Sommige webshops hebben zelf geen producten. Zij bestellen de producten bij een andere webshop en laten ze naar de klant sturen. Dit heet ´dropshipping´. Als klant weet u meestal niet dat dit gebeurt. Dropshipping is niet verboden. Maar vaak betaalt u meer, wacht u langer op uw bestelling en is het onduidelijk wie u kunt aanspreken bij problemen. Is dit de moeite waard of bestelt u liever ergens anders?
De webshop waarbij u het product bestelde, noemen we in dit geval een dropshipper.
U doet een bestelling bij een Nederlandse webshop. Maar de producten komen meestal uit het buitenland. Bijvoorbeeld uit China. Daarom duurt het vaak weken voordat u uw bestelling ontvangt.
Soms moet u de bestelling naar het buitenland terugsturen. Bijvoorbeeld naar China. Als de webshop u dit vooraf heeft laten weten, moet u de kosten zelf betalen.
Soms doet de dropshipper alsof u met problemen bij de buitenlandse webshop moet zijn. Dat is alleen zo als de dropshipper u dit van tevoren duidelijk liet weten. Ook zijn dropshippers zijn vaak moeilijk te bereiken.
Soms kunnen de producten onveilig zijn of van slechte kwaliteit. Bijvoorbeeld omdat producten in China niet aan dezelfde eisen hoeven te voldoen als in de Europese Unie.
Vaak rekent de dropshipper hogere kosten dan de webshop waar het product vandaan komt. Als u het product zelf bij de buitenlandse webshop bestelt, is dat meestal veel goedkoper. Maar let altijd op als u iets buiten Nederland koopt.
Het kan lastig zijn om te zien of een webshop aan dropshipping doet. Als u dropshippers kunt herkennen, kunt u mogelijk problemen voorkomen. Dit kunt u doen:
Tip: kijk voor reviews op meerdere, onafhankelijke beoordelingswebsites. En pas op voor nepreviews.
Koopt u iets bij een dropshipper, maar gaat er iets mis? U hebt dezelfde rechten als wanneer u iets bij een normale webshop koopt. Bijvoorbeeld:
Bij dropshipping komen 2 andere problemen vaak voor:
Meestal is de dropshipper verantwoordelijk als u een probleem hebt met uw aankoop. Behalve als de dropshipper vooraf duidelijk heeft aangegeven dat u met problemen bij de buitenlandse webshop moet zijn.
Het kan zijn dat u zelf de retourkosten naar het buitenland moet betalen. Maar dit is alleen zo als de dropshipper u dit van tevoren duidelijk liet weten. Liet de dropshipper dit niet weten? Dan kunt u deze kosten achteraf aan de verkoper terugvragen.
Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.