want de verkoper blijft verantwoordelijk. Maar soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant.

Garantie bijkopen

U kunt soms garantie kopen bij een product. Soms geeft dit niet meer rechten dan u al hebt volgens de wet. Wettelijk hebt u namelijk al recht op reparatie of vervanging als uw aankoop eerder kapot gaat dan u mocht verwachten bij normaal gebruik.

Bijkopen is dus alleen slim als de garantie u meer geeft dan de wettelijke garantie. Lees dus de voorwaarden om te zien wat de garantie inhoudt.

Garantie bijkopen heeft bijvoorbeeld voordelen als:

  • u langer garantie krijgt dan bijwettelijke garantie
  • de verkoper het ook gratis oplost als het product door uw schuld kapot is
  • of de verkoper langer dan 1 jaar de bewijslast van schuld op zich neemt

Overdragen van garantie

Wilt u weten of u garantie kan overdragen aan iemand anders? De 'wettelijke garantie' gaat vanzelf mee naar een nieuwe eigenaar. De verkoper mag dus niet tegen een nieuwe eigenaar zeggen dat het niet meer geldt als het is doorverkocht. Want de nieuwe eigenaar heeft dezelfde rechten als de eerste eigenaar van een product. De rechten gaan volgens de wet mee met het product.

Wilt u weten of u garantie kan overdragen aan iemand anders? De 'wettelijke garantie' gaat vanzelf mee naar een nieuwe eigenaar. De verkoper mag dus niet tegen een nieuwe eigenaar zeggen dat het niet meer geldt als het is doorverkocht. Want de nieuwe eigenaar heeft dezelfde rechten als de eerste eigenaar van een product. De rechten gaan volgens de wet mee met het product.

Om te bepalen hoe lang de nieuwe eigenaar nog wettelijke garantie heeft, moet u tellen vanaf de eerste koop. Mocht de eerste eigenaar ervan uitgaan dat het product 3 jaar meegaat? En neemt u het product na 2 jaar over? Dan hebt u nog 1 jaar wettelijke garantie.

Of u verkopers- of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. Die mag de verkoper of fabrikant namelijk zelf kiezen. Daarin kan staan dat de garantie niet overdraagbaar is. Maar dat raakt de wettelijke garantie niet, die geldt los van wat in de voorwaarden staat. En die gaat volgens de wet dus mee met het product.

Andere mogelijkheden

Naast garantie, kunt u soms ook nog andere rechten gebruiken:

  • Hebt u het product via internet gekocht? Of op straat of aan de deur? Dan hebt u meestal 14 dagen bedenktijd. Tijdens de bedenktijd kunt u het product zonder reden terugsturen en u krijgt uw geld terug. Maar als er retourkosten gelden, kunt u beter wettelijke garantie gebruiken. Dan moet de verkoper het gratis oplossen, dus ook zonder retourkosten.
  • Klopten de beloftes van een verkoper niet? En had u het product niet gekocht als u de juiste informatie had gekregen? Dan bent u misleid. U mag met die reden de aankoop ongedaan maken. U moet het product dan teruggeven en u krijgt uw geld terug.

Als u er samen niet uitkomt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.

Zie ook