Iets vragen of melden?

Houd meer controle bij aankopen in een app

Bij sommige apps kunt u aankopen doen. Zo kunt u bijvoorbeeld extra levens in een spelletje kopen. Soms gaat een aankoop heel makkelijk. Hoe voorkomt u hoge kosten?

Een aankoop in een app is snel gedaan

Kunt u aankopen doen in een app? Dan moet de app-aanbieder u dit vertellen voordat u de app installeert. Via uw account voor de appstore stelt u in hoe u wilt betalen. U kiest bijvoorbeeld voor afrekening via een creditcard of via uw telefoonrekening. De appstore onthoudt dan uw betaalgegevens. U hoeft uw betaalgegevens vaak niet voor elke aankoop opnieuw in te vullen. Een aankoop is dan snel gedaan!

Heb ik bedenktijd bij aankopen in een app?

Ja. Koopt u bijvoorbeeld een extra leven in een spel? Of een liedje in een muziekapp? Dan koopt u een digitale inhoud. Ook digitale inhoud mag u uitproberen tijdens de bedenktijd. Dat betekent dat u het product 14 dagen lang kunt downloaden of online afspelen (streamen).

De verkoper mag wel met u afspreken dat u de bedenktijd verliest na downloaden of streamen. Dit moet hij volgens de regels doen:

  • vóór de koop krijgt u de vraag of u ermee akkoord gaat dat u aan de koop vastzit
  • na de koop krijgt u een bevestiging dat u aan de koop vastzit

Krijgt u geen vraag of bevestiging? Of krijgt u dit te laat? Dan hebt u wél bedenktijd. Ook als u de digitale inhoud al hebt afgespeeld of gedownload.
Heeft de app-aanbieder zich niet aan deze regels gehouden? Of wilt u meer weten over de bedenktijd? Op onze website leest u wanneer u bedenktijd hebt en wat u met een klacht kunt doen.

Hoe voorkom ik hoge kosten voor aankopen in een app?

Wilt u voorkomen dat u of uw kind te makkelijk een aankoop doet via uw mobiele telefoon, tablet of computer? Verander dan de instellingen in het menu van uw telefoon, tablet of computer. Of pas uw account van de appstore aan.

U kunt bijvoorbeeld instellen dat u voor elke aankoop uw wachtwoord moet intypen. Zo voorkomt u ook dat uw kind buiten uw zicht hoge kosten maakt.

Kijk in de instellingen van de appstore, of van uw mobiele telefoon, tablet of computer hoe u dit kunt instellen. Of kijk in de handleiding van uw apparaat. Die vindt u meestal op de website van de fabrikant.

Wat kan ik doen als ik een klacht heb over een aankoop via een app?

Hebt u een klacht over een aankoop via een app? Neem dan contact op met de app-aanbieder. Zijn contactgegevens vindt u in de app of in de appstore. Vraag de app-aanbieder om een oplossing.

Wil de app-aanbieder uw klacht niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de app-aanbieder. Vraag hierin om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de app-aanbieder een redelijke termijn. En schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als hij geen goede oplossing biedt.

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer