Iets vragen of melden?

Ik krijg een energierekening over een jaar waarvoor al een rekening heb gehad. Moet ik die nieuwe energienota betalen?

Hebt u al een energienota van uw energiebedrijf gekregen? Dan is het mogelijk dat u daarna nog een rekening ontvangt. Dit noemen we een naheffing. Dit gebeurt bijvoorbeeld als meterstanden zijn geschat. Met een naheffing kan het energiebedrijf de oude rekening herstellen. En de daadwerkelijke kosten in rekening brengen.

Een naheffing sturen mag het energiebedrijf alleen doen binnen een bepaalde termijn: de verjaringstermijn. Is de verjaringstermijn voorbij? Dan is het energiebedrijf te laat. De rekening is dan 'verjaard'. U hoeft de rekening dan niet meer te betalen.

Wat is de verjaringstermijn bij energienota's?

Voor energienota's is de verjaringstermijn 2 jaar. Deze termijn gaat lopen vanaf het moment dat de nota betaald had moeten zijn.

Let op!

Stuurt het energiebedrijf u een brief waarin hij u herinnert aan de energienota? Dan gaat de verjaringstermijn opnieuw in op het moment dat u de herinnering krijgt. Dit wordt ook wel het 'stuiten van de verjaring' genoemd.

Zijn uw meterstanden een aantal jaar achter elkaar geschat?

En hebt u al die jaren te weinig betaald voor uw energieverbruik? En zijn de meterstanden meer dan twee jaar geschat? Neem dan contact met ons op.

Wat moet u doen als u verhuist?

Gaat u verhuizen? En hebt u nog rekeningen open staan? Laat het energiebedrijf dan weten naar welk adres u verhuist. Doet u dit niet? Dan kunt u het energiebedrijf niet kwalijk nemen dat hij de rekening en eventuele herinneringen naar het verkeerde adres stuurt.

Is de energienota verjaard? En vraagt het energiebedrijf toch om betaling? Of klopt de naheffing niet?

Neem contact op met het energiebedrijf

U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:

Vraag om rechtsbijstand, of schrijf zelf een brief

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering en vraag of die u kan helpen met een brief of verdere stappen. Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u voor hulp ook naar het Juridisch Loket.

Kiest u ervoor om het zelf te doen? Schrijf het energiebedrijf dan een brief met daarin uw klacht. En vraag een oplossing voor een bepaalde datum.

Let op: de tijd die u het energiebedrijf daarvoor geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als het energiebedrijf geen goede oplossing biedt. Wilt u bewijs van verzending? Dan kunt u uw brief aangetekend versturen.

Wilt u vervolgstappen nemen? Dan zijn dit uw mogelijkheden:

De Geschillencommissie

De Geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit, dan moeten uw energiebedrijf en u zich hieraan houden. Kijk voor meer informatie op de website van De Geschillencommissie:

De rechter

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer