Iets vragen of melden?

Voorbeeldbrief - Verjaarde rekening voor stroom, gas of warmte

Krijgt u een naheffing voor stroom, gas, stadsverwarming of blokverwarming? En blijkt de rekening verjaard? Met onze voorbeeldbrief laat u de leverancier weten dat u niet hoeft te betalen.

Bekijk deze brief:

[uw naam]
[adres]
[postcode en woonplaats]
[telefoon]
[e-mail]

[naam energieleverancier of warmteleverancier]
[adres]
[postcode en plaats]
[plaats, datum]

Onderwerp: verjaarde rekening


Geachte heer of mevrouw,

Op [datum] kreeg ik van u een naheffing over de [energierekening / warmterekening] van [begindatum] tot en met [einddatum]. Op de naheffing staat een bedrag van [bedrag] euro. Maar de rekening waarover u deze naheffing stuurde, is verjaard.

Hoe is dit wettelijk geregeld?

Volgens artikel 7:28 van het Burgerlijk Wetboek hebt u twee jaar de tijd om een naheffing te sturen. Na deze twee jaar is de rekening verjaard. Ik hoef de rekening dan niet meer te betalen. U kunt deze wet vinden op de website wetten.overheid.nl. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels, zie www.acm.nl.

Wat verwacht ik van u?

Omdat de [energierekening / warmterekening] is verjaard, ga ik ervan uit dat ik de naheffing niet hoef te betalen. En ik verwacht verder geen rekeningen meer van u. Denkt u dat de rekening niet is verjaard? Dan vraag ik u vriendelijk om bewijs.

[deze alinea kunt u naar keuze toevoegen:]

Biedt u geen oplossing?

Blijft u mij vragen om de verjaarde rekening te betalen, dan meld ik dit bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of de rechter, dan kunt u deze zin toevoegen:] En ik ga met mijn klacht naar [De Geschillencommissie Energie / De Geschillencommissie Warmtelevering / de rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.

Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per [e-mail / brief].

Met vriendelijke groet,

[uw naam en handtekening]

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer