Duurzame energie

Wat is terugleveren? En hoe werkt salderen?

Wekt u zelf duurzame energie op? Bijvoorbeeld via zonnepanelen? Een deel van deze energie verbruikt u zelf. De rest levert u terug aan het openbare net. Maar als de zon niet schijnt hebt u ook energie nodig. U verbruikt op dat moment meer dan u zelf opwekt. Deze energie krijgt u van uw energieleverancier.

Op uw energierekening staat hoeveel energie u geleverd hebt gekregen van uw energieleverancier. Dat staat vermeld in kWh. Levert u zelf energie aan het openbare net? Dat trekt uw leverancier van de door hem geleverde energie af. Deze aftreksom heet salderen. Er zijn een aantal regels.

  • Niet alle energie die u teruglevert telt mee voor het salderen. De grens ligt bij de energie die u afneemt van uw leverancier. Dit heet de salderingsgrens. 
  • Levert u meer terug? Dan krijgt u een terugleververgoeding
  • Uw energieleverancier moet over elk contractjaar salderen. Dus niet per kalenderjaar. En ook niet per deel van het jaar. 
  • U levert de elektriciteit terug via dezelfde aansluiting waarmee u energie krijgt. 
  • Salderen mag alleen als u een kleinverbruikersaansluiting hebt. Uw energieleverancier kan u vertellen welke aansluiting u hebt. 
  • U moet zijn aangemeld via Energieleveren.nl. Dat kan uw installateur ook voor u doen.
  • Hebt u een slimme meter? Deze meet direct wat u verbruikt en teruglevert. En geeft dit door aan de leverancier.

Let op

Vanaf 2023 wordt de salderingsregeling langzaam afgebouwd. U kunt daarna niet meer uw teruggeleverde elektriciteit van uw verbruikte elektriciteit aftrekken. Het percentage dat u kunt salderen daalt ieder jaar tot 0 procent in 2031. Dan krijgt u alleen nog een terugleververgoeding. 

Hoe hoog is de salderingsgrens?

De salderingsgrens is gelijk aan de hoeveelheid energie die u van uw energieleverancier geleverd hebt gekregen. In de rekensom voor salderen geldt deze hoeveelheid energie als grens. U kunt dus nooit meer salderen dan wat u geleverd hebt gekregen. Hoe hoog uw salderingsgrens is, vindt u terug op uw energierekening.

Voorbeeld

Uw energieleverancier levert u 3500 KWh. Uw zonnepanelen leveren 2000 kWh op. Daarvan gebruikt u direct zelf 1000 KWh. U levert dan 1000 kWh terug aan het openbare net. 

De salderingsgrens is de geleverde energie van uw energieleverancier. In dit voorbeeld 3500 kWh. Daarvan trekt de leverancier de 1000kWh af die u hebt teruggeleverd.  U moet dus nog voor 2500 KWh betalen.

Ik lever meer terug dan ik van mijn energieleverancier krijg. Wat nu?

Na het salderen blijft er nog een hoeveelheid energie over. Uw energieleverancier betaalt u hiervoor een terugleververgoeding. Uw leverancier bepaalt zelf de hoogte van de vergoeding. Hij moet u hierover informeren en u kunt leveranciers hierop ook vergelijken.

Voorbeeld

Uw energieleverancier levert u 500 kWh. Uw zonnepanelen leveren 2200 kWh op. Daarvan gebruikt u zelf 1000 kWh. U levert dan 1200 kWh terug aan het openbare net.

De salderingsgrens is de geleverde energie van uw energieleverancier. In dit voorbeeld 500 kWh. Van de 500 kWh zou de door u teruggeleverde energie van 1200 kWh afgetrokken moeten worden. Maar omdat er een salderingsgrens is van 500 kWh, wordt er maar tot 500 kWh afgetrokken. Voor de 700kWh die over blijft ontvangt u een terugleververgoeding.

Ik wek zelf energie op. Moet mijn energieleverancier daarmee rekening houden bij het bepalen van het termijnbedrag?

Hebt u aan uw energieleverancier doorgegeven dat u energie teruglevert? En hebt u zich aangemeld via Energieleveren.nl, of heeft uw installateur dat gedaan? Dan kan uw leverancier deze gegevens gebruiken voor een nieuw termijnbedrag.

Elk jaar bepaalt uw energieleverancier een nieuw termijnbedrag voor het komende jaar. Uw leverancier probeert de hoogte hiervan zo goed mogelijk in te schatten. Hij kijkt daarvoor naar de energie die u hebt verbruikt. En naar wat u zelf opwekt. Zo zorgt uw leverancier ervoor dat u bij de jaarafrekening of eindafrekening zo weinig mogelijk hoeft bij te betalen of terugkrijgt.

Op uw energierekening staat altijd het nieuwe termijnbedrag voor het komende jaar. Is er bij uw nieuwe termijnbedrag geen rekening gehouden met de energie die u zelf opwekt? Of vindt u het te hoog? U kunt het termijnbedrag laten veranderen.

Mijn energieleverancier saldeert niet over de hele periode van mijn energierekening. Wat kan ik doen?

Saldering moet over het totale verbruik van uw jaar- of eindafrekening gaan. Uw leverancier moet kijken naar hoeveel elektriciteit u hebt afgenomen in de contractperiode. En moet de elektriciteit die u zelf hebt geleverd daarvan af trekken. Uw energieleverancier mag dus niet uitgaan van een gedeelte van uw verbruik. Ook niet als u pas tijdens uw contractperiode bent begonnen met terugleveren.
Verrekent uw energieleverancier uw teruglevering niet met het volledige verbruik? Neem contact op en vraag om uitleg. Misschien is er een fout gemaakt en kan uw leverancier dit voor u oplossen.
Wil uw energieleverancier het probleem met uw energierekening niet oplossen? Dien een bezwaar in. Kijk in de algemene voorwaarden van de energieleverancier. Hierin staat hoe u een bezwaar kunt indienen. En hoe snel u dat moet doen. Schrijf dan een brief of e-mail aan uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Uw energieleverancier moet binnen 4 weken op uw bezwaar reageren. Hebt u uw brief verstuurd? En hebt u nog niet gehoord wat uw energieleverancier met uw klacht doet? Dan hoeft u nog even niet te betalen. U hoeft pas te betalen als uw leverancier u heeft verteld wat de beslissing is.

Op mijn energierekening staat niet de elektriciteit die ik heb teruggeleverd. Wat kan ik doen?

Op uw energierekening staat:

  • hoeveel energie u hebt verbruikt
  • hoeveel energie u hebt teruggeleverd
  • hoeveel energie u hebt gesaldeerd
  • welke terugleververgoeding u hebt gekregen

Dit moet op 1 rekening staan. Klopt uw energierekening niet? Brengt uw leverancier bijvoorbeeld eerst uw verbruik in rekening? En krijgt u later een nota waarop hij uw teruglevering verrekent? Neem contact op met uw energieleverancier en leg het probleem voor.
Wil uw energieleverancier het probleem met uw energierekening niet oplossen? Dien een bezwaar in. Kijk in de algemene voorwaarden van de energieleverancier. Hierin staat hoe u een bezwaar kunt indienen. En hoe snel u dat moet doen. Schrijf dan een brief of e-mail aan uw energieleverancier.

Moet ik mijn brief aangetekend versturen?

De energieleverancier moet binnen 4 weken op uw bezwaar reageren. Hebt u uw brief verstuurd? En hebt u nog niet gehoord wat uw energieleverancier met uw klacht doet? Dan hoeft u nog even niet te betalen. U hoeft pas te betalen als uw leverancier u heeft verteld wat de beslissing is.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.