Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Dropshipping

Sommige webshops hebben zelf geen producten op voorraad. Zij bestellen de producten bij een webshop in het buitenland en laten ze naar de klant sturen. Dit heet 'dropshipping'. Dropshipping is niet verboden. Maar kopen bij een dropshipper kan nadelig zijn. Soms betaalt u meer en wacht u langer op uw bestelling.


Op deze pagina:


Zo werkt dropshipping

  1. U plaatst een bestelling bij een webshop en betaalt hiervoor aan deze webshop.
  2. Daarna plaatst de webshop voor u een bestelling bij een webshop in het buitenland. Vaak is dat buiten de Europese Unie, bijvoorbeeld in China.
  3. De buitenlandse webshop stuurt het product rechtstreeks naar u toe.

De webshop waarbij u het product bestelde, noemen we in dit geval een dropshipper.

Laden
00:00
00:00

De presentator staat in een blauwe kamer.

Presentator: “Sommige webshops hebben zelf geen magazijn of producten op voorraad. Zij doen aan dropshipping. Dropshipping is niet verboden, maar er kunnen voor jou als klant wel nadelen aan zitten. In deze video vertellen we je hier meer over.”

Beeldtekst: Hoe werkt dropshipping?

Presentator: “Hoe werkt dropshipping? Ik zag maanden geleden dit mooie sporthorloge voorbijkomen in een online advertentie. De webshop zag er prima uit, dus ik bestelde ‘m meteen. Wat ik toen nog niet helemaal doorhad, is dat ik bij een dropshipper had besteld.”

Animatie in beeld: Er is een lijn te zien met bolletjes. Boven het eerste bolletje staat een icoon van een persoon die een bankpas vast heeft met ‘klant’ erboven. Boven het tweede bolletje staat een icoon van een computer met een winkelmandje erop met erboven ‘dropshipper’. Boven het derde bolletje staat een icoon van opgestapelde pakketten met erboven ‘leverancier’. Er is te zien welke weg ene pakket aflegt.

Presentator: “Dropshipping werkt zo: Je plaatst een bestelling bij de webshop van een dropshipper. Een dropshipper heeft geen eigen voorraad maar bestelt jouw producten bij een andere webshop of leverancier. Meestal buiten de Europese Unie, bijvoorbeeld in China. Je krijgt de bestelling dan rechtstreeks van die webshop uit het buitenland en dus niet van de dropshipper. Een soort online doorverkoop dus. Helaas zijn er veel onbetrouwbare dropshippers die zich niet aan de regels houden. Een bestelling bij zo'n dropshipper kan jou dus veel gedoe opleveren.”

Beeldtekst: Nadelen van dropshipping

Presentator: ‘Wat kunnen nadelen van dropshipping zijn? Het duurde ontzettend lang voordat ik mijn sporthorloge kreeg. En pas toen ik zag dat het pakketje uit China kwam had ik door dat ik bij een dropshipper had besteld. Ik ben best blij met mijn nieuwe horloge, maar er zijn ook veel negatieve verhalen over dropshippers.”

Beeldtekst: 6 nadelen

Presentator: “Ik neem je mee door 6 nadelen.”

Beeldtekst: hogere kosten

Presentator: “Vaak rekent de dropshipper hogere kosten voor producten dan... de buitenlandse webshop waar het product vandaan komt, anders maken ze geen winst.”

Beeldtekst: onveilig

Presentator: “De producten kunnen onveilig of van slechte kwaliteit zijn. Dat komt omdat de producten uit bijvoorbeeld China niet altijd aan de eisen binnen de EU voldoen.”

Beeldtekst: lang wachten

Presentator: “Omdat je bestelling via een dropshipper uit het buitenland komt, duurt het vaak weken voordat je het ontvangt. En omdat het pakket meestal uit een land buiten de EU komt, moet je vaak onverwacht invoerkosten betalen.”

Beeldtekst: invoerkosten

Presentator: “En dat kan zo tientallen euro's zijn. Net als bij andere Nederlandse webshops moet je je bestelling kunnen terugsturen naar een Nederlands adres.”

Beeldtekst: moeilijk retourneren

Presentator: “Maar veel dropshippers geven geen info over retourneren of zeggen dat je het moet retourneren naar een buitenlands adres. Dat mag niet, maar het kan wel heel lastig worden om dan je gelijk te halen. De dropshipper is verantwoordelijk voor jouw aankoop en is dus jouw aanspreekpunt.”

Beeldtekst: moeilijk te bereiken

Presentator: “Maar ze zijn vaak moeilijk te bereiken. Een hele lijst aan nadelen.”

Animatie in beeld: Alle nadelen van dropshipping zijn in tekst te zien op de achergrond. Ze vliegen steeds meer naar de achtergrond.

Presentator: “Ik mag dus eigenlijk heel blij zijn dat het met mijn bestelling best oké is gegaan.”

Beeldtekst: Hoe herken je een dropshipper?

Presentator: “Goed, hoe herken je nou zo'n dropshipper? Een bestelling via een dropshipper kan risico's met zich meebrengen. Maar hoe weet je of de webshop waar je iets wil gaan bestellen een dropshipper is? Let goed op deze 3 ‘red flags’. Nummer 1: slechte reviews.”

Animatie in beeld: Er is een review te zien van Maaike. Ze geeft één ster aan het bedrijf. Eronder staat: ‘Moest héél lang wachten…’ Ernaast is een review te zien van Berry. Hij geeft het bedrijf twee sterren. Eronder staat: ‘Kwam onverwacht uit China?!’

Presentator: “Vaak lees je in reviews over dropshippers dat mensen erg lang moesten wachten. Dat de pakketjes onverwacht uit het buitenland kwamen, of dat de webshop niet hielp bij problemen. Nummer 2: lange levertijden.”

Animatie in beeld: Icoon van vrachtwagen. Eronder staat ‘2-3 maanden’.

Presentator: “Vaak staan er erg lange levertijden bij de producten, omdat de bestelling uit het buitenland moet komen. Of staat er zelfs helemaal niets over de levertijd.”

Animatie in beeld: Bol met icoon van vrachtwagen verschijnt met een vraagteken eronder.

Presentator: “Nummer 3: onduidelijkheid over retourneren.”

Animatie in beeld: In een rondje zijn een ronddraaiende pijl, het woord ‘retourneren’ en een vraagteken te zien.

Presentator: “Op de website staat niets over retourneren of staat dat je de bestelling op eigen kosten naar het buitenland moet terugsturen. Door op deze 3 ‘red flags’ te letten, herken je vanaf nu een dropshipper.”

Beeldtekst: Zo voorkom je gedoe met een dropshipper

Presentator: “Maar hoe kun je nou gedoe met een dropshipper voorkomen?”

Animatie in beeld: Icoon van driehoek met een uitroepteken.

Presentator: “Bestellen bij een dropshipper die voor jou bij een buitenlandse webshop bestelt, brengt allerlei risico's met zich mee. Wil je gedoe voorkomen, dan kun je hierop letten voordat je een bestelling plaatst.”

Animatie in beeld: Op de achtergrond zijn sterren in rondjes te zien.

Presentator: “Check altijd meerdere reviews op meerdere review-websites. Kijk niet naar reviews op de webshop zelf, want die kunnen nep zijn.”

Animatie in beeld: Op de achtergrond zijn eurotekens in rondjes te zien.

Presentator: “Ga je wel iets bestellen? Betaal dan achteraf of verzekerd met bijvoorbeeld een creditcard. Heb je een negatieve ervaring met een dropshipper?”

Animatie in beeld: Icoon van een rondje met uitroepteken.

Presentator: “Meld dit dan bij de ACM. De ACM lost geen individuele problemen op, maar kan wel ingrijpen bij dropshippers die zich niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld met een boete. Wil je meer weten over je rechten als consument? Kijk dan de andere video's of bezoek de site.”

Beeldtekst: ConsuWijzer.nl

Animatie in beeld: Een cursor klikt op een pijltje naast de URL ConsuWijzer.nl.

Levering van producten

Webshops moeten u op hun website duidelijk laten weten:

  • dat de producten door een ander bedrijf worden geleverd
  • uit welk land de producten worden geleverd
  • wat de levertijd is

Webshops moeten eerlijk zijn over hun levertijd. Is de gemiddelde levertijd bijvoorbeeld 3 weken? Dan mogen ze niet zeggen dat uw product morgen wordt verzonden of geleverd, dat is misleidend.

Kosten voor invoer

Als uw product vanuit het buitenland wordt verzonden, dan moet u soms invoerrechten, btw en inklaringskosten betalen. Laat de webshop vooraf duidelijk weten dat u deze kosten zelf moet betalen? Dan zijn de kosten voor u. Als de webshop dit niet laat weten, dan is dat misleidend. De kosten zijn dan voor de webshop. Maar vaak is het lastig om deze kosten achteraf terug te krijgen.

Koop ontbinden

Wilt u van de koop af? Maak gebruik van uw bedenktijd. Laat de webshop binnen de bedenktijd weten dat u de koop ongedaan maakt. U kunt er ook voor kiezen om het pakket te weigeren als het wordt afgeleverd. Dan gaat het retour naar de verzender. Hebt u nog niet betaald of verzekerd betaald? Dan hebt u meer kans om uw recht te halen.

Duidelijk retouradres

De webshop moet zijn retouradres duidelijk op de website vermelden. En het moet op de website makkelijk te vinden zijn. Zo weet u vóórdat u koopt waar retouren heen moeten.

Zit de webshop (dropshipper) in Nederland? Dan moet er een Nederlands retouradres op de website staan. De dropshipper mag dan niet zeggen dat u de producten terug moet sturen naar de verzender in het buitenland.

Mail of bel de dropshipper als u het Nederlandse retouradres niet op de website kunt vinden. Of vraag het via het contactformulier op de website. U kunt ook proberen om het adres zelf te vinden via Google of de website van de Kamer van Koophandel.

Kosten voor terugsturen

Als de webshop u vooraf duidelijk laat weten dat u de kosten voor het terugsturen zelf moet betalen, dan zijn de kosten voor u. Duidelijk betekent dat deze informatie makkelijk te vinden is op de website. Staat het alleen in de algemene voorwaarden? Dan is dat niet voldoende duidelijk.

Heeft de webshop het niet duidelijk laten weten? Dan zijn de retourkosten voor de webshop.

Dropshipper is aanspreekpunt

Soms zeggen dropshippers dat u bij de verzender in het buitenland moet zijn als er iets misgaat met uw aankoop. Dat klopt niet. U hebt bij de dropshipper gekocht, dus dat is uw aanspreekpunt bij problemen. De dropshipper moet het probleem oplossen.

U hebt dezelfde rechten als wanneer u iets bij een 'gewone' webshop koopt. Bekijk wat uw rechten zijn:

Tip: Hebt u met creditcard of via een betaaldienst achteraf betaald? Neem dan contact op met de creditcardmaatschappij of de betaaldienst. En vraag naar de mogelijkheden om uw geld terug te eisen of te storneren.

Onveilige producten of slechte kwaliteit

Soms zijn producten uit het buitenland onveilig of van slechte kwaliteit. Bijvoorbeeld omdat producten in het buitenland niet aan dezelfde eisen hoeven te voldoen als in de Europese Unie. Spreek de dropshipper hierop aan. U hebt recht op een goed en veilig product.

Als u er samen niet uitkomt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem contact met ons op.

Zie ook