Online winkelen

Dropshipping: Check goed waar je bestelt

Sommige webshops hebben zelf geen producten. Zij bestellen de producten bij een andere webshop en laten ze naar de klant sturen. Dit heet ´dropshipping´. Als klant weet u meestal niet dat dit gebeurt. Dropshipping is niet verboden. Maar vaak betaalt u meer, wacht u langer op uw bestelling en is het onduidelijk wie u kunt aanspreken bij problemen. Is dit de moeite waard of bestelt u liever ergens anders?

Hoe werkt dropshipping?

  1. U plaatst een bestelling bij een webshop en betaalt hiervoor aan de webshop.
  2. Pas daarna plaatst de webshop namens u een bestelling bij een webshop in het buitenland. Vaak is dat buiten de Europese Unie, bijvoorbeeld in China.
  3. De buitenlandse webshop stuurt de producten naar u toe. Dus niet via de webshop waar u iets bestelde. Die webshop heeft uw producten nooit gehad.

De webshop waarbij u het product bestelde, noemen we in dit geval een dropshipper.

Wat zijn de nadelen van dropshipping?

  • Lange levertijd

U doet een bestelling bij een Nederlandse webshop. Maar de producten komen meestal uit het buitenland. Bijvoorbeeld uit China. Daarom duurt het vaak weken voordat u uw bestelling ontvangt.

  • Hoge retourkosten

Soms moet u de bestelling naar het buitenland terugsturen. Bijvoorbeeld naar China. Als de webshop u dit vooraf heeft laten weten, moet u de kosten zelf betalen.

  • Onduidelijk wie u kunt aanspreken bij problemen

Soms doet de dropshipper alsof u met problemen bij de buitenlandse webshop moet zijn. Dat is alleen zo als de dropshipper u dit van tevoren duidelijk liet weten. Ook zijn dropshippers zijn vaak moeilijk te bereiken.

  • Producten kunnen onveilig of van slechte kwaliteit zijn

Soms kunnen de producten onveilig zijn of van slechte kwaliteit. Bijvoorbeeld omdat producten in China niet aan dezelfde eisen hoeven te voldoen als in de Europese Unie.

  • Producten kunnen duurder zijn

Vaak rekent de dropshipper hogere kosten dan de webshop waar het product vandaan komt. Als u het product zelf bij de buitenlandse webshop bestelt, is dat meestal veel goedkoper. Maar let altijd op als u iets buiten Nederland koopt.

Hoe herken ik dropshipping?

Het kan lastig zijn om te zien of een webshop aan dropshipping doet. Als u dropshippers kunt herkennen, kunt u mogelijk problemen voorkomen. Dit kunt u doen:

  • Bekijk reviews voordat u iets bestelt. Vaak leest u bij dropshipping dat mensen lang moesten wachten op hun bestelling. En dat de pakketjes rechtstreeks uit het buitenland kwamen. Met de naam van een ander bedrijf erop. Of dat de webshop klanten met een probleem niet helpt. Maar ze doorstuurt naar de buitenlandse webshop.

Tip: kijk voor reviews op meerdere, onafhankelijke beoordelingswebsites. En pas op voor nepreviews.

  • Kijk of u hetzelfde product op een andere website kunt vinden. En wat het product daar kost.
  • Kijk wat er op de website staat over de levertijden. Dropshippers zijn vaak onduidelijk over de levertijden. Of er staat een lange levertijd, omdat de bestelling uit het buitenland moet komen.
  • Kijk wat er op de website staat over het terugsturen van bestellingen. Soms staat er dat u de bestelling naar het buitenland moet terugsturen. En dat u hier zelf voor moet betalen.
  • Veel dropshippers gebruiken dezelfde algemene voorwaarden. Zij noemen die vaak ‘bemiddelingsvoorwaarden’. In de voorwaarden staat bijvoorbeeld dat niet de webshop maar een ander bedrijf de producten verkoopt.
  • Gaat u iets bestellen? Betaal dan achteraf of verzekerd. Dan voorkomt u problemen als u niets ontvangt. Of als de producten van slechte kwaliteit zijn.

Wat als ik een probleem heb met een dropshipper?

Koopt u iets bij een dropshipper, maar gaat er iets mis? U hebt dezelfde rechten als wanneer u iets bij een normale webshop koopt. Bijvoorbeeld:

Bij dropshipping komen 2 andere problemen vaak voor:

De dropshipper verwijst mij door naar de buitenlandse leverancier

Meestal is de dropshipper verantwoordelijk als u een probleem hebt met uw aankoop. Behalve als de dropshipper vooraf duidelijk heeft aangegeven dat u met problemen bij de buitenlandse webshop moet zijn.

De dropshipper zegt dat ik de retourkosten zelf moet betalen

Het kan zijn dat u zelf de retourkosten naar het buitenland moet betalen. Maar dit is alleen zo als u de dropshipper u dit van tevoren duidelijk liet weten. Liet de dropshipper dit niet weten? Dan kunt u deze kosten achteraf aan de verkoper terugvragen.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.