Ik krijg mijn product maar niet thuisbezorgd. Wat nu?

Koopt u een product op afstand, bijvoorbeeld via een webwinkel of sociale media pagina? En hebt u met de ondernemer afgesproken wanneer u het product thuis krijgt? Dan moet hij zich daar aan houden. Maar misschien heeft de ondernemer een goede reden waarom hij het product nog niet kan bezorgen. Neem daarom eerst even contact op met de ondernemer. Kijk of u een andere afspraak kunt maken over de bezorging.

Hoe snel moet ik mijn bestelling krijgen?

De ondernemer moet zich aan de afspraak houden. Zegt een ondernemer bijvoorbeeld dat het product binnen vijf werkdagen te leveren is? Dan moet hij dat ook doen.

Heeft de ondernemer geen levertermijn met u afgesproken? In de wet staat dat u het product dan uiterlijk binnen dertig dagen moet krijgen. Dit geldt voor alle producten die u koopt via internet, social media, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus.

Wat kan ik doen als de levertijd voorbij is?

Is de levertijd die de ondernemer heeft beloofd voorbij? Of was er geen levertijd beloofd en heeft de ondernemer niet binnen dertig dagen geleverd?

Kijk dan of u recht hebt op bedenktijd. Hebt u recht op bedenktijd? Dan kunt u de overeenkomst direct ontbinden. Dat betekent dat u de ondernemer laat weten dat u het product toch niet koopt. De ondernemer moet dan binnen veertien dagen uw geld terugbetalen.

Wilt u het product toch nog hebben? Of kunt u geen gebruik maken van bedenktijd? Dan moet u de ondernemer een laatste kans geven om alsnog het product te leveren. Doet hij dit ook niet? Dan kunt u de overeenkomst ook ontbinden. U kunt dan kosteloos van de koop af. Hebt u al betaald? Dan moet de ondernemer u zo snel mogelijk terug betalen.

Hebt u recht op bedenktijd? Gebruik dan deze voorbeeldbrief om de overeenkomst te ontbinden.

Hebt u geen recht op bedenktijd? Gebruik dan deze voorbeeldbrief.

Soms hoeft u de ondernemer niet nog een kans te geven. Dat is zo in de volgende situaties.

  • Als de ondernemer heeft laten weten dat hij niet gaat leveren.
  • Als het duidelijk is dat de afgesproken levertijd essentieel is. Omdat u het product niet meer nodig hebt als u het te laat krijgt. Bijvoorbeeld als u een bruidsboeket bestelt.
  • Als u bij de bestelling duidelijk hebt aangegeven dat de levertijd voor u essentieel is. Bijvoorbeeld omdat het een cadeau is dat u op 5 december wilt geven.

Is er sprake van een van deze situaties? Dan kunt u de overeenkomst ook ontbinden. Ook dan moet de ondernemer u zo snel mogelijk terug betalen.

Hebt u al een brief geschreven? Maar krijgt u uw geld niet terug?

Kijk dan of u naar de Geschillencommissie kunt of schakel uw rechtsbijstandverzekering in. U kunt naar de Geschillencommissie als de ondernemer is aangesloten bij Thuiswinkel.org of bij de Stichting Webshop Keurmerk. Wilt u meer informatie over de procedure en voorwaarden bij de Geschillencommissie? Kijk dan op de website van De Geschillencommissie.

Denkt u dat u bent opgelicht?

Iedereen kan slachtoffer worden van oplichting. U hebt bijvoorbeeld iets gekocht via een webwinkel of sociale media pagina. U hebt betaald maar u hebt uw product nooit gekregen. U komt erachter dat de website of sociale media pagina opeens niet meer bestaat. Of u hebt alleen een lege doos opgestuurd gekregen. De ondernemer is niet bekend bij de Kamer van Koophandel. De contactgegevens op de website kloppen niet en u kunt daardoor geen contact krijgen met de ondernemer.

U vermoedt dat u te maken hebt met oplichting. Hieronder vertellen wij u wat ConsuWijzer voor u kan betekenen en wat u zelf het beste kunt doen.

Wat kan ConsuWijzer bij oplichting voor u betekenen?

Oplichting is geregeld in het strafrecht. ConsuWijzer geeft advies en informatie over het consumentenrecht. Wij geven u informatie over uw rechten en plichten die u hebt richting de ondernemer. Omdat u een koopovereenkomst met hem hebt gesloten. Oplichting valt buiten ons werkterrein. Wij kunnen u hierover dan ook geen goed advies of informatie geven.

Wij registreren wel alle meldingen die wij krijgen over ondernemers. Deze meldingen kunnen interessant zijn voor de Autoriteit Consument & Markt. ConsuWijzer is het informatieloket van deze toezichthouder.

Wat kunt u zelf nog meer doen?

Hebt u betaald en wilt u uw geld terug? Ga na of u via het betalingssysteem waarmee u het product betaald hebt, uw geld kunt terugkrijgen.

Denkt u dat u te maken hebt met oplichting? Doe dan aangifte bij de politie. Kijk voor meer informatie op de website over internetoplichting van de politie. U kunt via deze website ook aangifte doen.

Komt u er niet uit en wilt u rechtshulp? Ga na of u een rechtsbijstandverzekering hebt en schakel deze in.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Forward