Iets vragen of melden?

Regels bij telefonische verkoop door energiebedrijven

Biedt een energieleverancier u een energiecontract aan via de telefoon? Dan moet u goede informatie krijgen. Ook is een nieuw contract meestal pas geldig wanneer u het hebt ondertekend. 

Wat moet de verkoper mij vertellen tijdens het telefoongesprek?

Tijdens het telefoongesprek moet de verkoper het volgende met u doornemen:

  • namens welke energieleverancier hij belt, en wat het adres is van deze energieleverancier
  • dat de energieleverancier u energie wil verkopen
  • de totale prijs van de energie, dus met belastingen, toeslagen en netwerkkosten
  • hoe u kunt betalen
  • hoe lang het energiecontract minimaal duurt
  • dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen

Na uw gesprek krijgt u een bevestiging van de energieleverancier. In die bevestiging vindt u de algemene voorwaarden en het energiecontract. Ook herhaalt de leverancier prijs, betalingsmogelijkheden, duur en de bedenktijd. Daarnaast vertelt de leverancier hoe u kunt opzeggen.

Wanneer is het contract geldig?

Uw nieuwe energiecontract moet u schriftelijk bevestigen. U moet bijvoorbeeld uw handtekening zetten en u stuurt het contract terug. Of u gaat akkoord via een e-mail.

Wilt u het contract toch liever niet aangaan? Dan hoeft u niets te doen. Het contract is nog niet geldig en u bent niet verplicht het te ondertekenen. U blijft gewoon klant bij uw oude leverancier.

Let op

Het contract is wel meteen geldig als u zelf hebt gebeld om een nieuw contract af te sluiten. Of als u akkoord gaat met een verlenging of wijziging van uw huidige contract.

Bel-me-niet Register

Wilt u niet dat een energiebedrijf of ander bedrijf u belt om energie te verkopen? Dan kunt u zich inschrijven bij het Bel-me-niet Register.

Energieverkoop op straat en aan de deur

Bent u op straat benaderd door een verkoper van energie? Of is er een verkoper bij u aan de deur geweest? Dan gelden andere regels.

Een energieleverancier geeft te weinig informatie over een aanbod voor een contract. Wat kan ik doen?

Geeft uw energieleverancier u te weinig informatie? Of verkeerde informatie? Dan kan er sprake zijn van misleiding. Dit wordt ook wel een oneerlijke handelspraktijk genoemd.

Vertelt uw energieleverancier u niet dat u een bedenktijd hebt? Dan wordt de bedenktijd van 14 dagen verlengd naar 1 jaar. Informeert uw energieleverancier u toch binnen dat jaar? Dan wordt de bedenktijd vanaf dat moment weer 14 dagen.

Gebruik onze voorbeeldbrieven om het contract te annuleren:

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer