Ik heb een probleem met mijn energie of energieleverancier

Ik kan mijn energierekening niet (op tijd) betalen. Wat moet ik doen?

Kunt u uw energierekening niet op tijd betalen? Of hebt u een betalingsachterstand? U kunt hulp krijgen en zo voorkomen dat u wordt afgesloten van energie.

Hebt u uw energierekening niet op tijd betaald? Dan hebt u een betalingsachterstand. Uw energieleverancier moet u dan eerst een betalingsherinnering sturen. U moet meestal binnen 2 weken betalen.

Doet u dit niet? Dan mag uw energieleverancier het contract beëindigen. Ook kan de energieleverancier extra kosten in rekening brengen en een incassobureau inschakelen. Binnen een aantal dagen sluit de netbeheerder u af van energie. Dat kost geld.

Let op

Energieleveranciers hebben dezelfde regels voor zomer en winter. Maar de energieleverancier mag u niet afsluiten als het vriest. Het moet dan wel 2 dagen achter elkaar onder de nul graden zijn in de periode oktober tot en met april. En dit geldt alleen wanneer u uw energierekeningen niet hebt betaald.

Het is duur om afgesloten en opnieuw aangesloten te worden. Zoek dus snel hulp om dit te voorkomen. Volg de volgende stappen.

Vraag uw energieleverancier om hulp

Lukt het niet om uw achterstand in een keer te betalen? Met de meeste energieleveranciers kunt u een betalingsregeling afspreken. Doe dit zo snel mogelijk. Vraag uw energieleverancier voor welke datum u de openstaande rekening moet betalen. Bel uw energieleverancier of gebruik onze voorbeeldbrief.

Let op

Energieleveranciers hoeven geen betalingsregeling met u af te spreken. Ook mag de energieleverancier een waarborgsom vragen. Kijk in de algemene voorwaarden van uw energieleverancier. Spreekt u samen af dat u in termijnen betaalt? Laat dit op papier zetten.

Krijgt u geen betalingsregeling? Meld u dan aan bij een schuldhulpverlener

Kunt u geen betalingsregeling afspreken? Meld u dan aan bij een schuldhulpverlener. Deze maakt afspraken met u om de schuld te betalen. Doe dit vóór de uiterste betaaldatum van uw rekening. Deze datum staat op de betalingsherinnering.

Aangemeld bij een schuldhulpverlener? Stuur uw bewijs naar uw energieleverancier

Hebt u zich aangemeld bij een schuldhulpverlener? Dan krijgt u daarvan een bewijs. Stuur dit bewijs zo snel mogelijk naar uw energieleverancier. De schuldhulpverlener besluit of zij u gaan helpen. Tot dat besluit genomen is mag uw energieleverancier uw contract niet beëindigen.
Meldt u zich niet of niet op tijd aan bij een schuldhulpverlener? Of wijst de schuldhulpverlener uw verzoek af? Dan mag uw energieleverancier u afsluiten van energie.
Besluit de schuldhulpverlener om u te helpen? Dan moet u zich aan de afspraken houden die u met de schuldhulpverlener maakt. Zolang u zich aan deze afspraken houdt, mag de energieleverancier u niet afsluiten.

Tip

Hebt u het bewijs van aanmelding opgestuurd? Vraag of het is aangekomen bij uw energieleverancier.

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.