Nieuwsbericht

Agressieve of misleidende verkoop van energiecontracten? Meld het bij ACM ConsuWijzer

31-07-19nieuwsbericht

Hebt u te maken gehad met een agressieve verkoper van energie? Bijvoorbeeld een verkoper die u onder druk zette om een nieuw contract te tekenen? Of een verkoper die u misleidende informatie gaf tijdens het verkoopgesprek? Meld het dan bij ACM ConsuWijzer. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt deze agressieve en misleidende werving bij de verkoop van energiecontracten.

ACM ConsuWijzer ontving meldingen van consumenten die te maken kregen misleidende en agressieve werving of misleiding door verkopers van energiecontracten. Bent u consument? Of bent u zzp’er en gebruikt u de energie vooral privé, bijvoorbeeld voor uw woonhuis? En had u te maken met agressieve werving of misleiding bij de verkoop van een energiecontract? Dan kunt u dit melden bij ACM ConsuWijzer.

Voorbeelden van misleiding of agressieve werving bij de verkoop van energiecontracten zijn:

  • De verkoper zegt: “U zit helemaal nergens aan vast en kan er altijd vanaf”, terwijl er na het ondertekenen van een contract allerlei voorwaarden blijken te zijn.
  • De verkoper zegt: “U gaat de komende jaren veel meer betalen, tenzij u een nieuw contract afsluit.” Dit kan een onjuiste en misleidende mededeling zijn, zeker als de verkoper niet (genoeg) uitlegt waardoor uw kosten omhoog zouden kunnen gaan.
  • De verkoper zegt niet dat u een opzegvergoeding moet betalen voor het contract dat u nog bij uw huidige energieleverancier hebt.
  • De verkoper stuurt een overeenkomst (contract) terwijl u alleen om informatie hebt gevraagd.
  • De verkoper zegt niet dat u 14 dagen bedenktijd hebt.
  • De verkoper doet geen aanbod op maat (de verkoper maakt geen gebruik van informatie over de persoonlijke omstandigheden, bijvoorbeeld uw huidige energieverbruik).
  • De verkoper vraagt niet om toestemming voor het inzien van het register met gegevens over uw huidige contract.

Uw meldingen zijn belangrijk voor ons toezicht

ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Op ConsuWijzer.nl kunt u informatie en voorbeeldbrieven vinden om uw recht te halen. U kunt ook contact met ons opnemen via de mail, de telefoon en via WhatsApp. Dan krijgt u advies over uw rechten als consument.

Geeft u een probleem aan ons door? Dat helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen. In de eerste helft van 2019 ontving ACM ConsuWijzer meer dan 25.000 vragen en meldingen van consumenten. De meldingen zijn belangrijk voor het toezicht van de ACM. ConsuWijzer.nl werd in de eerste helft van 2019 meer dan 2 miljoen keer bezocht. De onderwerpen waarover consumenten in de eerste helft van 2019 het meest informatie opzochten of contact opnamen met ACM ConsuWijzer, waren:

Uw signalen hebben in de eerste helft van 2019 geleid tot allerlei acties van de ACM. Bijvoorbeeld:

Ook in 2019 zijn uw meldingen belangrijk voor ons toezicht. Bijvoorbeeld bij ons onderzoek naar agressieve verkoop van energiecontracten.