ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Meters, meterstanden en verbruik

Meterstanden op uw energierekening

U krijgt 1 keer per jaar een jaarafrekening van uw energieleverancier. En als u overstapt naar een andere energieleverancier of verhuist naar een ander adres, krijgt u een eindafrekening. Op uw jaarafrekening of eindafrekening staat hoeveel energie u hebt verbruikt en wat u daarvoor moet betalen. Dat berekent uw energieleverancier met uw meterstanden. En hebt u energie teruggeleverd, bijvoorbeeld met zonnepanelen? Ook dat moet op de rekening staan.

Als u een slimme meter hebt dan hoeft u niets te doen. Uw netbeheerder leest de meterstanden van uw slimme meter uit. De netbeheerder geeft de meterstanden door aan uw energieleverancier.

Hebt u geen slimme meter? Of hebt u de slimme meter uitstaan? Dan geeft u zelf de meterstanden door aan uw energieleverancier. Dit doet u via een meterkaartje, de telefoon, online of e-mail. Uw netbeheerder gaat om de 3 jaar bij u langs om de meterstanden zelf af te lezen.

Hebt u geen slimme meter? Of staat uw slimme meter uit? Dan vraagt uw energieleverancier u om de meterstanden. Hij bepaalt binnen welke termijn u de meterstanden moet doorgeven. Bent u te laat? Dan schat uw energieleverancier uw verbruik volgens van het standaardjaarverbruik (SJV). Dit gaat uit van het gemiddelde energieverbruik op uw adres van de afgelopen 2 tot 3 jaar. Daarbij houdt uw energieleverancier ook rekening met het weer en de temperatuur in die jaren.

Gaat u verhuizen? Of overstappen? Dan moet u uw meterstanden binnen 5 werkdagen na de datum van uw overstap of verhuizing doorgeven.

Geef uw meterstanden niet te vroeg door, maar pas aan het einde van het contractjaar. U krijgt dan een zo volledig mogelijke jaarafrekening. En u krijgt dan geen rekening voor het verbruik in de rest van het jaar. Dit kan bijvoorbeeld gunstig zijn als u zonnepanelen gebruikt en energie teruglevert.

De eindafrekening krijgt u binnen 6 weken na de overstap of verhuizing. Op de eindafrekening staan de meterstanden. Controleer of de standen op deze eindafrekening hetzelfde zijn als de standen die u hebt doorgegeven. Op uw eindafrekening staat ook of de meterstanden geschat zijn. Uw jaarafrekening krijgt u 1 jaar na de start van uw overeenkomst. Of 1 jaar nadat u uw laatste jaarafrekening ontving. Is het jaar voorbij? Dan ontvangt u binnen 6 weken de jaarafrekening van uw energieleverancier. Verandert u van energieleverancier kort nadat uw vaste contractperiode afloopt? Dan kan de leverancier uw jaarafrekening en uw eindafrekening samenvoegen.

Voorbeelden

  • Uw nieuwe energiecontract ging in op 10 maart 2021. Dan ontvangt u uiterlijk 21 april 2022 uw eerste jaarafrekening.
  • U kreeg uw laatste jaarafrekening op 30 december 2020. Dan ontvangt u uiterlijk 11 februari 2022 uw nieuwe jaarafrekening.

Hebt u energie teruggeleverd, bijvoorbeeld met zonnepanelen? Op uw jaarafrekening moet duidelijk staan hoeveel u hebt teruggeleverd. Dit trekt de leverancier van de door hem geleverde energie af. Deze aftreksom heet salderen.

Hebt u meer teruggeleverd? Dan krijgt u een terugleververgoeding van uw energieleverancier. Ook dit moet duidelijk op de energierekening staan.

Hebt u een contract met variabele tarieven? Dan kan uw leverancier uw tarieven wijzigen. Meestal 2 keer per jaar, soms vaker. Hebt u een slimme meter? Dan leest uw netbeheerder de meterstanden uit op de dag dat uw nieuwe tarieven ingaan. De netbeheerder geeft uw meterstanden door aan uw energieleverancier. Zo betaalt u altijd de juiste tarieven voor de gebruikte energie.

Hebt u geen slimme meter? Dan vraagt de leverancier meestal de meterstanden bij u op als de tarieven wijzigen. Wanneer u de meterstanden te laat of niet doorgeeft, dan schat uw leverancier uw meterstanden. Hij houdt hierbij rekening met uw verbruik in het verleden en het weer.

Mijn leverancier vraagt mij niet om de meterstanden bij een tariefwijziging

Uw leverancier schat dan de meterstanden. Dit hoeft niet nadelig te zijn. Het kan ook voordelig voor u uitpakken.

Wilt u niet dat uw energieleverancier uw meterstanden schat? Vraag aan uw netbeheerder om een slimme meter te plaatsen of uw slimme meter ‘aan’ te zetten, als u al een slimme meter hebt. De slimme meter geeft dan automatisch de meterstanden door.

Wilt u niet dat de slimme meter de standen automatisch doorgeeft? Uw leverancier vraagt dan om de meterstanden bij iedere tariefswijziging. Doet hij dat niet? Neem dan contact op met uw leverancier en vraag hoe u de meterstanden zelf kunt doorgeven. Probeer via de website of de klantenservice de meterstanden door te geven. Maak een foto met datum op de dag dat de nieuwe tarieven ingaan. Doe dit op 1 januari 2023 en bij elke tariefwijziging. Zo kunt u later uw jaarafrekening controleren en uw echte verbruik bewijzen.

Als u de jaarafrekening krijgt, controleer of u te veel moet betalen. Controleer uw verbruik bij elk tarief. Betaalt u meer door een verkeerde schatting van de meterstanden? Stuur een e-mail of een brief aan uw leverancier met uw klacht en de foto’s als bewijs. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Op 1 januari 2023 verandert veel voor uw energierekening. Daarom heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de energieleveranciers gevraagd om de meterstanden van alle klanten op deze dag op te nemen. Dit verandert op 1 januari 2023:

  • het prijsplafond gaat in
  • de btw gaat van 9% naar 21%
  • de energiebelasting
  • veel leveranciers hebben nieuwe tarieven voor de energie die u verbruikt

Kloppen de meterstanden niet met wat u hebt doorgegeven? Zijn uw meterstanden geschat? Of hebt u na 6 weken nog steeds geen afrekening gekregen? Schrijf een brief of e-mail met uw bezwaar naar uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrieven:

Klopt uw factuur niet? Bijvoorbeeld omdat de meterstanden niet juist zijn? En hebt u uw bezwaar opgestuurd? Dan moet uw leverancier binnen 4 weken een besluit nemen. Tot die tijd hoeft u niet te betalen.

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Los het nu op!

Zie ook