Dropshipping: Check goed waar je bestelt
Sommige webshops hebben zelf geen producten. Zij bestellen de producten bij een andere webshop en laten ze naar de klant sturen. Dit heet ´dropshipping´. Dropshipping is niet verboden. Maar weet wat nadelen kunnen zijn. Soms betaalt u meer en wacht u langer op uw bestelling. Let ook op of het duidelijk is wie u kunt aanspreken bij problemen.
- U plaatst een bestelling bij een webshop en betaalt hiervoor aan de webshop.
- Daarna plaatst de webshop voor u een bestelling bij een webshop in het buitenland. Vaak is dat buiten de Europese Unie, bijvoorbeeld in China.
- De buitenlandse webshop stuurt de producten rechtstreeks naar u toe. Dus niet via de webshop waar u iets bestelde. Die webshop heeft uw producten dus niet zelf op voorraad gehad.
De webshop waarbij u het product bestelde, noemen we in dit geval een dropshipper.
Het lijkt vaak of u een bestelling doet bij een Nederlandse webshop, maar de producten komen uit het buitenland. Bijvoorbeeld uit China. De webshop moet u hier duidelijk over informeren. Dropshippers doen dit soms niet. De nadelen hiervan kunnen zijn:
Lange levertijd
Omdat het product uit het buitenland komt, duurt het vaak weken voordat u uw bestelling ontvangt.
Kosten voor invoer
Komt het product uit het buitenland, bijvoorbeeld uit China, dan kunnen er kosten voor invoer in rekening worden gebracht. Als de webshop u dit vooraf heeft laten weten, moet u de kosten zelf betalen. Bekijk vooraf wat de kosten zijn als u iets buiten Nederland koopt.
Hoge retourkosten
Zit de webshop waar u bestelde niet in Nederland? Dan moet u soms de bestelling naar het buitenland terugsturen. Bijvoorbeeld naar China. Als de webshop u dit vooraf heeft laten weten, moet u de kosten zelf betalen.
Onduidelijk wie u kunt aanspreken bij problemen
Soms doet de dropshipper alsof u met problemen bij de buitenlandse webshop moet zijn, terwijl dat niet klopt. De dropshipper is uw aanspreekpunt en moet u helpen als er problemen zijn met uw bestelling. Ook zijn dropshippers vaak moeilijk te bereiken.
Producten kunnen onveilig of van slechte kwaliteit zijn
Soms kunnen de producten onveilig zijn of van slechte kwaliteit. Bijvoorbeeld omdat producten in China niet aan dezelfde eisen hoeven te voldoen als in de Europese Unie.
Producten kunnen duurder zijn
Vaak rekent de dropshipper hogere kosten dan de webshop waar het product vandaan komt. Als u het product zelf bij de buitenlandse webshop bestelt, is dat meestal veel goedkoper. Maar let altijd op als u iets buiten Nederland koopt.
Het kan lastig zijn om te zien of een webshop aan dropshipping doet. Als u dropshippers kunt herkennen, kunt u mogelijk problemen voorkomen. Dit kunt u doen:
- Bekijk reviews voordat u iets bestelt. Vaak leest u bij dropshipping dat mensen lang moesten wachten op hun bestelling. En dat de pakketjes rechtstreeks uit het buitenland kwamen. Met de naam van een ander bedrijf erop. Of dat de webshop klanten met een probleem niet helpt. Maar ze doorstuurt naar de buitenlandse webshop.
Tip: kijk voor reviews op meerdere, onafhankelijke beoordelingswebsites. En pas op voor nepreviews.
- Kijk of u hetzelfde product op een andere website kunt vinden. En wat het product daar kost.
- Kijk wat er op de website staat over de levertijden. Dropshippers zijn vaak onduidelijk over de levertijden. Of er staat een lange levertijd, omdat de bestelling uit het buitenland moet komen.
- Kijk wat er op de website staat over het terugsturen van bestellingen. Soms staat er dat u de bestelling naar het buitenland moet terugsturen. En dat u hier zelf voor moet betalen.
- Veel dropshippers gebruiken dezelfde algemene voorwaarden. Zij noemen die vaak 'bemiddelingsvoorwaarden'. In de voorwaarden staat bijvoorbeeld dat niet de webshop maar een ander bedrijf de producten verkoopt.
- Gaat u iets bestellen? Betaal dan achteraf of verzekerd. Dan voorkomt u problemen als u niets ontvangt. Of als de producten van slechte kwaliteit zijn.
Koopt u iets bij een dropshipper, maar gaat er iets mis? U hebt dezelfde rechten als wanneer u iets bij een normale webshop koopt. Bijvoorbeeld:
- als het product van slechte kwaliteit is of al snel kapot gaat
- als het product te laat geleverd wordt
- als u het product wilt terugsturen tijdens de bedenktijd
- als de verkoper u niet heeft geïnformeerd, bijvoorbeeld over waar het product vandaan kwam
Bij dropshipping komen 2 andere problemen vaak voor:
De dropshipper verwijst mij door naar de buitenlandse leverancier
Dit mag niet. De dropshipper is uw aanspreekpunt en moet u helpen als er problemen zijn met uw bestelling.
De dropshipper zegt dat ik de retourkosten zelf moet betalen
U moet zelf de retourkosten betalen als de dropshipper dat duidelijk meldde voordat u bestelde. En als hij daarbij ook duidelijk aangaf dat het retouradres in het buitenland zit. U wist dan vooraf dat retourkosten naar het buitenland voor uw rekening zijn.
Meldde de dropshipper dit niet? Dan moet de dropshipper de retourkosten betalen.