Ik krijg mijn product maar niet thuisbezorgd. Wat nu?

Koopt u een product op afstand, bijvoorbeeld via internet? En hebt u met de verkoper afgesproken wanneer u het product thuis krijgt? Dan moet hij zich daar aan houden. Maar misschien heeft de verkoper een goede reden waarom hij het product nog niet kan bezorgen. Neem daarom eerst even contact op met de verkoper. Kijk of u een andere afspraak kunt maken over de bezorging.

Hoe snel moet ik mijn bestelling krijgen?

De verkoper moet zich aan de afspraak houden. Zegt een verkoper bijvoorbeeld dat het product binnen vijf werkdagen te leveren is? Dan moet hij dat ook doen.

Heeft de verkoper geen levertermijn met u afgesproken? In de wet staat dat u het product dan uiterlijk binnen dertig dagen moet krijgen. Dit geldt voor alle producten die u koopt via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus.

Wat kan ik doen als de levertijd voorbij is?

Is de levertijd die de verkoper heeft beloofd voorbij? Of was er geen levertijd beloofd en heeft de verkoper niet binnen dertig dagen geleverd?

Kijk dan of u recht hebt op bedenktijd. Hebt u recht op bedenktijd? Dan kunt u de overeenkomst direct ontbinden. Dat betekent dat u de verkoper laat weten dat u het product toch niet koopt. De verkoper moet dan binnen veertien  dagen uw geld terugbetalen.

Wilt u het product toch nog hebben? Of kunt u geen gebruik maken van bedenktijd? Dan moet u de verkoper een laatste kans geven om alsnog het product te leveren. Doet hij dit ook niet? Dan kunt u de overeenkomst ook ontbinden. U kunt dan kosteloos van de koop af. Hebt u al betaald? Dan moet de verkoper u zo snel mogelijk terug betalen.

Hebt u recht op bedenktijd? Gebruik dan deze voorbeeldbrief om de overeenkomst te ontbinden.

Heeft u geen recht op bedenktijd? Gebruik dan deze voorbeeldbrief.

Soms hoeft u de verkoper niet nog een kans te geven. Dat is zo in de volgende situaties.

  • De verkoper heeft laten weten dat hij niet gaat leveren.
  • Als het  duidelijk is dat de afgesproken levertijd essentieel is. Omdat u het product niet meer nodig hebt als u het te laat krijgt. Bijvoorbeeld als u een bruidsboeket bestelt.
  • U hebt bij de bestelling duidelijk aangegeven dat de levertijd voor u essentieel is. Bijvoorbeeld omdat het een cadeau is dat u op 5 december wilt geven.

Is er sprake van een van deze situaties? Dan kunt u de overeenkomst ook ontbinden. Ook dan moet de verkoper u zo snel mogelijk terug betalen.

Hebt u al een brief geschreven? Maar krijgt u uw geld niet terug?

Kijk dan of u naar de Geschillencommissie kunt of schakel uw rechtsbijstandverzekering in. U kunt naar de Geschillencommissie als de verkoper is aangesloten bij Thuiswinkel.org of bij de Stichting Webshop Keurmerk. Wilt u meer informatie over de procedure en voorwaarden bij de Geschillencommissie? Kijk dan op de website van De Geschillencommissie.

Denkt u dat u bent opgelicht?

Iedereen kan slachtoffer worden van oplichting. U hebt bijvoorbeeld iets gekocht via een website. U hebt betaald maar u hebt uw product nooit gekregen. U komt erachter dat de website opeens niet meer bestaat. Of u hebt alleen een lege doos opgestuurd gekregen. De verkoper is niet bekend bij de Kamer van Koophandel. De contactgegevens op de website kloppen niet en u kunt daardoor geen contact krijgen met de verkoper.

U vermoedt dat u te maken hebt met oplichting. Hieronder vertellen wij u wat ConsuWijzer voor u kan betekenen en wat u zelf het beste kunt doen.

Wat kan ConsuWijzer bij oplichting voor u betekenen?

Oplichting is geregeld in het strafrecht. ConsuWijzer geeft advies en informatie over het consumentenrecht. Wij geven u informatie over uw rechten en plichten die u hebt richting de verkoper. Omdat u een koopovereenkomst met hem hebt gesloten. Oplichting valt buiten ons werkterrein. Wij kunnen u hierover dan ook geen goed advies of informatie geven.

Wij registreren wel alle meldingen die wij krijgen over ondernemers. Deze meldingen kunnen interessant zijn voor de Autoriteit Consument & Markt. ConsuWijzer is het informatieloket van deze toezichthouder.

Wat kunt u zelf nog meer doen?

Hebt u betaald en wilt u uw geld terug? Ga na of u via het betalingssysteem waarmee u het product betaald hebt, uw geld kunt terugkrijgen.

Denkt u dat u te maken hebt met oplichting? Doe dan aangifte bij de politie. Kijk voor meer informatie op de website over internetoplichting van de politie. U kunt via deze website ook aangifte doen.

Komt u er niet uit en wilt u rechtshulp? Ga na of u een rechtsbijstandverzekering hebt en schakel deze in.

Heeft deze informatie u geholpen?

Forward