ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Meters, meterstanden en verbruik

Meterstanden op uw energierekening

U krijgt 1 keer per jaar een jaarafrekening van uw energieleverancier. En als u overstapt van energieleverancier of verhuist naar een ander adres, krijgt u een eindafrekening. Op beide staat hoeveel u hebt verbruikt en wat u daarvoor moet betalen. Dat berekent uw energieleverancier met uw meterstanden.

Dat kan op 2 manieren:

  1. U geeft de standen door via een meterkaartje, de telefoon of e-mail.
  2. Hebt u een slimme meter? Deze geeft de meterstanden zelf door aan uw leverancier. U hoeft niets te doen.
Let op

Geeft u de meterstanden zelf door? Doe dit dan niet te vroeg, maar pas aan het einde van het contractjaar. U krijgt dan een zo volledig mogelijke jaarafrekening. En u krijgt dan geen rekening voor het verbruik in de rest van het jaar. Dit kan bijvoorbeeld gunstig zijn als u zonnepanelen gebruikt en energie teruglevert.

Vraagt de leverancier om uw meterstanden? Dan bepaalt hij binnen welke termijn u de meterstanden moet doorgeven. Bent u te laat? Dan schat uw energieleverancier uw verbruik volgens van het standaard jaarverbruik (SJV). Dit is gebaseerd op het gemiddelde energieverbruik op uw adres van de afgelopen 2 tot 3 jaar. Daarbij houdt uw energieleverancier ook rekening met het weer en de temperatuur in die jaren.

U moet uw meterstanden binnen 5 werkdagen na de datum van uw overstap of verhuizing doorgeven.

Na de overstap of verhuizing krijgt u binnen 6 weken een eindafrekening. Op de eindafrekening staan de meterstanden. Controleer of de standen op deze eindafrekening hetzelfde zijn als de standen die u hebt doorgegeven. Op uw eindafrekening staat ook of de meterstanden geschat zijn.

Uw energieleverancier moet u 1 jaar na de start van uw overeenkomst de jaarafrekening sturen. Of 1 jaar nadat u uw laatste jaarafrekening ontving. Is het jaar voorbij? Dan ontvangt u binnen 6 weken de jaarafrekening van uw energieleverancier.

Voorbeeld

Uw nieuwe energiecontract ging in op 10 maart 2021. Dan ontvangt u uiterlijk 21 april 2022 uw eerste jaarafrekening.

Voorbeeld

U kreeg uw laatste jaarafrekening op 30 december 2020. Dan mag u uw nieuwe jaarafrekening niet later dan 11 februari 2022 ontvangen.

Kloppen de meterstanden niet met wat u hebt doorgegeven? Zijn uw meterstanden geschat? Of hebt u na 6 weken nog steeds geen afrekening gekregen? Schrijf een brief of e-mail met uw bezwaar naar uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrieven:

Klopt uw factuur niet? Bijvoorbeeld omdat de meterstanden niet juist zijn? En hebt u uw bezwaar ingediend? Dan moet uw leverancier binnen 4 weken een besluit nemen. Tot die tijd hoeft u niet te betalen.

Tip

Zet geld opzij voor elke maand dat u geen energienota krijgt. Zo hebt u later geen problemen met betalen.

Hebt u een contract met variabele tarieven? Dan kan uw leverancier uw tarieven wijzigen. Meestal 2 keer per jaar, soms wel vaker. Hebt u een slimme meter? Dan leest uw netbeheerder de meterstanden uit op de dag dat uw nieuwe tarieven ingaan. De netbeheerder geeft uw meterstanden door aan uw energieleverancier. Zo betaalt u altijd de juiste tarieven voor de gebruikte energie.

Hebt u geen slimme meter? De leverancier kan dan de meterstanden bij u opvragen als de tarieven wijzigen. Of hij kan ook uw meterstanden inschatten. De leverancier houdt hiermee rekening met uw verbruik in het verleden en het weer. Vraag bij uw leverancier na hoe hij uw verbruik bepaalt.

Kloppen de meterstanden op uw jaarafrekening of eindafrekening? En weet u zeker dat uw hoge verbruik niet komt door bijvoorbeeld een verandering in uw huishouden? Dan kan uw netbeheerder controleren of uw gasmeter of elektriciteitsmeter goed werkt. We noemen dat een meterijking.

Vraag de ijking aan bij uw netbeheerder. U kunt ook een onafhankelijke partij inschakelen. De kosten hiervoor moet u in beide gevallen zelf betalen. U krijgt ze terug van de netbeheerder als de meter inderdaad niet goed blijkt te werken.

Wilt u meer informatie over de betrouwbaarheid van uw energiemeter? Kijk op de website van Agentschap Telecom .

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Los het nu op!

Zie ook