De energienota

Ik krijg een energienota over een jaar waarvoor ik al een rekening heb gehad. Moet ik betalen?

Soms krijgt u een tweede rekening van uw energieleverancier. Dit noemen we een naheffing. Die krijgt u bijvoorbeeld als meterstanden zijn geschat en de meterstanden later wel zijn doorgegeven. Zo kan uw energieleverancier de oude rekening herstellen. En de kosten in rekening brengen op basis van uw daadwerkelijke verbruik.

De energieleverancier moet een naheffing binnen 2 jaar versturen. Deze 2 jaar gaan in vanaf het moment dat de oorspronkelijke jaar- of eindafrekening betaald had moeten zijn. Is deze termijn voorbij? Dan is de energieleverancier te laat. De rekening is dan 'verjaard'. U hoeft de rekening niet meer te betalen.

Let op

Stuurt de energieleverancier u een brief waarin hij u herinnert aan de energienota? Dan gaat de verjaringstermijn opnieuw in op het moment dat u de herinnering krijgt. Dit wordt ook wel het 'stuiten van de verjaring' genoemd.

Zijn uw meterstanden een aantal jaar achter elkaar geschat?

Hebt u al die jaren te weinig betaald voor uw energiegebruik? En zijn de meterstanden meer dan 2 jaar geschat? Neem dan contact op met ConsuWijzer.

Wat moet u doen als u verhuist?

Gaat u verhuizen? En hebt u nog rekeningen open staan? Laat uw energieleverancier weten naar welk adres u verhuist. Doet u dit niet? Dan kunt u de energieleverancier niet kwalijk nemen dat hij de rekening en eventuele herinneringen naar het verkeerde adres stuurt.

Mijn energienota is verjaard, maar de energieleverancier vraagt toch om betaling. Wat moet ik doen?

Is uw energienota verjaard? En vraagt de energieleverancier toch om betaling? Of klopt de naheffing niet? Schrijf een brief of e-mail met uw bezwaar naar uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Hebt u uw bezwaar ingediend? Dan moet uw leverancier binnen 4 weken een besluit nemen. Tot die tijd hoeft u niet te betalen.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.