Iets vragen of melden?

Ik ben het niet eens met mijn jaarafrekening energie. Wat kan ik doen?

Uw energiebedrijf stuurt u meestal één keer per jaar een jaarafrekening. Daarin staat hoeveel energie u volgens het energiebedrijf het afgelopen jaar hebt gebruikt. En hoeveel u daarvoor moet betalen. Uw energiebedrijf moet u op tijd een goede jaarafrekening sturen.

Ik ben het niet eens met de jaarafrekening. Wat kan ik doen?

Bent u het het niet eens met de jaarafrekening? Dan kunt u onderstaand stappenplan volgen.

Stappenplan

Neem contact op met uw energieleverancier

Vertel eerst aan uw energiebedrijf waarmee u het precies niet eens bent, en vraag om uitleg. Misschien heeft het bedrijf een fout gemaakt. Zo geeft u het bedrijf de kans dit aan u uit te leggen. En dit voor u op te lossen.

Dien een klacht in bij uw energieleverancier

Lost het energiebedrijf het probleem met uw jaarafrekening niet goed op? Dan moet u het bedrijf eerst formeel melden dat u niet tevreden bent. We noemen dit 'bezwaar indienen'. Kijk in de algemene voorwaarden van uw energiebedrijf. Hierin staat hoe u een bezwaar kunt indienen. En hoe snel u dat moet doen.

In het algemeen gaat een bezwaar indienen zo: u stuurt een brief aan het energiebedrijf. In deze brief schrijft u de volgende dingen:

  • waarom u niet tevreden bent over uw jaarafrekening en ook niet over de oplossing van het energiebedrijf.
  • wanneer u een reactie van het energiebedrijf wilt. Bijvoorbeeld binnen vier weken.

Bij het schrijven van uw bezwaar kunt u onze voorbeeldbrief gebruiken.

Verstuur uw brief per aangetekende post, dan hebt u een bewijs dat u de brief hebt gestuurd. Het energiebedrijf moet dan zo snel mogelijk op uw bezwaar reageren.

Hebt u uw brief verstuurd? En hebt u nog niet gehoord wat het energiebedrijf met uw klacht doet? Dan hoeft u nu nog even niet te betalen. U hoeft pas te betalen als het energiebedrijf u heeft verteld wat het heeft besloten.

Leg uw geschil voor aan de Geschillencommissie

Hebt u bezwaar gemaakt tegen uw jaarafrekening? En bent u het niet eens met de beslissing die uw energiebedrijf daarna heeft genomen? Dan kunt u naar de Geschillencommissie gaan. Dit is een groep mensen die bij een meningsverschil beslist wie gelijk heeft.

De meeste energiebedrijven zijn aangesloten bij de Geschillencommissie. Kijk in de algemene voorwaarden van het energiebedrijf of uw energiebedrijf daar ook bij hoort. Misschien heeft uw energiebedrijf een eigen regeling voor geschillen.

Het werk van de Geschillencommissie is niet gratis. U betaalt klachtengeld. Op de website van de Geschillencommissie leest u hoeveel dat is. U kunt er ook lezen wanneer de Geschillencommissie u kan helpen. En hoe u uw meningsverschil kunt aanmelden. Dat kan via de website van de Geschillencommissie maar ook per post.

Een brief aan de Geschillencommissie

Wilt u een meningsverschil aanmelden bij de Geschillencommissie? Gebruik dan onze voorbeeldbrief.

Naar de rechter

U kunt er ook altijd voor kiezen om naar de rechtbank te gaan met uw meningsverschil. Het nadeel is dat dit lang duurt en veel geld kost.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Op vrijdag 22 en maandag 25 februari zijn wij telefonisch niet bereikbaar. U kunt ons bereiken via WhatsApp.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer