Iets vragen of melden?

Facebook maakt algemene voorwaarden duidelijker

09-04-19nieuwsbericht

Facebook past uiterlijk eind juni 2019 zijn algemene voorwaarden aan. Europese toezichthouders hebben dit geëist. Namens Nederland is dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Duidelijker over geld verdienen aan data

Facebook gaat in de algemene voorwaarden beter duidelijk maken hoe het bedrijf de data van consumenten gebruikt. En hoe het bedrijf daar geld aan verdient. Consumenten hoeven niet te betalen om Facebook te gebruiken. Dat komt omdat zij betalen met hun gegevens. Facebook gebruikt die gegevens om profielen te maken van de gebruikers. Bedrijven kunnen die profielen gebruiken om advertenties aan de gebruikers te laten zien die speciaal op die gebruikers gericht zijn.

Duidelijker over bewaren en verwijderen van content

Facebook past ook andere algemene voorwaarden aan. Zo kunt u straks bijvoorbeeld wel bezwaar maken als uw profiel is verwijderd of tijdelijk is geblokkeerd. Dat kan nu nog niet. Verwijdert u berichten of foto’s van Facebook? Dan bewaart Facebook deze content soms tijdelijk. Het bedrijf gaat nu duidelijker in de voorwaarden zetten wanneer ze dit doen. En hoe lang ze de content maximaal bewaren.

Als de Europese consumententoezichthouders vinden dat Facebook nog andere aanpassingen moeten doen, dan kunnen zij nog optreden. Dat kan bijvoorbeeld gaan om aanpassingen aan andere voorwaarden of aan de manier waarop het bedrijf werkt.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer