ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Telefonische verkoop

Regels bij telefonische verkoop door energiebedrijven

Biedt een energieleverancier u een energiecontract aan via de telefoon? Dan moet u goede informatie krijgen. Ook is een nieuw contract meestal pas geldig wanneer u het hebt ondertekend.

Tijdens het telefoongesprek moet de verkoper het volgende met u doornemen:

  • namens welke energieleverancier hij belt, en wat het adres is van deze energieleverancier
  • dat de energieleverancier u energie wil verkopen
  • de totale prijs van de energie, dus met belastingen, toeslagen en netwerkkosten
  • hoe u kunt betalen
  • hoe lang het energiecontract minimaal duurt
  • dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen

Na uw gesprek krijgt u een bevestiging van de energieleverancier. In die bevestiging vindt u de algemene voorwaarden en het energiecontract. Ook herhaalt de leverancier prijs, betalingsmogelijkheden, duur en de bedenktijd. Daarnaast vertelt de leverancier hoe u kunt opzeggen.

Uw nieuwe energiecontract moet u schriftelijk bevestigen. U moet bijvoorbeeld uw handtekening zetten en u stuurt het contract terug. Of u gaat akkoord via een e-mail.

Wilt u het contract toch liever niet aangaan? Dan hoeft u niets te doen. Het contract is nog niet geldig en u bent niet verplicht het te ondertekenen. U blijft gewoon klant bij uw oude leverancier.

Let op

Het contract is wel meteen geldig als u zelf hebt gebeld om een nieuw contract af te sluiten. Of als u akkoord gaat met een verlenging of wijziging van uw huidige contract.

Wilt u niet meer dat een energiebedrijf of ander bedrijf u belt om energie te verkopen? Maak dan gebruik van uw recht van verzet.

Bent u op straat benaderd door een verkoper van energie? Of is er een verkoper bij u aan de deur geweest? Dan gelden andere regels.

Geeft uw energieleverancier u te weinig informatie? Of verkeerde informatie? Dan kan er sprake zijn van misleiding. Dit wordt ook wel een oneerlijke handelspraktijk genoemd.

Vertelt uw energieleverancier u niet dat u een bedenktijd hebt? Dan wordt de bedenktijd van 14 dagen verlengd naar 1 jaar. Informeert uw energieleverancier u toch binnen dat jaar? Dan wordt de bedenktijd vanaf dat moment weer 14 dagen.

Gebruik onze voorbeeldbrieven om het contract te annuleren:

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Los het nu op!

Zie ook