Soms krijgt u een tweede rekening van uw energieleverancier. Dit noemen we een naheffing. Die krijgt u bijvoorbeeld als meterstanden zijn geschat en de meterstanden later wel zijn doorgegeven. Zo kan uw energieleverancier de oude rekening herstellen. En de kosten in rekening brengen op basis van uw daadwerkelijke verbruik.
De energieleverancier moet een naheffing binnen 2 jaar versturen. Deze 2 jaar gaan in vanaf het moment dat de oorspronkelijke jaar- of eindafrekening betaald had moeten zijn. Is deze termijn voorbij? Dan is de energieleverancier te laat. De rekening is dan 'verjaard'. U hoeft de rekening niet meer te betalen.
Stuurt de energieleverancier u een brief waarin hij u herinnert aan de energierekening? Dan gaat de verjaringstermijn opnieuw in op het moment dat u de herinnering krijgt. Dit wordt ook wel het 'stuiten van de verjaring' genoemd.
Hebt u al die jaren te weinig betaald voor uw energiegebruik? En zijn de meterstanden meer dan 2 jaar geschat? Neem dan contact op met ACM ConsuWijzer.
Gaat u verhuizen? En hebt u nog rekeningen open staan? Laat uw energieleverancier weten naar welk adres u verhuist. Doet u dit niet? Dan kunt u de energieleverancier niet kwalijk nemen dat hij de rekening en eventuele herinneringen naar het verkeerde adres stuurt.
Is uw energierekening verjaard? En vraagt de energieleverancier toch om betaling? Of klopt de naheffing niet? Schrijf een brief of e-mail met uw bezwaar naar uw energieleverancier. Gebruik één van onze voorbeeldbrieven:
Hebt u uw bezwaar ingediend? Dan moet uw leverancier binnen 4 weken een besluit nemen. Tot die tijd hoeft u niet te betalen.