Regels bij telefonische verkoop door energiebedrijven
Biedt een energieleverancier u een energiecontract aan via de telefoon? Dan moet u goede informatie krijgen. Ook is een nieuw contract meestal pas geldig wanneer u het hebt ondertekend.
Tijdens het telefoongesprek moet de verkoper het volgende met u doornemen:
- namens welke energieleverancier hij belt, en wat het adres is van deze energieleverancier
- dat de energieleverancier u energie wil verkopen
- de totale prijs van de energie, dus met belastingen, toeslagen en netwerkkosten
- hoe u kunt betalen
- hoe lang het energiecontract minimaal duurt
- dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen
Na uw gesprek krijgt u een bevestiging van de energieleverancier. In die bevestiging vindt u de algemene voorwaarden en het energiecontract. Ook herhaalt de leverancier prijs, betalingsmogelijkheden, duur en de bedenktijd. Daarnaast vertelt de leverancier hoe u kunt opzeggen.
Uw nieuwe energiecontract moet u schriftelijk bevestigen. U moet bijvoorbeeld uw handtekening zetten en u stuurt het contract terug. Of u gaat akkoord via een e-mail.
Wilt u het contract toch liever niet aangaan? Dan hoeft u niets te doen. Het contract is nog niet geldig en u bent niet verplicht het te ondertekenen. U blijft gewoon klant bij uw oude leverancier.
Het contract is wel meteen geldig als u zelf hebt gebeld om een nieuw contract af te sluiten. Of als u akkoord gaat met een verlenging of wijziging van uw huidige contract.
Wilt u niet meer dat een energiebedrijf of ander bedrijf u belt om energie te verkopen? Maak dan gebruik van uw recht van verzet.
Geeft uw energieleverancier u te weinig informatie? Of verkeerde informatie? Dan kan er sprake zijn van misleiding. Dit wordt ook wel een oneerlijke handelspraktijk genoemd.
Vertelt uw energieleverancier u niet dat u een bedenktijd hebt? Dan wordt de bedenktijd van 14 dagen verlengd naar 1 jaar. Informeert uw energieleverancier u toch binnen dat jaar? Dan wordt de bedenktijd vanaf dat moment weer 14 dagen.
Gebruik onze voorbeeldbrieven om het contract te annuleren:
Komt u er samen niet uit?
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.