Iets vragen of melden?

Ondernemers moeten onder consumentenvoorwaarden energie krijgen in woonhuis

19-04-19nieuwsbericht

Bent u ondernemer? En gebruikt u energie voor uw woonhuis? Dan vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat de energieleverancier u een contract moet geven waarbij u consumentenbescherming hebt.

ConsuWijzer ontvangt veel signalen van ondernemers die voor hun woonhuis energie afnemen. Zij krijgen van energieleveranciers een contract met zakelijke voorwaarden. Als u een contract met zakelijke voorwaarden hebt, dan hebt u geen consumentenbescherming. En moet u bijvoorbeeld een hoge vergoeding betalen als u uw contract opzegt voordat het is afgelopen.

Brief aan de energieleveranciers

De ACM heeft daarom een brief gestuurd aan alle energieleveranciers. Daarin zegt de ACM dat ondernemers consumenten zijn als ze een energiecontract voor hun woonhuis afsluiten. En als ze deze energie vooral privé gebruiken. Daarom hebben ze dan recht op consumentenbescherming. Zakelijke voorwaarden zijn niet altijd redelijk voor consumenten. Daarom vraagt de ACM aan de energieleveranciers om deze ondernemers consumentenbescherming te geven. Dat betekent bijvoorbeeld dat energieleveranciers een lagere opzegvergoeding moeten rekenen. En ze consumenten bedenktijd moeten geven.

Doen de energieleveranciers dit niet? Dan kan de ACM een last onder dwangsom of boete opleggen.

Total past consumentenregels toe bij klanten met zakelijk contract op woonhuis

De ACM heeft onderzoek gedaan bij energieleverancier Total Gas & Power Nederland BV. Total heeft tijdens het onderzoek een toezegging gedaan om deze ondernemers wel consumentenbescherming te geven. De ACM verklaart deze toezegging “verbindend”. Dat betekent dat Total de toezegging ook echt moet uitvoeren. Wat gaat Total nu doen?

  • Klanten van Total die een zakelijk contract hebben, maar de geleverde energie privé gebruiken, krijgen consumentenbescherming. Zij hoeven bijvoorbeeld geen hoge opzegvergoeding te betalen.
  • Total compenseert een grote groep klanten die al is vertrokken. Zij betaalden een opzegvergoeding en krijgen die nu terug.
  • Werft Total klanten voor een energiecontract op hun woonadres? En gebruiken de klanten die geleverde energie privé? Dan biedt Total de klanten nu consumentenbescherming. Bijvoorbeeld door ze bedenktijd te geven. En een contract pas te laten starten als de klant schriftelijk akkoord is gegaan.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer